+25 do ekwipunku warsztatowca, czyli lista 25 narzędzi do prowadzenia warsztatów zdalnie

Zamów e-booka

Zarabianie online w branży edukacyjnej – 8 nietypowych sposobów + PRZYKŁADY

jak zarabiać online na edukacji

 

Zarabianie online w branży edukacyjnej? To jak najbardziej możliwe. Co więcej, może być niezwykle skuteczne (280 tys. zł w 9 dni z kursu online?). Dywersyfikacja przychodów w obecnych czasach jest szczególnie istotna, a postawienie na źródła online’owe zapewni spokój ducha w wypadku problemów z usługami stacjonarnymi.

Metod zarobku w wirtualnym świecie jest wiele, jednak poniżej przedstawiam 8 nietypowych sposobów na zarabianie online w branży edukacyjnej.

 

Jak zarabiać online w branży edukacyjnej? 8 sposobów

 

1. Płatny newsletter w edukacji

 

E-mail marketing jest świetną metodą na budowanie relacji z odbiorcami, podtrzymywanie zaangażowania czy sprzedaż samą w sobie. Jesteśmy przyzwyczajeni do klasycznego podejścia do newsletterów, gdzie poprzez formularz na stronie zapisujemy się np. na cotygodniową dawkę darmowej wiedzy. Mirek Burnejko, CEO Akademia.pl, platformy edukacyjnej z kursami online dla przedsiębiorców, podszedł do sprawy zgoła inaczej.

 

Mirek, oprócz darmowej wersji, udostępnia również płatną alternatywę swojego newslettera. Jeśli chcesz dostawać specjalne wiadomości od Mirka, musisz najpierw uiścić opłatę w wysokości 390 zł rocznie.

 

W Polsce jest to jeszcze dosyć nietypowe podejście (choć propagują je chociażby Bartek Pucek czy Artur Kurasiński), ale jestem pewny, że będzie coraz bardziej popularne, chociażby ze względu na sukcesy i znaczenie, które zdobyło w Stanach Zjednoczonych. Substack, narzędzie do zarządzania płatnymi subskrypcjami z siedzibą w USA, ma już ponad 250 000 płacących klientów!

 


Co Ty możesz zaimplementować z tego podejścia do swojej działalności edukacyjnej?

  1. Na początku trzeba zadać pytanie, czy masz już zbudowaną listę mailową oraz czy wysyłasz regularny newsletter. Jeśli nie – od tego trzeba zacząć.
  2. Zacznij od wysyłki darmowego newslettera. Skrupulatnie zbieraj nowe adresy mailowe oraz wysyłaj regularny, np. cotygodniowy, wartościowy mailing.
  3. Zbieraj feedback od czytelników dot. tematów, które ich najbardziej interesują. Rozwiązuj ich problemy, wchodź w interakcję.
  4. Zainwestuj w jeden z płatnych newsletterów, żeby zobaczyć, jak robią to inni (możesz zwrócić też uwagę na newslettery anglojęzyczne). Wyciągnij wnioski i implementuj u siebie.
  5. Zaplanuj, które materiały możesz wysyłać w wersji płatnej swojego newslettera, o czym on będzie oraz czym będzie różnił się od darmowej wersji (i dlaczego będzie warto za niego zapłacić).
  6. Jeśli zdecydujesz po powyższych punktach, że jesteś gotowa/y na start płatnego mailingu – zaproponuj swoim odbiorcom to rozwiązanie w formie przedsprzedaży. To będzie najlepsza walidacja tego pomysłu.

 


2. Sklep online z materiałami i gadżetami tematycznymi

 

jak zarabiać online na edukacji

 

Tak zwany merch jest bardzo popularną metodą zwiększania przychodów za oceanem, zwłaszcza wśród twórców online. Często w postaci koszulek czy kubków, ale można podejść do tego zagadnienia również bardziej tematycznie i wspierać misję swojej firmy właśnie za pomocą tematycznych gadżetów i materiałów. Dokładnie w tej sposób działa Ola Budzyńska, znana szerzej jako Pani Swojego Czasu.

