+25 do ekwipunku warsztatowca, czyli lista 25 narzędzi do prowadzenia warsztatów zdalnie

Zamów e-booka

Lean Startup we wprowadzaniu nowego produktu na rynek

Jak długo trwały prace nad wprowadzeniem na rynek Twojego nowego produktu? Jak dużo pracy, jak wielu osób wymagały? Jak duży strach, czy produkt spotka się z zainteresowaniem odbiorców i wyniki sprzedażowe będą wystarczające, odczuwałeś/aś? Lean Startup pomaga ograniczyć ryzyko związane z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, a także obniżyć jego koszty i skrócić czas.

Na początek kilka słów na temat samej metody Lean Startup. Wywodzi się ona z nurtu startupowego, jednak obecnie wykorzystywana jest w rozmaitych organizacjach. Od fundacji i organizacji non-profit, po korporacje. Niezależnie od branży może wnieść wartość do procesów pracy. Stawia na bezpośredni kontakt z użytkownikiem końcowym, dostarczanie wartości i rozwiązywanie realnych problemów użytkowników.

Przetestuj to!

Lean Startup opiera się na testowaniu swoich hipotez biznesowych. Nie mając środków na długotrwałe prace skupiamy się na tym, by swoje hipotezy dotyczące produktu przetestować tanio i szybko. Co to oznacza? Oznacza to, że zamiast budować produkt przez kilka miesięcy, żeby po jego wypuszczeniu dowiedzieć się, co o nim myślą odbiorcy (a czasem przekonać się, że zupełnie nie są nim zainteresowani), budujesz jego prototyp lub podstawową wersję, która obrazuje jego wartość dla odbiorców i już w takiej formie testujesz. Jak to zrobić?

Wykorzystaj do tego swoje dotychczasowe kanały komunikacji z klientami – zapytaj ich o ich problemy, potrzeby i oczekiwania związane ze sferą, w której Twój produkt będzie działał. Dodatkowo możesz im przedstawić swoją wizję na produkt i już na tym etapie zbadać zainteresowanie np. w formie zapisów do specjalnego newslettera, lub testów produktu.

Przykład:

Dropbox, który obecnie używany jest przez ponad 500 milionów ludzi na całym świecie, właśnie tak zaczął. Stworzył prosty landing page, na którym zamieścił krótkie video, na którym tłumaczy, jak będzie działać usługa. Pierwsi użytkownicy zapłacili tylko za obietnicę!

Problem/Solution Fit

Lean Startup zupełnie odwraca myślenie o produktach – zamiast tworzenia popytu na produkt, badamy jakie realne problemy mają odbiorcy i do nich dopasowujemy rozwiązania. Na tym połączeniu problemu i rozwiązania (problem-solution fit) budujemy swój produkt.

Jak możesz sprawdzić, z jakimi problemami borykają się Twoi odbiorcy? Najłatwiej ich o to zapytać! Sposobów jest wiele – od wspomnianego już wykorzystania kanałów, w których komunikujesz się z klientami (np. Facebooka), możesz również użyć narzędzi badawczych takich jak ankieta, wywiad lub grupa focusowa. Kluczem jest obserwacyjny charakter badania, brak sugestii ze strony badacza, a także zawierania sugestii w pytaniach. Nie pytaj swoich odbiorców o funkcjonalności, a o ich problemy i potrzeby.

Teraz także możesz skorzystać z Business Canvas w swojej firmie. Za darmo

Na jaki adres mamy wysłać narzędzie?



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Przykład:

    Podczas tworzenia konferencji Product Development Days w Krakowie, zespół odbył kilkadziesiąt wywiadów z osobami odpowiedzialnymi za tworzenie produktów w organizacjach. Efektem była lista problemów, które można było przekuć w listę tematów konferencyjnych. Dzięki temu pierwsza edycja to 200 sprzedanych biletów, a tegoroczna edycja skupi ok. 500 osób!

    nowe produkty na rynku


    Konferencja Product Development Days pokazuje speakerom persony i ich problemy.

    Pracuj w sprincie

    Zaczerpnięte z metodyki Scrum pojęcie “sprint” oznacza krótki okres czasu (np. 1 tydzień, 2 tygodnie), podczas którego zespół skupiony jest na rozwiązaniu konkretnego problemu, zaspokojeniu konkretnej potrzeby. Wiele zespołów pracujących w metodzie Lean Startup również wykorzystuje pracę w sprintach, jako jeden ze sposobów na szybkie i efektywne dostarczenie wartości. Okazuje się, że sprint to wystarczająco dużo czasu, by stworzyć i przeprowadzić kampanię reklamową, stworzyć prototyp produktu lub jego strategię biznesową. Praca w sprintach pozwala skupić się na celu, skraca długotrwałe procesy i zwiększa decyzyjność.

    Przykład:

    Kampania reklamowa KRKbota (chat bot na Messengerze – odpowiada na pytania dotyczące Krakowa) została opracowana i przeprowadzona w ciągu 5 dni roboczych. Dzięki wiralowemu charakterowi kampanii w dniu launchu chat bota skorzystało z niego 21 000 osób, a o akcji napisało kilkanaście mediów ogólnopolskich i branżowych.

    Jak widać metody Lean Startup mogą pomóc osiągnąć spektakularne efekty podczas wprowadzania produktów na rynku. Warto z nich skorzystać, by zwiększyć konkurencyjność swojej firmy i jej produktów na rynku.

    Artykuły to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację
    Beata Mosór-Szyszka
    Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

    Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

    Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.

    Uwielbiamy ciasteczka!

    Nie wierzysz? Odwiedź nas w naszym biurze i sprawdź! Ciasteczka serwujemy z pyszną kawą. Dowiedz się więcej

    Zgoda