Case Studies

Budowanie marki osobistej na LinkedIn – jak trafiać postami do klienta

czym jest marka osobista

Budowanie marki osobistej na LinkedIn – jak trafiać postami do klienta

Personal Branding to działania związane z budowaniem własnej marki, które powinny być bliskie każdemu, niezależnie od stanowiska czy branży. W tym temacie powstały liczne artykuły, blog posty, książki oraz podcasty. A ile widziałeś case studies z tego obszaru?

Użytkowników na LinkedIn jest już ponad 630 milionów! Jak nie zginąć tłumie, wyróżnić się i zaciekawić potencjalnych klientów? W odróżnieniu od innych artykułów w stylu: “jak zostać linkedinowym ninja”, ten tekst to studium konkretnego przypadku. Opis działań i wyników da Ci punkt odniesienia dla Twoich własnych działań personel brandingowych i aktywności członków Twojego zespołu.

Czytasz właśnie case study, które w swojej formie diametralnie różni się od pozostałych na naszej stronie. Pierwszą podstawową różnicą jest brak liczby sprintów w projekcie. To dlatego, że opisywana współpraca ma charakter abonamentowy i ekwiwalentem sprintów są miesiące współpracy.

 

Nie pożałujesz, jeśli przeczytasz do końca, ponieważ:

  • przeanalizujesz konkretne wyniki,
  • dowiesz się, jak pracujemy abonamentowo,
  • zobaczysz przykład takiej współpracy i zakres działań personal brandingowych,
  • zweryfikujesz zakres działań, które sam(a) prowadzisz na LinkedIn vs. zakres naszego projektu.
Klient:
firma zajmująca się outsourcingiem IT
Cel:
Zwiększenie rozpoznawalności marki osobistej
Okres współpracy:
04.2021 - nadal
Liczba osób w projekcie:
2

Kontekst projektu

Aby nakreślić kontekst tej współpracy, warto dokładniej przybliżyć sytuację klienta. Zgłosił się do nas, ponieważ zaczęł budować nowy oddział w firmie technologicznej. Zmiana stanowiska to idealny moment na rozpoczęcie nowych działań personal brandingowych. Powiadomienie swojej sieci kontaktów na LinkedIn o takich działaniach jest mocno premiowane przez algorytm tego medium. 

 

Nasz plan był prosty, a takie właśnie często są najlepsze! 

  • mapowanie naszych wspólnych potrzeb i oczekiwań,
  • bliższe poznanie – omówienie person i lejka marketingowego,
  • “redesign” profilu osobistego na LinkedIn,
  • publikowanie stałej liczby postów,
  • mierzenie wyników i wyciąganie wniosków,
  • eksperymentowanie.

Spotkania Kick-offowe

To już nieodłączna część projektów personal brandingowych  — pluralizacja kick-offu. Zamiast jednego spotkania, zwanego przez nas potocznie rozruchowym, zrealizowaliśmy dwa.

 

Pierwsze, bardziej standardowe, podczas którego nie zabrakło omówienia kontekstu i projektu. Drugie, skupione wokół osoby, którą wspieramy w kreowaniu marki osobistej

Team Canvas personal branding

Pragnąc jak najefektywniej wykorzystać pierwszy kick-off, podczas spotkania wykorzystaliśmy  między innymi Team Canvas. Dla lepszego zrozumienia sytuacji biznesowej klienta oraz strategii firmy, w telegraficznym skrócie omówiłyśmy zakres prowadzonych dotychczas działań marketingowych oraz nadałyśmy kształt proto-personom.

Proto-persona personal branding

Proto-persona personal branding

 

Personal Branding Canvas

 

Hello, who are you?

I’m your ghost.


Takimi słowy Ewan McGregor i Pierce Brosnan poznają się w filmie Romana Polańskiego
The Ghost Writer.

Dla nas projekty personal brandingowe są wyjątkowe. Pozwalają ubrać w słowa osobowość, wartości, emocje danej osoby. Odejmując wątek kryminalny, można się poczuć jak tytułowy Ghost Writer Polańskiego.

 

Personal Branding Canvas


To narzędzie zagrało pierwsze skrzypce podczas następnego biznesowego koncertu. Nutka po nutce, dźwięk po dźwięku, klient otwierał się przed nami opowiadając o swoim doświadczeniu zawodowym, napotkanych trudnościach, sytuacji osobistej, wartościach, dewizach życiowych. To podstawa do tworzenia prawdziwie autentycznego personal brandingu, a nie uniwersalnych postów „byle sprzedać”.