PSC na swojej stronie sprzedaje różnego typu gadżety, które związane są z produktywnością, kreatywnością i twórczością online, czyli z tematami, w których Ola się specjalizuje.

W asortymencie znajdziecie takie produkty jak:

  • planery,
  • szkicowniki,
  • kalendarze,
  • notesy,
  • segregatory,
  • e-booki,
  • kurso-książki.

 

Co możesz zabrać do swojej działalności z przykładu Pani Swojego Czasu?

  1. Jeśli nie masz jeszcze swojego sklepu z gadżetami, to pomyśl, jaki merch możesz sprzedawać w ramach swojej działalności. Może brandowane ubrania? Torby na laptopy? Zakładki do książek? Opcji jest tysiące. Jeśli brak Ci pomysłów, zrób burzę mózgów (lub skorzystaj z metody Design Studio – odwróconej burzy mózgów) ze swoim zespołem.
  2. Drugim krokiem będzie przemyślenie i obliczenie, jak bardzo opłacalne będzie dla Twojej firmy wprowadzenie gadżetów, zwłaszcza jeżeli planujesz sprzedaż tych fizycznych, offline’owych. To bardzo ważna kwestia, ponieważ może okazać się, że produkcja i dystrybucja np. świetnej jakości t-shirtów z dedykowanym nadrukiem może okazać się niskomarżowa i nieopłacalna (z drugiej strony, może przynieść wartość wizerunkową, co też warto wziąć pod uwagę).
  3. Zbadaj zainteresowanie wśród swojej grupy docelowej, np. wysyłając ankietę.
  4. Zaprojektuj pierwszy produkt, znajdź podwykonawców, wyprodukujcie wspólnie pierwszą wersję jednego z produktów w niewielkiej liczbie, udostępnij je do sprzedaży i sprawdzaj jaki będzie ich odbiór.

 

 

3. Edukacyjne warsztaty online

 

Czy szkolenia można organizować tylko w wersji stacjonarnej? Zdecydowanie nie. Na pomoc przychodzą warsztaty, szkolenia i prezentacje w wersji online! Dzięki nim możesz przekazać wartość edukacyjną nawet z drugiego końca świata. Albo ze swojego pokoju. 🙂

W Project: People w 2020 i 2021 r. przeprowadziliśmy kilkaset godzin szkoleniowych w formie zdalnej, głównie z tematyki strategicznej, walidacji pomysłów biznesowych czy metodyk leanowych w organizacjach.

Dzięki wykorzystaniu takich narzędzi do pracy zdalnej jak Miro (nasza ulubiona wirtualna tablica do współpracy zespołowej), Zoom, Discord, Metro Retro czy pakiet Google Workspace, jesteśmy w stanie przeprowadzać pełnowartościowe szkolenia i warsztaty dla naszych klientów nie wychodząc z domu (lub biura).

 

 

Jak możesz wprowadzić warsztaty online do swojej działalności edukacyjnej?

  1. Jeśli prowadzisz już warsztaty stacjonarne, to przejście z nimi do świata wirtualnego nie powinno być wielkim problemem. Należy dostosować treść szkolenia oraz narzędzia, z których korzystasz do specyfiki pracy online’owej.
  2. Jeśli nie znasz narzędzi do organizacji warsztatów zdalnych, to zobacz koniecznie e-booka Joanny Ostafin.
  3. Jeśli Twoja działalność edukacyjna nie polega ściśle na szkoleniach, to zastanów się, jakie tematy, na których się znasz, możesz ubrać w formę warsztatu zdalnego. Takie warsztaty powinny skupiać się na Twojej ekspertyzie, być oparte na realnych doświadczeniach oraz podane w atrakcyjnej formie.
  4. Pozostaje już tylko rozpisanie oferty szkolenia, wraz z agendą oraz kluczową wiedzą, z którą „wyjdą” uczestnicy.
  5. Zaoferuj warsztat światu, np. w dedykowanej zakładce na Twojej stronie www, w mailingu do klientów, w tematycznych grupach na Facebooku itp.

