Raport: EdTech i nowe technologie w branży edukacji (2021) - Krajobraz branży, trendy, historie sukcesu

Pobierz raport (za darmo!)

6 praktyków o 5 trendach w EdTech

Trendy w EdTech

6 praktyków o 5 trendach w EdTech


W trakcie prac nad raportem „
EdTech i nowe technologie w branży edukacji” zidentyfikowaliśmy 5 trendów w EdTech, o których opowiedzieli nam prekursorzy technologii dla edukacji. Kursy kohortowe, personalizacja uczenia się, nowe modele biznesowe, edukacja hybrydowa oraz budowa społeczności – to przyszłość produktów edukacyjnych. Sprawdź, jak będzie wyglądać rynek za parę lat i które z rozwiązań możesz dopasować do Twojej grupy odbiorców!

 

Poznaj 5 trendów w branży edukacji

1. Następną falą w branży są kursy kohortowe

Bartłomiej Rycharski, Founder CourseMakers Studio:

Polacy skupiają się na kursach pasywnych, niedrogich, zamkniętych i przeznaczonych do samodzielnego przerobienia. Spodziewałbym się jednak, że za kilka miesięcy kursy kohortowe zdobędą większą popularność.


Rewolucja EdTechowa zaczęła się od platform typu Coursera i EdX, na których uniwersytety i znane firmy udostępniają wykłady i ćwiczenia w wersji online. Potem pojawiły się marketplac
e’y jak Skillshare i Udemy, gdzie twórcy sprzedają swoje kursy. Trzecią falą była niezależność, jaką przyniosły produkty do tworzenia własnych platform edukacyjnych (Teachable, Kajabi). W Stanach wzbiera czwarta fala, która niedługo dopłynie do Polski, czyli kursy synchroniczne, kohortowe (Reforge, OpenClassrooms). Na czym to polega? Grupy uczestników w liczbie 10-25 osób zaczynają szkolenie w tym samym czasie i uczą się od siebie nawzajem, jednocześnie nawiązując cenne znajomości i motywując się do działania.

Trendy w Edtech

opracowanie własne na podstawie: https://fortelabs.co/blog/the-rise-of-cohort-based-courses/

 

Bartłomiej kontynuuje:

Co ważne, kursy kohortowe są kierowane do bardziej świadomych kursantów. To nie są ludzie, którzy kupują emocjonalnie, traktują kursy jak książki, tylko osoby, które zastanawiają się, czy na pewno mają czas, czy na pewno tego potrzebują. To kolejna ewolucja tego modelu. Firmy jak: Reforge, Section4 i OpenClassrooms to organizacje, które bardzo szybko rosną, choć rok temu niektóre nawet nie istniały. W Polsce jeszcze mało jest tego typu kursów.

 

2. Automatyczna personalizacja potęguje wartość

Wojciech Krawiec, Dyrektor Operacyjny w Skill Dynamics:

Stawiamy na personalizację w uczeniu przy jednoczesnym realizowaniu jasnego, wcześniej wyznaczonego celu przez organizację klienta dla całej populacji zespołu (spory trend technologiczny, nie tylko w branży treningowej – individualizing at scale).

Uczenie „skrojone na miarę” ułatwia przyswajanie treści i stanowi świetny punkt sprzedażowy, który uzasadnia podwyższoną cenę. Personalizacja może być aktywna lub bierna. W wersji aktywnej uczestnicy sami wybierają kolejne lekcje, uczestnicząc w rozgałęziających się kursach. W wersji pasywnej uczenie maszynowe zastosowane do analizy zachowań kursantów coraz lepiej przewiduje jaka kolej treści – i ich forma – będą najbardziej efektywne dla danej osoby. Personalizacja może obejmować dopasowanie do poziomu wiedzy, stylu uczenia się, preferencji długości lekcji oraz celów zespołu.

