Case Studies

2 razy większy ruch na stronie. Redesign & WordPress development dla Exorigo-Upos

Klienci często zadają nam pytanie, ile trwa zrobienie strony www. Dział finansów niestety nie będzie zadowolony z odpowiedzi „to zależy”. Choć jest ona jak najbardziej szczera i pokierowana troską o dobro naszych klientów.

Dlatego kliencie jesteś właśnie o jedno kliknięcie przed przeczytaniem case study, które może stać się jednym z benchmarków, przykładem realizacji takiego projektu. W zaledwie 12 tygodni, od A do Z zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy z wykorzystaniem WordPress Gutenberg Blocks nową stronę o wielkości ponad 50 ekranów w dwóch wersjach językowych (w późniejszym czasie dodając jeszcze trzy kolejne języki).

Klient:

Exorigo-Upos S. A. – dostawca sprzętu w sektorze retail (kasy fiskalne, fakturomaty) oraz oprogramowanie do nich wraz z serwisem urządzeń i softwarem. Organizacja z ponad 30-letnią tradycją.

Cel:

redesign + wdrożenie strony www

Okres współpracy:

kwiecień – czerwiec 2021

Liczba sprintów:

12

Kontekst projektu:

Klient zwrócił się do nas z prośbą o stworzenie nowej strony internetowej w dwóch wersjach językowych, której styl wizualny będzie oddawał charakter firmy omnichannel z sektora retail. Podkreślając eksperckość domenową, znajomość technologii i klientocentryzm, nie zapominając o dostępności i użyteczności dla użytkownika. 

Strony, która ułatwi przekazywanie wiedzy o ofercie wewnątrz organizacji i zwiększy wyniki sprzedażowe. A co najważniejsze stanie się wizytówką firmy, platformą sprzedaży, która ułatwi firmie zwiększenie sprzedaży usług digitalowych.

Wzięliśmy pod lupę starą stronę

Strona internetowa, która nie była odświeżana przez wiele lat jest podobna do szafy, w której już od dawna nie została dodana żadna nowa rzecz. Ubrania na wieszakach wyszły z mody i przestały pasować do naszego usposobienia. Każdy stylista powie, że rewolucję w takiej szafie należy zacząć od gruntownych porządków, przymierzyć wszystkie ubrania i sprawdzić czy nadal pasują.

Jako UI/UX styliści nasz projekt rozpoczęliśmy właśnie od oceny danych zastanych – starej strony. Jako, że lubimy myśleć, że automatyzacja to nasze drugie imię (zaraz po Leanie), dlatego zamiast ślęczeć kilka godzin nad przenoszeniem skomplikowanej architektury informacji, wyeskportowaliśmy ją za pomocą programu Octopus.

Ze smutkiem stwierdziliśmy, że szata graficzna już od dawna nie pasuje do UIowych wybiegów mody, a tym bardziej nie była zgodna z wartościami naszego klienta. Oferta produktów i usług okazała się trudna do odnalezienia, porzucona po lewej stronie, dawno zapomniana przez copywriterów.

Zerknęliśmy na poczynania konkurencji

Ta okazała się sporym wyzwaniem, ponieważ klient posiada bardzo rozbudowaną ofertę. Po podzieleniu jej na kilka grup tematycznych udało nam się odszukać właściwe firmy i przystąpiliśmy do procesu porównawczego.

 

“To czym Państwo właściwie się tu zajmują”?

Kiedy etap desk researchu mogliśmy uznać za zakończony, kluczowym działaniem były dla nas badania z pracownikami firmy.
Nasz plan badawczy zakładał:

  • wywiady pogłębione (IDI) z dyrektorami poszczególnych działów,
  • wywiady z pracownikami działu sprzedaży,
  • ankiety jakościowe do wszystkich zatrudnionych osób.

Dodatkowo zależało nam na opinii klientów naszego klienta. Ze względu na umowy o zachowaniu poufności (NDA) nie mogliśmy sami przeprowadzić wywiadów. Zatem przygotowaliśmy scenariusz wywiadu i zrobiliśmy krótki instruktaż, jak przeprowadzać wywiady z respondentami. Same badania poprowadził dyrektor jednego z działów.

Wyniki badań odpowiedziały nam na pytania: co pracownicy i klienci sądzą o starej stronie. Czy jest użyteczna, czy oprawa graficzna współgra ze stylem firmy i czy w ogóle z niej korzystają. Dodatkowo, udało nam się uzyskać jeszcze informacje dotyczące tego, czego zabrakło na zmienianej stronie.

Acha! Tego się spodziewaliśmy 🙂

Często się zdarza, że nasze hipotezy badawcze zostaną zwalidowane pozytywnie po zakończonym etapie UX Researchu. Nie oznacza to, że możemy je pomijać w procesie. Ilość insightów, które dostajemy na tym etapie to podwaliny do zbudowania architektury informacji i opracowania copy na stronie.

W przypadku tego projektu same wyniki ankiet nie wysyciły według nas tematu. Zorganizowaliśmy dodatkowe warsztaty, aby uporządkować ofertę firmy.

*Mały TIP
Jeśli chcesz szybko zbadać, czy oferta Twojej firmy jest aktualna, poproś o odpowiedź od jednej osoby (obojętnie jakiej) z każdego działu i zapytaj, jakie produkty/usługi sprzedajecie. Możesz to zrobić również w formie anonimowej ankiety online. Jeśli odpowiedzi będą się drastycznie różniły to znak, że warto popracować nad aktualizacją oferty i komunikacją marketingową.