 

Nie wiesz, który pomysł wykorzystać? Mamy dla Ciebie 30+ bezpłatnych narzędzi do pracy nad strategią, które ułatwią Ci podjęcie właściwej decyzji!

Na jaki adres mamy wysłać narzędzie?



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    4. Tajemnicze pudełko

     

    tajemnicze pudełko - sposób na zarabianie w branży edukacji

     

    Mystery box to świetna metoda na wykorzystanie ludzkiej ciekawości. Sprawdza się znakomicie zwłaszcza w e-commerce oraz w firmach, które oferują większą liczbę produktów.

    Na pomysł ciekawego tajemniczego pudełka wpadł Marcin Osman, współzałożyciel OSMPower, wydawnictwa z książkami biznesowymi.

    W jednym ze swoich newsletterów, OSMPower udostępnił możliwość zakupienia tajemniczego pudełka, czyli zestawu książek w formie niespodzianki – kupujący do samego momentu dostawy nie wiedział, które książki dostanie. Pierwsza akcja była tak udana, że wydawnictwo postanowiło zrobić jej kolejną edycję.

    Na polskim rynku (ale już nie w branży edukacyjnej) podobny produkt oferuje chociażby marka Diamante.


    Co Ty możesz zrobić z tajemniczym pudełkiem?

    1. Zastanów się na początek, czy Twoja działalność pozwala na tego typu zastosowanie. Jeżeli prowadzisz szkolenia – możesz sprzedawać zestaw 3 szkoleń w tej formie. Jeżeli masz startup EduTech, to możesz zebrać dodatkowe funkcje (przedłużoną subskrypcję, konsultację ze specjalistą, większą pojemność na dysku itp.) właśnie  jako mystery box. Jak tworzysz kursy online, to możesz udostępnić płatnie 3 lekcje-niespodzianki. Opcji jest wiele.
    2. Podziel produkty, które chcesz udostępnić na tajemnicze pudełka (najlepiej, jeżeli produkty w pudełku będą ze sobą komplementarne – dzięki temu dadzą więcej wartości odbiorcom).
    3. Udostępnij to swojej grupie docelowej, najlepiej w formie testu, z małą liczbą odbiorców, i sprawdź jaki będzie efekt i jaki dostaniesz feedback.
    4. Pamiętaj o napisaniu świetnego copy – to niezwykle ważne! Zwłaszcza przy tego typu innowacyjnych metodach.

     


    5. Pliki MP3

     

    Recykling treści, propagowany chociażby przez Gary’ego Vaynerchuka, to świetna metoda która pomaga budować rozpoznawalność marki. To nie jest jednak jej jedyny benefit – treść już raz opracowaną możemy opakować w formę produktu i sprzedawać dalej, nawet w innym formacie. Podobną taktykę zastosowało Pomelody.

    Pomelody to aplikacja dla rodziców, którzy szukają wartościowych materiałów do rozwoju potencjału muzycznego swojego dziecka. Twórcy Pomelody, Anna i Adam Weberowie, oprócz mobilnej aplikacji zaoferowali także w swoim sklepie internetowym Albumy MP3 z muzyką do zakupienia poza aplikacją.

    Jestem wielkim fanem podejścia „eliminate waste” znanego z metodyk leanowych, a także rozbijania produktów i usług na mniejsze części i sprzedaży ich w innej formie (najlepiej skalowalnej, tak jak w wypadku nagrań MP3), więc zastosowanie tej taktyki przez ekipę Pomelody bardzo mi się podoba.

     

    Jak możesz wykorzystać tę taktykę u siebie?

