Case Studies

Badania w trybie ekspres, czyli projekt nowych podstron sprzedażowych dla portalu Mamo Pracuj

Klient:
Mamo Pracuj – portal dla Mam i Pracodawców
Cel:
Projekt dwóch podstron sprzedażowych
Okres współpracy:
Październik 2020
Liczba sprintów:
2
Liczba osób w projekcie:
2

Kontekst projektu

 

W październiku 2020 roku mieliśmy przyjemność stworzyć projekt dwóch podstron sprzedażowych dla dobrze nam znanego klienta Mamo Pracuj. Portal ten, przeznaczony głównie dla Mam oraz Pracodawców, wspiera kobiety w rozwoju zawodowym oraz łączy je z pracodawcami.

Prace odbywały się w 2 sprintach, w których zawarliśmy desk research, badania z użytkownikami, przygotowanie makiet oraz ostatecznego projektu graficznego.

Sprinty 1: Start, badania i mapowanie informacji


Warsztat startowy 


Z Mamo Pracuj mieliśmy okazję poznać się już wcześniej – zarówno podczas bezpośrednich współpracy w zakresie prac graficznych, jak i w trakcie badań nad innymi zagadnieniami. Jak w przypadku większości naszych projektów, na samym początku zadania, wykorzystaliśmy narzędzie zwane Team Canvas. Tym razem pozwoliło to nam nie tylko poznać się i ustalić zasady współpracy przy projekcie, jak również wspólnie przejść przez cele i wartości założycielek Mamo Pracuj. Taka ponowna rozmowa o celach i wartościach każdej osoby w zespole (zwłaszcza po wielu latach prowadzenia wspólnie biznesu), pozwala sprawdzić czy wszyscy nadal kierują się tą samą misją oraz wizją.

W celu zebrania wszystkich niezbędnych informacji o biznesie oraz odbiorcach, zastosowany został Lean Canvas, na podstawie którego odbywały się prace w dwóch grupach odbiorców – czytelnikach portalu (dla zbudowania szerszego kontekstu głównych działań Mamo Pracuj) oraz odbiorcach biznesowych (czyli głównych odbiorcach projektowanych podstron sprzedażowych). Zebrane informacje posłużyły nam jako baza dalszych działań oraz kompendium wiedzy zgromadzonej przez lata przez założycielki portalu.

Badania – wywiady i dane zastane


Pomimo bardzo krótkiego okresu przeznaczonego na proces badawczy (3 dni), zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie szybkich wywiadów eksploracyjnych z byłymi i obecnymi klientami w celu zgromadzenia odpowiedzi związanych z współpracą – od momentu pierwszej styczności z marką, aż do zakończenia projektu lub jego obecnego etapu. Dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu Mamo Pracuj, bardzo szybko udało się nawiązać pierwsze kontakty i przeprowadzić łącznie 5 wywiadów eksploracyjnych. Zgromadzone informacje dały nam jednoznaczny insight dotyczący wartości cenionych przez klientów w Mamo Pracuj, które postanowiliśmy umieścić w komunikacji na stronie. Wywiady dostarczyły również masę informacji zwrotnych związanych z najbardziej cenionymi działaniami po stronie założycielek portalu oraz pomysłami na nowe narzędzia, które mogłyby jeszcze bardziej usprawnić współpracę (będącą już i tak na niesamowicie wysokim poziomie).


Pomimo, że wywiady eksploracyjne zazwyczaj cechuje bardzo ograniczony czas rozmowy (w tym wypadku trwały maksymalnie 15 minut), zawsze staramy się wyciągnąć z nich jak najwięcej niezbędnych informacji zarówno do naszych prac, jak i dalszych działań już po stronie klienta. W związku z tym, przy każdym projekcie indywidualnie opracowujemy pytania badawcze, zgodnie z głównym celem i postawionymi hipotezami badawczymi.

 

W międzyczasie przeprowadzone zostały również działania z zakresu analizy danych zastanych, udostępnionych nam raportów oraz eksploracji stron konkurencji. Wykorzystana została m.in. metoda SWOT, która pomogła wyróżnić dobre praktyki warte do wprowadzenia w postaci elementów w projekcie UX lub tekstu. Wszystkie te działania, oprócz budowania szerszej perspektywy, miały na celu zgromadzenie najważniejszych informacji, które powinny znaleźć się na podstronach, a nie zostały wypracowane na warsztacie lub zwalidowane podczas wywiadów. 