Czasami wygląda jak efekt końcowy, ale nim nie jest – makiety

Mieliśmy małą zagwozdkę, kiedy okazało się, że strona jest znacznie większa, niż zakładaliśmy na początku, ponieważ oferta zawierała prawie 200 usług i produktów

Musieliśmy znacznie zmniejszyć liczbę usług, proponując maksymalnie 8 – 10. Podobnie, jak u konkurencji, gdzie oferta jest przejrzysta i prosta do zrozumienia. Aby przyspieszyć cały proces, zaproponowaliśmy wiele rozwiązań, dokonaliśmy założeń zgodnych z najnowszą sztuką projektowania.

Na podstawie opracowanych wcześniej benchmarków, moodboardów i makiet przygotowaliśmy pierwsze pokolorowane podstrony (w tym homepage). Wykorzystaliśmy paletę kolorystyczną nawiązującą do stylu enterprise i technologii.

Badania + Design =  ready for development

Na tym etapie pałeczkę przejął nasz specjalista w zakresie WordPressa Tomasz Sikora. Klientowi bardzo zależało na stworzeniu strony w oparciu o układ blokowy. Czyli że każda sekcja jest osobnym elementem, który można dowolnie łączyć i budować całe strony bez potrzeby znajomości kodu. Za poradą Tomasza, klient zaakceptował wybór natywnego edytora Gutenberg, który pozwala na rozbudowę biblioteki o własne bloki.

Do zadań developmentowych należały również:

  • wdrożenie systemu antyspamowego,
  • optymalizacja PageSpeed, czyli tego jak szybko ładuje się strona, płynność jej działania, itp.,
  • osadzenia produktu na serwerze Kinsta opartego o Google Cloud Platform oraz Cloudflare (zasilanego odnawialnymi źródłami energii), który jest innowacją w stosunku do standardowego serwera Apache, ponieważ jest szybszy i bardziej stabilny niż serwery Apache poprzez wykorzystanie technologii Nginx,
  • zabezpieczenia strony przed nadmiernym obciążeniem, a w tym celu zdecydowaliśmy się wykorzystać narzędzie Cloudflare, które jest już wstępnie przygotowane i skonfigurowane na serwerze Kinsta,
  • koordynowania/konsultowanie prac z agencją SEO,
  • integrację z systemem erecruiter dla ofert pracy,
  • komunikację z rekruterem.

 

Bezpiecznie, w wersji stagingowej rozbudowywaliśmy stronę przez pierwsze 3 tygodnie 

Mając stronę stagingową (czyli dosłownie kopię, która jest działającą stroną) i kopię produkcyjną, wszystkie zmiany wprowadzaliśmy w wersji stagingowej. Przez pierwsze 3 tygodnie szukaliśmy błędów, np. w wersji mobilnej, dodawaliśmy system antyspamowy, czy konfigurowaliśmy maile. Wpłynęło na bezpieczeństwo, użytkownicy mogli bez problemu korzystać z istniejącej strony, a my badać błędy w bezpiecznym środowisku, co nadal robimy w zakresie usługi utrzymania strony.

Launch strony to nie wszystko 

Po launchu strony, rozpoczęliśmy współpracę w ramach usługi maintenece. Taką usługę zawsze oferujemy naszym klientom, by zadbać o stabilność strony po jej wdrożeniu i przyjemność z jej korzystania przez użytkowników.

Zaczęliśmy od prowadzenia szkoleń dla zespołu klienta, jak zajmować się stroną. Usuwaliśmy nowoodkryte bugi, które są nieuchronne, szczególnie przy tak dużym projekcie. Dodatkowo dodaliśmy automatyzacje wychwytywania błędów po stronie klientów strony. Która pozwala bardzo szybko identyfikować i naprawiać nieuchronne błędy.

W ramach usługi utrzymania strony dodawaliśmy w tym czasie dodatkowe wersję językowe, konfigurowaliśmy inne domeny, tworzyliśmy nowe podstrony i wdrażaliśmy kolejne funkcjonalności na życzenie klienta.

Zaprojektowanie i wdrożenie strony www to minimum 3 miesiące

Niestety odpowiedź na estymację czasową stworzenia strony nadal pozostaje niejasna. Zależy od wielu bardzo skomplikowanych czynników. Jednak na przykładzie tego projektu możemy podać minimalne widełki czasowe. W przypadku redesignu i developmentu, lub tworzenia produktu od podstaw, 3 miesiące to minimalny czas na realizację takiego zadania. 

Jeśli to case study nie zaspokoiło Twojego głodu wiedzy to napisz do nas 🙂 Porozmawiajmy o badaniach, designie lub developmencie.

Lessons Learned z projektu:

  1. Kiedy po stronie klienta jest wyznaczona jedna dobrze poinformowana i decyzyjna osoba ułatwia to szybkie feedbackowanie i iterowanie. Szczególnie w przypadku dużych korporacji.
  2. Po długim nie odświeżaniu oferty, warto przed rozpoczęciem prac nad stroną przeprowadzić głęboki proces badawczy i uspójnić informacje wewnętrz organizacji.
  3. W przypadku tak dużej strony internetowej, oddelegowanie osoby odpowiedzialnej za samodzielne przygotowanie copy na stronę jest wysoce nieopłacalne, przede wszystkim czasowo. Warto skorzystać z pomocy naszych doświadczonych copywriterów.

Projekt w liczbach

  • 200

    usług w oryginalnej ofercie klienta

  • 5

    wersji językowych, które ostatecznie zostały zaprogramowane

  • 200

    % pracowników firmy, którzy znają już zakres usług swojej firmy

Narzędzia i metody:

  • WordPress Gutenberg Block z dedykowaną biblioteką
  • serwer Kinsta
  • Cloudflare
  • Octopus
  • analiza konkurencji

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację

Zobacz usługę

Sprawdź, jak wspólnie
możemy przeprowadzić
ten proces w Twojej
firmie

Sprawdź teraz