    1. Zadaj sobie pytanie: jakie produkty i usługi, które mam, mogę rozbić na mniejsze części i zaoferować w skalowalnej formie, np. plików MP3, i zacząć zarabiać w branży edukacyjnej? Albo odwrotnie, jakie produkty lub usługi mogę połączyć i sprzedawać online? Przykładowo: jeśli nagrywasz podcast, możesz sprzedawać jego nieopublikowane fragmenty w formie plików MP3. Jak piszesz regularne newslettery, to możesz zebrać je później w formie płatnego e-booka. Jeśli w ramach usługi dla swojego klienta udostępniasz mu szablony i checklisty, to możesz je również sprzedawać jako osobny produkt. Podobnie robię w moim małym projekcie Wesele na własnych zasadach, gdzie udostępniam e-booka, który zawiera dostęp do dodatkowych tabel i dokumentów, ale na stronie jest też opcja kupienia samych szablonów, bez konieczności zakupu e-booka.
    2. Wyodrębnij konkretne produkty (lub złącz je), stwórz opisy i udostępnij je do sprzedaży online (pamiętaj, że niektóre produkty będą mieć inną stawkę VAT, niż podstawowe, z których korzystasz! Przykładowo: e-book ma stawkę VAT 5%, natomiast szablony już 23%).
    3. Jeśli masz już zbudowaną społeczność (na grupie na Facebooku, w newsletterze, profilu na Linkedinie itp.), to koniecznie powiadom ich o możliwości zakupu dodatkowych formatów.

     

    6. Dosprzedaż elementów

     

    zarabianie online w branży edukacyjnej

     

    Oczywistą rzeczą jest sprzedaż podstawowej usługi. Co do tego nie mamy wątpliwości. A może jest coś, co możesz… dosprzedać? Poszerzyć swój produkt lub usługę, udostępnić dodatkowe elementy, które odświeżą produkt i przyniosą nową wartość dla użytkowników? Przyjrzyjmy się przykładowi KodujMaty.

    KodujMata to maty edukacyjne do nauki programowania dla przedszkolaków i dzieci z klas 1-3. Maty są ich podstawowym produktem. Co dosprzedają? Chodzi o dostęp do bazy premium z blisko 1000 dodatkowymi elementami, które można wykorzystać używając ich maty.

    Jest główny produkt, są dodatkowe, płatne elementy, które dają wartość odbiorcom, a my możemy je dosprzedać. Odbiorcy są w stanie korzystać z naszego produktu w bardziej rozbudowanej formie, a my możemy cieszyć się większym LTV (Lifetime Value) klienta. Win-win.

     

    Co Ty możesz z tego wyciągnąć?

    1. Ułóż sobie w głowie, czym dokładnie jest Twoja główna usługa.
    2. Spisz na kartce pomysły na usługi/produkty, które możesz dosprzedać obecnym klientom. Niby bardzo proste a tak mało przedsiębiorców to robi. Na jednej z konferencji dla przedsiębiorców, na których byłem na początku 2020 r., na scenie padło pytanie: „Kto z Was robi cross-selling lub upselling?”. 70% uczestników obecnych na sali nie podniosło ręki. Właśnie o tym jest ten podpunkt.
    3. Jeśli wiesz już, co możesz dosprzedawać, to spróbuj to zrobić najpierw w małej skali, np. wysyłając po prostu mail z propozycją do swoich klientów.
    4. Dopiero, jeżeli odbiór będzie pozytywny, warto dodać opcję kupna chociażby na stronie internetowej (tak jak w przykładzie KodujMaty).

     

     


    7. Nietypowe kursy online


    Kursy online nie są już innowacyjnym produktem na rynku. Stają się powoli standardem. Czy jednak za pomocą kursów wciąż możemy się wyróżnić? Jak najbardziej. Pokażę Ci przykład dosyć… nietypowego kursu oferowanego przez firmę edukacyjną z Poznania.

    Go4Robot to firma organizująca zajęcia dla dzieci w Poznaniu i innych miastach, w tym kursy programowania oraz robotyki online i offline. Oprócz kursów np. dotyczących programowania dla dzieci w Pythonie czy tworzenia własnych animacji, Go4Robot oferuje… Kurs MineCraft Online. Nauka programowania w formie zabawy.

    Ten przykład pokazał mi, że warto wyróżniać produkty oraz łączyć ze sobą 2 rzeczy na których się znamy. Jeśli uczymy programowania i wiemy jak działa MineCraft to czemu tego nie połączyć? Jeśli prowadzimy warsztaty zdalne i mamy szeroką wiedzę na temat narzędzi do współpracy online, to czemu nie napisać o tym e-booka?

