Raport: EdTech i nowe technologie w branży edukacji (2021) - Krajobraz branży, trendy, historie sukcesu

Pobierz raport (za darmo!)

12 lekcji z Mind The Product London

Przez dwa 2 dni wymienialiśmy się przemyśleniami z managerami produktów w całej Europie i słuchaliśmy o najlepszych praktykach od światowej klasy prelegentów. Pełni inspiracji i energii do działania wskazujemy 12 lekcji, które wyciągnęliśmy z wyjazdu do Londynu 🙂 

Disclaimer: poniższe 12 lekcji pierwotnie napisaliśmy na użytek wewnętrzny dla zespołu Project: People. Po otrzymaniu pozytywnego odzewu uznaliśmy jednak, że lekcje te stosują się także do innych firm i zgodnie z naszą wartością “Be Open” chętnie podzielimy się przemyśleniami z Wami!

Lekcje z wyjazdu na Mind the Product 2021:

1. Udział online = więcej czasu na refleksje i rozmowy

Pierwszy dzień był online, dzięki czemu mieliśmy czas porównać treść wystąpień do naszych realiów w Project: People. Drugiego, stacjonarnego dnia nie było na to czasu, za to było dużo okazji do networkingu. Coś za coś.

Mind The Product London

Wyprawa na lunch była okazją na wymianę myśli o pierwszych wystąpieniach.

2. Dłuższy wyjazd = czas na networking

Zostaliśmy na weekend, dzięki czemu mieliśmy czas wyjść do pubu z poznanym na konferencji Szkotem, który potem zapoznał nas jeszcze ze swoimi znajomymi product managerami i finansistami. Mieliśmy okazję porozmawiać o kulturze pracy w UK i porównać ją do Project: People, czego sama konferencja by nam nie dała.

3. Z odwagą zaczynajcie rozmowy na konferencji

Bez problemu mogliśmy podejść i porozmawiać z kimkolwiek na konferencji, uczestnikami, prelegentami, organizatorami. Mając porównanie do konferencji w Polsce, zauważyliśmy, że w Londynie uczestnicy byli bardziej chętni poznawać nowe osoby i wręcz szukały powodów do networkingu. Spotykając nowe osoby, warto być pewnym siebie, rozmowa od razu lepiej się układa.

Lunch to świetny kontekst do rozmów, w szczególności gdy akurat napotkasz Marc’a Abraham’a oraz Adam’a Cansfield’a. Źródło: zdjęcie własne


4. Wykorzystajcie wyjazd do refleksji nad Waszą organizacją

Londyn to inny stan umysłu. Zabiegany i różnorodny, inspiruje do innego, globalnego sposobu myślenia. Mieliśmy poczucie, że spędziliśmy tam znacznie więcej czasu niż 4 dni, i poruszyliśmy więcej tematów, niż 4 dni normalnie mieszczą. Warto skorzystać z wyjazdowej perspektywy i przemyśleć tematy, na które w codziennej pracy nie ma czasu.

5. Duże rzeczy można robić małymi zespołami.

Organizatorzy konferencji Mind The Product to jakieś 20 osób, co nie przeszkadza im w organizowaniu konferencji na całym świecie, rozwijaniu zamkniętej społeczności, e-learningu, podcastów, sieci meetupów i paru innych inicjatyw wokół marki Mind The Product.

 

Lekcje z wystąpień i rozmów na Mind the Product 2021:

6. Warto rozróżniać 4 typy PMów: data-, engineering-, design- & sales-oriented

Rekrutując Product Managerów, warto upewnić się, że reprezentują różne specjalizacje. Powyższy podział na 4 specjalizacje nie dotyczy tylko pojedynczych osób, ale także całych firm produktowych. Do tych przemyśleń skłoniła nas Osaseri Guobadia, Head of Product @ Songkick.

Źródło: https://www.sachinrekhi.com/finding-product-culture-fit

7.  Roadmapa musi być na tyle ogólna, aby nie trzeba było jej często zmieniać

To lekcja wprost od Agaty Bugaj, VP of Product @ Fullstory. Tak samo jak procesy w naszej organizacji się zmieniają, ale wizja jest niezmiennie ta sama, tak roadmapa produktu powinna być na tyle ogólna i holistyczna, by nie wymagała regularnych zmian. Oczywiście do planów produktowych (timelines & backlogs) należy wracać regularnie i zarządzać nimi zwinnie. 

