+25 do ekwipunku warsztatowca, czyli lista 25 narzędzi do prowadzenia warsztatów zdalnie

Zamów e-booka

Pigułka 2: Dobra strategia, zła strategia

dobra strategia zła strategia

Dobra strategia a zła strategia – czym się różnią?

dobra strategia zła strategia

Webinar w całości można obejrzeć tutaj:

 

Dobra strategia, zła strategia -> jasna dla zespołu

Często strategie są przechowywane w głowach głównie założycieli firm, tych osób, które tworzą strategię. Właściciel wymyśla sobie jakąś wizję i bardzo ciężko jest tą wizję przetransferować na zespół, zwłaszcza jeżeli jest on rozległy. Jeśli mamy zespół złożony z kilku, kilkunastu a nawet kilkudziesięciu osób, to jest to stosunkowo proste, jednak w przypadku kilku tysięcy osób jest to bardzo trudne.  

Dobra strategia, zła strategia -> spójna, konsekwentna, realizowana

Mam takie powiedzenie: każda strategia jest dobra, jeżeli jest spójna i konsekwentna i jest realizowana.Tą strategią nie musi być wcale wzrost osobowy czy zwiększenie przychodów, może być po prostu stabilny przychód. Stabilność firmy może być główną strategią firmy. Stabilny przychód roczny, który jest długofalowy, który buduje poczucie bezpieczeństwa dla zespołu i dla założycieli. Znam takie firmy, które w ten sposób działają, więc każda strategia ma swoje odzwierciedlenie w świecie, który nas otacza.

Dobra strategia, zła strategia -> Mała firma

Nawet jeżeli strategia jest skoncentrowana na tym, żeby realizować jednoosobową działalność gospodarczą, (a takie strategie są bardzo modne, widać to w liczbie książek na ten temat czy działalności osób takich jak Tim Farriss) gdzie firma dąży do tego by pozostać małą organizacją i nie rozwijać się w skali, ale budować małe zespoły, to ta strategia jest dobra.

Podobnie w przypadku strategii produktowych, które promuje Re:work, czyli 37signals: mały zespół, ale globalne produkty. Zespół kilkunastoosobowy, który buduje kilkanaście, kilkadziesiąt produktów – firma nie musi się rozwijać osobowo w takim sensie, że liczba osób rośnie. 

Teraz także możesz skorzystać z Business Canvas w swojej firmie. Za darmo

Na jaki adres mamy wysłać narzędzie?



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    My też jako firma zdefiniowaliśmy sobie kiedyś na początku, że chcemy pozostać firmą butikową nie większą niż 60 osób łącznie. Znam firmy, które zdefiniowały sobie, że nie chcą rozwijać się powyżej 30 osób, chcą pozostać małymi zespołami. Po prostu dla nich to jest to większa wartość niż wzrost przychodów. 

    Dobra strategia, zła strategia -> Duża firma

    Na drugiej szali są takie firmy jak Netguru, czyli firma, która ma teraz 500 osób i jest jedną z najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Polsce. Ma niską marżowość na swoich usługach, czyli dużo ludzi na pokładzie, których usługi są sprzedawane na niskiej marży, ale efekt skali działa dla nich pozytywnie.

    Mały roczny wolumen:

    • Wysokomarżowo
    • Produkt premium
    • Przykład: Rolls Royce Phantom, cena od 450 000 $, 4107 egzemplarzy w 2019r.

    Duży roczny wolumen:

    • Niskomarżowo
    • Produkt masowy
    • Przykład: Toyota, cena od 8 091 277 egzemplarzy w 2018r.

    Podobnie jest w produktach automotive czy też w firmach, które budują bardzo specjalistyczne produkty i zarabiają na efekcie skali. Ważna jest liczba wyprodukowanych i sprzedanych produktów. Marża może być niewielka, czasem nawet kilka groszy, ale w skali, kiedy sprzedajemy wiele takich produktów, nasz przychód rośnie.

    Są firmy, które produkują 10 samochodów rocznie, ale marża na każdym samochodzie jest ogromna, więc to jest zawsze kwestia wyboru strategii.

    Dobra strategia, zła strategia to kwestia definicji – ważne by była konsekwentnie realizowana i komunikowana.

    Zobacz Pigułkę 1 z nagrania podcastu “Elementy strategii w oparciu o Golden Circle” >>

    Artykuły to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację
    Beata Mosór-Szyszka
    Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

    Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

    Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.

    Uwielbiamy ciasteczka!

    Nie wierzysz? Odwiedź nas w naszym biurze i sprawdź! Ciasteczka serwujemy z pyszną kawą. Dowiedz się więcej

    Zgoda