    Jak skorzystać z tego rozwiązania w Twoim biznesie?

    1. Kartkę przedziel na 2 kolumny. W jednej napisz swoje produkty/usługi/wiedzę, którą masz w danym temacie. W drugiej wypisz inne umiejętności, które masz.
    2. Połącz obie kolumny dobierając sensownie poszczególne pozycje do siebie, aby stworzyć produkt online, np. kurs. Przykładowo: prowadzisz szkolenia z marketingu w mediach społecznościowych oraz masz duże pojęcie o gastronomii. Możesz więc np. opracować kurs online z marketingu w mediach społecznościowych dla branży gastronomicznej.
    3. Oczywiście przed stworzeniem samego kursu warto zwalidować ten pomysł biznesowy, ale o tym piszemy szerzej w naszych case studies.

     

    8. Patronite


    Jeśli tworzysz wartościowe treści edukacyjne oraz masz zbudowaną społeczność wiernych fanów, to możesz wziąć pod lupę działalność w serwisie Patronite. Opcji promocji i wykorzystania takiego profilu jest wiele, chciałem Ci jednak przybliżyć przykład
    Macieja Okraszewskiego z Działu Zagranicznego, który wykorzystuje Patronite’a w celach edukacyjnych.

    Każdy patron, który płaci przynajmniej 50 zł miesięcznie na profilu Macieja, dostaje cotygodniową dawkę wiedzy w postaci dedykowanego nagrania, w którym omawia aktualne wydarzenia światowe, których nie porusza w swoim podcaście. Jest to swego rodzaju model membership, dzięki czemu autor jest w stanie dodatkowo edukować swoich słuchaczy. Dostęp do nagrań mają tylko patroni, więc działa tu też reguła niedostępności.

     

    Co Ty możesz z tym zrobić?

    1. Zadaj sobie pytanie, czy jesteś w stanie dostarczać swojej społeczności regularne, dedykowane materiały edukacyjne (w dowolnej formie). Mogą to być Twoje komentarze, omawianie nowości z branży, sesje Q&A…
    2. Zapytaj swojej społeczności, o czym najchętniej chciałaby usłyszeć i w jakiej formie.
    3. Jeśli nie masz społeczności, to trzeba będzie zacząć od jej budowania.
    4. Jak już wiesz, że Patronite to może być coś dla Ciebie, to przeczytaj koniecznie zasady funkcjonowania tej platformy.
    5. Opracuj swój profil, udostępnij go światu, edukuj i zarabiaj. 🙂

     

    zarabianie w branży edukacyjnej

     

    Mam nadzieję, że wśród powyższych pomysłów na zarabianie online w branży edukacyjnej znajdziesz coś dla siebie. Prawdopodobnie nie będziesz w stanie wprowadzić wszystkich metod w życie. Wystarczy jednak, że skorzystasz z jednej z nich, a dodasz nowe źródło przychodu i sposób na zarabianie online w swojej działalności edukacyjnej.

     

    Artykuły to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację
    Grzegorz Górzyński
    Tworzy i pomaga rozwijać klientom ich strategie marketingowe oraz biznesowe.

    Zdobywał doświadczenie w NGO, korporacji, startupie, MŚP, jak i agencji, dzięki czemu holistycznie patrzy na biznes. Współpracował z Facebook Inc. przy globalnym projekcie Developer Circles.

    Przeszkolił kilkaset osób z zakresu marketingu, social mediów czy walidacji pomysłów biznesowych. Stał na scenie m.in. Social Media Week Warsaw, BOSS Festiwal, PR Camp.

    Miłośnik podejścia Lean Startup, podróży i dobrego jedzenia.

    Uwielbiamy ciasteczka!

    Nie wierzysz? Odwiedź nas w naszym biurze i sprawdź! Ciasteczka serwujemy z pyszną kawą. Dowiedz się więcej

    Zgoda