Raport: EdTech i nowe technologie w branży edukacji (2021) - Krajobraz branży, trendy, historie sukcesu

Pobierz raport (za darmo!)

3 wyróżniki HR Tech, czyli jak to robi 6 topowych polskich startupów

 

Prognozy rynkowe rzadko się sprawdzają. Od paru lat słychać zapowiedzi, że sztuczna inteligencja wywróci branżę HR do góry nogami, a kluczem do skutecznej rekrutacji jest employer branding. Analiza czołowych polskich startupów pokazuje jednak, że dzisiejsze innowacje mają inny charakter.

 

1. Talent Development zamiast Employee Experience


Zbyt łatwo jest porównać pracownika firmy do użytkownika i za cel obrać poprawę jego “Employee Experience”. Kluczową różnicą jest bowiem, że użytkownicy korzystają z wielu produktów – samodzielnie. Pracownicy za to pracują w jednej firmie – wspólnie.

Wysoka produktywność i satysfakcja z pracy to jedynie wypadkowa uporządkowanych procesów, wsparcia społecznego uczenia się, oraz dobrze przemyślanego Employer Value Proposition.

W takim kontekście nie powinien dziwić gwałtowny wzrost HCM Deck, platformy wspierającej L&D (Learning & Development), która w dwóch rundach inwestycyjnych uzbierała 4.2 mln dolarów finansowania. Funkcjonalności HCM Deck wspierają rozwój zespołów i działów: przejrzysta struktura organizacyjna, firmowy komunikator, bazy wiedzy, analityka kompetencji. Intuicyjny interfejs to zaleta, ale to people analytics i talent development stanowią propozycję wartości.

 

Źródło: https://hcmdeck.com/pl/

 

Podobną propozycję wartości, ale w kontekście IT, oferuje DevSkiller (1.6 mln dolarów finansowania). Poza wsparciem w rekrutacji, DevSkiller pozwala planować identyfikować luki kompetencyjne i planować ścieżki rozwoju pracowników. To rozwiązanie ilościowe, oparte na danych. Dopiero efektem końcowym jest usatysfakcjonowany pracownik, zadowolony ze swojej ścieżki rozwoju, przypisany do zadań, w których czuje się mocny.

Powtórzmy:

wysoka satysfakcja z pracy i produktywność to jedynie wypadkowa uporządkowanych procesów, wsparcia społecznego uczenia się, oraz dobrze przemyślanego Employer Value Proposition.

W jaki sposób Twoja propozycja wartości napędza rozwój u pracowników Twoich klientów?

2. Seamless integration zamiast All-in-one Systems

Jaka przewaga konkurencyjna zadecydowała o dominacji komunikatora Slack, dzięki której został sprzedany do Salesforce w 2021 roku za ponad 27 miliardów dolarów? Slack integruje się z właściwie każdą inną aplikacją na rynku, oferując ponad 2 tysięcy integracji.


Źródło: https://uxdesign.cc/how-slack-can-increase-the-adoption-of-integrations-9fa3cbc9d95e


Tak jak komunikator, jakikolwiek produkt HRowy musi wpasowywać się w inne procesy w firmie. Nic dziwnego więc, że zamknięte, duże systemy próbujące samodzielnie oferować każdą potrzebną funkcjonalność odchodzą do lamusa.

To nie przypadek więc, że Symmetrical.ai uzbierał ponad 7 milionów dolarów od funduszy Venture Capital. Firma określa swój produkt jako “payroll-as-a-service API”, czyli integracja z systemami płacowymi to ich element propozycji wartości.

Dobrym przykładem jest także Worksmile, przejęty w 2021 roku przez Grupę Pracuj.pl za siedmiocyfrową kwotę. które pomaga pracodawcom promować zdrowy tryb życia wśród pracowników. Worksmile wpasowuje się w ekosystem klienta dzięki integracjom z systemami ERP (Enova, SAP, Emplo), komunikatorami (Slack, Microsoft Teams), oraz dostawcami single sign-on (G-Suite, Office 365, Okta).

Integrację jako wyróżnik oferują także rekrutacyjne systemy ATS (Applicant Tracking Systems). Mimo, że ATSy służą właśnie do unifikacji całego procesu rekrutacji w jednym narzędziu zamiast łączeniu wielu, ważnym wyróżnikiem HRlink jest ponad 40 portalami ogłoszeniowymi. HRlink chwali się taką referencją od jednego z klientów, LPP S.A., na swojej stronie:

W ramach wdrożenia systemu HRlink nastąpiła także integracja z naszą stroną korporacyjną, Intranetem, jak i płatnymi i darmowymi portalami rekrutacyjnymi.