Persony i ich wartości


Na podstawie zgromadzonych informacji opracowane zostały 3 główne proto-persony, które również wstępnie zwalidowaliśmy rozmowami eksploracyjnymi. Nawet w wypadku, gdy były do siebie bardzo podobne w zakresie informacji demograficznych lub zachowań, każdą z nich wyróżniał inny cel końcowy działań, w związku z którymi zdecydowałyby się na współpracę z Mamo Pracuj. Stworzenie nawet bardzo prostych opisów odbiorców naszej usługi, pozwala nam lepiej zrozumieć ich potrzeby i punkt widzenia, co jest niezbędnym elementem zwłaszcza przy projektowaniu podstron sprzedażowych.


Przeprowadzone wywiady dostarczyły nam również ogrom informacji o wartościach. W połączeniu z wiedzą z pozostałych działań badawczych, pozwoliło to nam wyróżnić
hipotezy dotyczące wartości i prawdziwych potrzeb, z którymi zgłaszają się klienci do Mamo Pracuj. Do każdej z nich zostały dopasowane działania, którymi obecnie te wartości i potrzeby są  z sukcesem zapewniane przez firmę.

Zyskaj dostęp do szablonu proto-persony oraz 30+ innych narzędzi. Za darmo.

Dołącz do naszego newslettera!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

     

    Architektura i makiety


    Opracowanie architektury informacji oraz makiet, pozwala na wstępną walidację projektu jeszcze przed przystąpieniem do działań graficznych, optymalizując tym samym czas związany z poprawkami dla wszystkich osób zaangażowanych w projekt. Nasze działania rozpoczęliśmy od stworzenia prostej architektury treści na projektowanych podstronach za pomocą karteczek w platformie Miro. Na podstawie wypracowanych wniosków wyróżniliśmy najważniejsze elementy, które powinny się na nich znaleźć, a następnie warsztatowo tworzyliśmy różne ułożenia, aby wypracować najbardziej odpowiednie z nich.

    Dopiero po wspólnym zatwierdzeniu i zwalidowaniu architektury z innymi członkami zespołu, przystąpiliśmy do przygotowania makiet podstron. Zastosowanie fontów oraz kolorystyki używanej na portalu, pozwoliło na szybkie stworzenie makiet o wysokiej jakości wizualnej, które mimo krótkiego czasu przygotowania, były w stanie zaprezentować nie tylko ułożenie elementów, ale i wstępny koncept graficzny. Działanie to ułatwia wyobrażenie sobie efektu końcowego oraz znacząco przyspiesza prace przy krótkich projektach.

     

     

    Sprinty 2: Design podstron sprzedażowych


    Projekt graficzny

     

    Dzięki stworzeniu pełnej bazy materiałów i informacji w 1. sprincie, podczas drugiego mogliśmy się całkowicie skupić na stworzeniu konceptu graficznego. W związku z tworzeniem jedynie dwóch podstron na istniejącym już portalu, koniecznym wymogiem było trzymanie się ogólnej stylistyki (m.in w zakresie kolorystyki i fontów). Wymagania te jednak nie ograniczały działań pod kątem dodawania nowych elementów i związanych z nimi rozwiązań graficznych.

    W celu skupienia jak największej uwagi odbiorcy na prezentowanej treści, uproszczony został górny pasek nawigacji – zniknęły z niego wszystkie treści, które mogą rozpraszać docelowego odbiorcę i które były przeznaczone dla innych person (np. mam szukających pracy, a nie współpracy reklamowej).

     

    Podsumowanie naszej pracy – w liczbach i nie tylko

    5

    wywiadów eksploracyjnych

    3

    proto-persony

    3

    dni badań

    Narzędzia wykorzystane w projekcie

     

    • Wywiady eksploracyjne
    • Competition Canvas z analizą SWOT
    • Team Canvas
    • Lean Canvas
    • Proto-persony
    • Architektura informacji
    • Makiety

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Agnieszka Zygmunt Lean UX Researcher, Industrial Design & Service Designer
    Agnieszka dokonuje analiz, przeprowadza badania oraz eksperymenty. Specjalizuje się w badaniach z zakresu Product Discovery i pomaga tworzyć rozwiązania skoncentrowane na realnych potrzebach użytkownika.

    Holistycznie patrzy na proces projektowania, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki mogące wpływać na ostateczne doświadczenie użytkownika. Łączy w swojej pracy zdolności analityczne z wysokim poziomem empatii oraz miłością do nauki.

    Współtwórczyni audycji Proste Rozmowy, prywatnie zaangażowana w projekty non-profit wspomagające najbardziej potrzebujących odbiorców.