Personalizacja w edukacji - raport EdTech

Wojciech kontynuuje:

Nasz system automatycznie generuje zindywidualizowane ścieżki rozwoju, dzięki czemu time to value (ile czasu potrzeba, by dostać wartość) u nas jest znacznie krótszy, co jest jedną z bardziej istotnych przewag konkurencyjnych.

3. Zarabianie na kompetencji zamiast na sprzedaży kursu

Bartłomiej Postek, CEO Funmedia:

Odpowiednio stworzone marketplace dla freelancerów to moim zdaniem czynnik, który zmieni bieg całej branży. Kierunek na przyszłość to zarabianie na kompetencji. Model, w którym dajemy kurs za darmo (taki, który normalnie kosztuje 6-12 tysięcy), ale w ramach półrocznego kursu i praktyk kursant realizuje 350 godzin pracy. Pytanie brzmi, czy można na takim modelu zarobić więcej niż na klasycznej sprzedaży kursu.

W USA od paru lat rosną firmy bazujące na Income-Sharing Agreements (ISA). To umowy, w ramach których kursanci są przygotowywani do zawodu bez opłacania kursu z góry – robią to później z pensji po zdobyciu wymarzonej pracy. Świetnym przykładem jest Lambda School, która przez ostatnie 5 lat zebrała 122 milionów dolarów finansowania od inwestorów.


Bartłomiej kontynuuje:

To kierunek, który mnie najbardziej interesuje. Income-sharing agreement – bardzo popularny trend w Stanach (w Polsce raczej nielegalny), edukacja w zakresie przedsiębiorczości, choćby przez kurs z tworzenia prototypu startupu jako możliwość zastąpienia akceleratorów.

 

Trendy w EdTech

 

Kolejną innowacją modelu biznesowego w EdTech, jest łączenie szkoleń z platformami dla freelancerów. Bartłomiej sam stosuje taki model:

Od kilku miesięcy realizujemy też praktyki online Rebelpolis, które przez wakacje chcemy jeszcze zintensyfikować. Wykorzystujemy online, żeby angażować ludzi w praktyki, a później zatrudniamy ich do płatnych zleceń.

 

4. Kursy hybrydowe przy wsparciu AI to przyszłość

Dominik Olszewski, Co-founder Teamsharq & Co-owner Codementors:

Wchodząc do tej branży, warto się zastanowić, w jakim kierunku będzie szła edukacja. Moim zdaniem w kierunku hybrydy, ponieważ interakcja między kursantami a prowadzącymi jest bardzo ważna, a nie każdy tę interakcję potrafi wywołać zdalnie. Należy pamiętać, że zdalna edukacja to ogromna oszczędność pieniędzy.

Edukacja, podobnie jak praca, zmierza ku łączeniu stacjonarnego z wirtualnym. Korporacje zwykły przeznaczać większość budżetu na szkolenia synchroniczne offline, więc do teraz kursy online mogły konkurować głównie ceną. Model hybrydowy przynosi nową propozycję wartości – uczenie dopasowane do hybrydowego stylu pracy, równie wartościowe co szkolenia stacjonarne. Wariant synchroniczny (kohortowy) dostarcza dynamikę grupową. Wariant asynchroniczny (automatyczna personalizacja) oferuje dopasowanie do potrzeb uczącego się, jakiego nie potrafiły dostarczyć do tej pory ani kursy offline, ani online. Łączyć można nie tylko online z offline – rdzeń szkolenia może być synchroniczny, podczas gdy poboczne lekcje mogą być dostępne do realizacji we własnym tempie.

 

EdTech - edukacja hybrydowa

 

Dominik kontynuuje:

Warto też wspomnieć, że kursy online przed pandemią miały niski poziom i były robione masowo. Teraz będzie odwrót w kierunku pracy w modelu hybrydowym. Myślę, że kursy hybrydowe realizowane ze wsparciem AI są przyszłością.