Kojarzysz startup DevSkiller z poprzedniej sekcji? On też oferuje szereg integracji, w tym pełną dowolność tworzenia własnych automatyzacji bez kodowania dzięki Zapier. Płynna integracja to wygrywa dzisiaj z “kompleksową ofertą”.

Nacisk na integrację to trend, dzięki któremu Customer Journey zaprojektowane jest pod niskie koszty wejścia klienta B2B oraz silny efekt lock-in. Czy Twój produkt łączy się z ekosystemem klienta? Jakie nowe możliwości zyskaliby Twoi klienci, gdyby mogli automatyzować Twój produkt za pomocą Zapier? 

3. Remote Challenges zamiast Candidate Experience


Zbyt często pod przykryciem etykietki Candidate Experience kryją się usprawnienia w komunikacji z kandydatem i mniejsza liczba kroków w rekrutacji. Nie rozwiązuje to jednak bolączek potencjalnych pracowników, dla których rekrutacja to często teatr oderwany od realiów środowiska pracy. Stąd rosnąca popularność rekrutacji opartej o wyzwania, którą proponują ChallengeRocket oraz Codility. 

Skupiona na stanowiskach analitycznych ChallengeRocket (ponad 1 mln dolarów finansowania) nie organizuje rekrutacji, tylko wyzwania, w których biorą udział kandydaci.

 

Źródło: https://challengerocket.com/tauron-analytics-challenge

To właściwie przeciwieństwo Employer Brandingu – zamiast pracodawcy, który dzięki zbudowanemu wizerunkowi przyciąga kandydatów mamy kandydata, który dzięki profilowi na ChallengeRocket przyciąga pracodawców. Jak w przypadku Employer Experience, które było wypadkową innych czynników, tak wyjątkowe Candidate Experience definiowane jest wyjątkową formę rekrutacji, czyli wyzwania.

Podobną wartość oferuje skupiona na programistach Codility (ponad 22 mln dolarów finansowania), która zamiast modelu platformy stosuje model white label. Dzięki interaktywnej formule wyzwania Codility dostarcza doświadczeń innych niż regularne rekrutacje, jednocześnie zasilając lejek rekrutacyjny kandydatami o sprawdzonych umiejętnościach.


Strategia marketingowa w duchu lean startup

Rozwój innowacyjnego produktu wymaga częstych zmian strategii. Do tego stały rozwój produktu narzuca potrzebę częstego kontaktu z klientami. Projektując strategie marketingowe korzystamy ze zwinnego podejścia lean startup, dzięki któremu minimalizujemy ryzyko zmarnowanej pracy. Nie ma nic gorszego niż dobrze wyglądająca strategia, z którą albo nie wiadomo co zrobić dalej – albo wiadomo, że nie działa.

Skuteczne komunikowanie propozycji wartości w HR Tech to efekt zrozumienia potrzeb klientów i regularnych eksperymentów. Jeżeli interesuje Cię zwinne podejście do marketingu w duchu lean startup, porozmawiajmy!

P.S. Mam nadzieję, że zapisałeś się już do naszego newslettera – to jedyny sposób, by zyskać dostęp do naszej biblioteczki narzędzi i szablonów zawierającej ponad 25 ciągle udoskonalanych narzędzi. Dzięki nim, praca nad strategią Twojej firmy będzie znacznie prostsza!

 

Artykuły to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację
Jan Pacan
Fascynuje go to, czego jeszcze nie rozumie.

Strateg w Project: People, założyciel warsztatów konsultingowych Business Workout, trener argumentacji i były startup founder. Interdyscyplinarną wiedzę i myślenie koncepcyjne wykorzystuje od paru lat w projektach typu strategic roadmaps, product discovery i market analysis.

Pracował z korporacjami i startupami, szczególnie w bankowości, e-commerce i FMCG. W swojej pracy Jan lubi łączyć metody analitycznego lean startup i empatycznego design thinking.

Dwukrotny Mistrz Polski w triathlonie. Miłośnik jazzu, yerba mate i pokera.

Uwielbiamy ciasteczka!

Nie wierzysz? Odwiedź nas w naszym biurze i sprawdź! Ciasteczka serwujemy z pyszną kawą. Dowiedz się więcej

Zgoda