8. Etnografia przydaje się po osiągnięciu product-market fit.

Pracownicy Ubera robią IDIs jadąc uberem i organizują „rider lunches”. VP of Product w Figmie rozmawia z użytkownikami na Twitterze. Etnografia jest ważnym elementem Product Discovery, gdy produkt już istnieje i jest szeroko używany. Naszym skromnym zdaniem wcześniej też, ale po osiągnięciu Product-Market Fit znacznie ważniejsza staje się priorytetyzacja masy pomysłów, a empatyczna etnografia pozwala na tzw. „reality check”, szybkie zweryfikowanie założeń. 

Dużo przemyśleń dostarczyła nam prezentacja p.t „Going from 1 to 10. Figuring out what to build after product-market fit” od Yuhki Yamashita, VP of Product @ Figma (ex-Uber). Slajdy dostępne tutaj.

Źródło: prezentacja Yuhki Yamashita na konferencji Mind The Product London

9. Decyzje produktowe można traktować jak zakłady („bets”)

Warto zidentyfikować obecne bets, sprawdzać po czasie, które były udane, oraz dywersyfikować ich portfel – mało dużych, ale dużo małych. Artykuł o tym koncepcie, napisany przez prelegentkę, dostępny tutaj. Poza tym warto zainteresować się wystąpieniem w serii Google Talks Annie Duke, byłej mistrzyni świata w pokerze: “Thinking in Bets”

Źródło: zdjęcie z wystąpienia Alice Newton Rex na konferencji Mind The Product London

10. Nie było wystąpień o popularnych trendach

Ku naszemu zdziwieniu, na konferencji nieobecne były popularne ostatnio tematy: DesignOps, ResearchOps, artificial intelligence, remote work, diversity. Były dwa wystąpienia w stylu TED zrównoważonym wzroście i „exponential technologies”, ale cała reszta dotyczyła zawsze aktualnych tematów kultury organizacyjnej, skupieniu na rezultatach, skupieniu na użytkowniku i priorytetyzacji features.

11. Prezentując przed klientami, używaj schematu Hero’s Journey

Czasami warto się zatrzymać i zastanowić, jak można przekazać tę samą treść ubierając ją w storytelling. Archetyp Hero’s Journey można sprowadzić do trzech zasadniczych etapów:

  1. Odejście: Bohater zostawia za sobą znajomy świat.
  2. Inicjacja: Bohater uczy się poruszać w nieznanym świecie.
  3. Powrót: Bohater powraca do znanego świata.

Taka struktura bardzo dobrze pasuje do projektów konsultingowych.

12. Jeżeli celem spotkania jest zaprezentowanie lub wyjaśnienie czegoś, to możliwe, że dokumentacja jest zbyt słaba

VP of Product w Fullstory wymaga, żeby każdy zespół oraz każda inicjatywa miały spisany one-pager. Ten one-pager zawiera linki do istotnych zasobów, w tym do kanałów na slacku na których o danym temacie można porozmawiać. Fullstory korzysta z miesięcznych roadmap, także w formie one-pagerów.

Źródło: screenshot z prezentacji Agaty Bugaj na konferencji Mind The Product London

Która lekcja zainspirowała Was najbardziej?

Mamy nadzieję, że nasze lekcje skłonią Was do tylu refleksji co nas w Project: People 🙂 W najbliższym roku wybieramy się na parę innych konferencji, więc śledźcie nas na Facebooku i Instagramie, żeby nie przegapić kolejnych inspiracji.

P.S. Organizatorzy opublikowali także swoje podsumowania: dzień 1. oraz dzień 2.

 

 

Artykuły to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację
Jan Pacan
Fascynuje go to, czego jeszcze nie rozumie.

Strateg w Project: People, założyciel warsztatów konsultingowych Business Workout, trener argumentacji i były startup founder. Interdyscyplinarną wiedzę i myślenie koncepcyjne wykorzystuje od paru lat w projektach typu strategic roadmaps, product discovery i market analysis.

Pracował z korporacjami i startupami, szczególnie w bankowości, e-commerce i FMCG. W swojej pracy Jan lubi łączyć metody analitycznego lean startup i empatycznego design thinking.

Dwukrotny Mistrz Polski w triathlonie. Miłośnik jazzu, yerba mate i pokera.

Uwielbiamy ciasteczka!

Nie wierzysz? Odwiedź nas w naszym biurze i sprawdź! Ciasteczka serwujemy z pyszną kawą. Dowiedz się więcej

Zgoda