 

 

5. Reklama już nie wystarcza, potrzeba inbound marketingu 

Bartłomiej Postek, CEO Funmedia:

Uważam, że w branży edukacyjnej, niezależnie od niszy, najważniejszy jest ruch organiczny w online. Problem polega na tym, by utrzymać go długofalowo.

Rynek EdTech dojrzewa, więc rosnąca wartość produktów i usług edukacyjnych zwiększa znaczenie marketingu inbound kosztem marketingu outbound (wskazuje na to także Mateusz Rybiński z fundacji EdTech Poland). Outbound to marketing „przychodzący”, budujący długotrwałe relacje z klientami (np. blog, newsletter, grupa na Facebooku). Outbound, który traci na znaczeniu w EdTechu, to marketing „wychodzący”, czyli reklamy skupione na docieraniu do nieuświadomionych (Google Ads, reklamy w social mediach i pop-up ads, ale także targetowane telefony i emaile).

Dominik Olszewski, Co-founder Teamsharq & Co-owner Codementors:

W branży gotowych kursów odbieramy z kolei sygnały od klientów, że trudniej jest sprzedać kursy zimnym kontaktom, np. pochodzącym z reklamy. To sygnał zwiększonej dojrzałości.

Zbudowanie marki przed publikacją kursu (np. poprzez aktywność w social mediach, podcasty, artykuły lub newsletter) staje się kluczem do sukcesu w EdTechu. Reklamy mogą bazować wtedy nie tylko na atrakcyjności kursu, ale na zaufaniu do marki.

outbound inbound marketing - różnice

 

Krzysztof Kempiński, prowadzący podcast „Porozmawiajmy o IT”:

Nauczyłem się, że pomysł na kurs/materiał edukacyjny należy walidować na długo przed nagraniem pierwszego filmu. Marka osobista, zasięgi – to trzeba budować na długo przed kursem.

Budując zaangażowaną społeczność, lepiej poznamy potrzeby odbiorców, zyskamy ich zaufanie i zwalidujemy swoje założenia bezpośrednio z klientami (o uczeniu się sprzedaży kursów przez rozmowy z grupą docelową opowiada także Piotr Nabielec z Produktywni.pl w naszym podcaście). 


Pamiętaj: przeprowadź badania zanim stworzysz produkt

Kacper Łukawski, Prezes Fundacji AI Embassy:

Najciekawsze w tworzeniu produktów w branży edukacyjnej jest to, że tworząc treści, wpada się na kompletnie nowe tematy i pomysły, bo wymaga to pogłębionych badań podczas przygotowywania materiałów.

Chcesz dowiedzieć się więcej o badaniach pogłębionych dla edukacji? Chcesz poznać 5 modeli biznesowych na rynku edukacyjnym? Zajrzyj do naszego raportu, w którym znajdziesz obszerne wypowiedzi 9 ekspertów z branży, porównanie Brainly, EduWeb, devstyle, Coders Lab oraz Librus, oraz praktyczny handbook o tworzeniu produktów dla branży edukacyjnej!

Pobierz raport!

 

 

Artykuły to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację
Jan Pacan
Fascynuje go to, czego jeszcze nie rozumie.

Strateg w Project: People, założyciel warsztatów konsultingowych Business Workout, trener argumentacji i były startup founder. Interdyscyplinarną wiedzę i myślenie koncepcyjne wykorzystuje od paru lat w projektach typu strategic roadmaps, product discovery i market analysis.

Pracował z korporacjami i startupami, szczególnie w bankowości, e-commerce i FMCG. W swojej pracy Jan lubi łączyć metody analitycznego lean startup i empatycznego design thinking.

Dwukrotny Mistrz Polski w triathlonie. Miłośnik jazzu, yerba mate i pokera.

Uwielbiamy ciasteczka!

Nie wierzysz? Odwiedź nas w naszym biurze i sprawdź! Ciasteczka serwujemy z pyszną kawą. Dowiedz się więcej

Zgoda