 

Rekomendacje dotyczące profilu

Jak już wspomniałam, był to idealny moment na wprowadzenie dodatkowych działań personal brandingowych na LinkedIn. Klient rozpoczął nowy rozdział zawodowy, dlatego też przed publikacją pierwszych postów skupiłyśmy się na aktualizacji i zwiększeniu scoringu jego profilu, czyli widoczności konta, dzięki zweryfikowaniu go przez algorytm LinkedIn jako rzetelny i wartościowy. Poniżej zobaczysz wynik Social Selling Index określany przez LinkedIn. Wysoki wynik pozwala na bardziej efektywne korzystanie z tej platformy.

LinkedIn Algorithm

Social Selling Index LinkedIn


Działania zostały podzielone na następujące fazy:


1. Audyt profilu na LinkedIn

  1. Przygotowanie copy.
  2. Review copy.
  3. Tłumaczenie.
  4. Implementacja bezpośrednio na LinkedInie.

 

Skupiłyśmy się na kilku celach:

  • Dywersyfikacja językowa (profil w 3 językach: polskim, angielskim i niemieckim)
  • Zmiana stanowiska i uzupełnienie opisów
  • Wpisanie słów kluczowych

Definicja sukcesu

Podsumowując, na tym etapie prac określiłyśmy już zakres prac, plan, wprowdziłyśmy zmiany na profilu. W międzyczasie powstały również pierwsze propozycje postów. To czas, kiedy musiałyśmy sobie odpowiedzieć na jedno ważne pytanie:

 

“Jak rozpoznać, że ta współpraca przynosi zamierzone rezultaty? Do czego w tej współpracy dążymy?”

 

Odpowiedź nie była oczywista, dlatego podeszłyśmy do niej bardzo leanowo. Naszymi pierwszymi określonymi KPI-ami były:

  • zasięg per post – KPI: średni zasięg wszystkich postów min. 1500 (zrealizowany)
  • Zróżnicowana forma postów (zdjęcia, grafiki dedykowane, screen shoty, wideo, TikTok, ankieta, itp.) – KPI: każdy post w miesiącu w innej formie (zmieniony po czasie).

 

Poza tymi metrykami, dodatkowo monitorujemy również:

  • Regiony z jakich pochodzą osoby, które wyświetliły dany post
  • Liczbę komentarzy pod każdym postem
  • Nazwy firm, w których pracują osoby, które wyświetliły każdy post
  • Liczbę nowych kontaktów dodanych do sieci

Personal Branding goals

Spotkania cykliczne


Co tydzień spotykamy się w składzie:
klient, Project Manager i Konsultant Marketingowy, aby podsumować wyniki z poprzedniego tygodnia. Ponieważ kultura feedbacku jest bardzo wysoko umiejscowiona w naszych wartościach, prowadzimy również comiesięczne Retrospektywy.

Nie oznacza to, że o nie prosimy i nie udzielamy feedbacku regularnie. Jednak podczas Retro mamy okazję na chłodno przemyśleć, co poszło dobrze, co wymaga poprawy lub usprawnienia, jakie działania czy procesy możemy wdrożyć, aby nasza współpraca stała się jeszcze bardziej wartościowa. To dla nas wszystkich moment na refleksję i wyciągnięcie wniosków.

 

Warto dodać, że to nie jedyne spotkania, które mają charakter rekurencyjny. Co tydzień odbywa się także spotkanie 1:1 (klienta i konsultanta marketingowego). To czas na pogłębienie relacji, ale przede wszystkim na burzę mózgów dotyczącą nowych tematów na posty. Dzięki regularnym spotkaniom jesteśmy na bieżąco ze wszystkimi zmianami, które dzieją się w życiu zawodowym (i nie tylko 😀 ) klienta. W końcu stawiamy na relacje! 🙂

 

Podsumowanie

Projekty realizowane w formie subskrybcyjnej są wyjątkowe. Ciągłość współpracy pozwala na bliskie poznanie potrzeb i zasobów klienta. To obopólna korzyść – z punktu widzenia klienta to wiedza na temat jego potrzeb biznesowych.

Abonamentowa forma współpracy to sposób na regularność działań i, jak widać na przykładzie profilu klienta, na bardzo dobre wyniki. 

Abonament skupiony na budowaniu marki osobistej na LinkedIn to tzw. pewniak. To działania, które warto realizować, szczególnie jeśli jesteś CEO, CTO, dyrektorem działu w firmie, rekruterem lub pracownikiem działu sprzedaży. Nie musisz się obawiać co się stanie, jeśli współpraca się zakończy. Opublikowane posty nie znikną, a przekazany know-how zostanie w firmie 🙂 

 

Projekt w Liczbach

2

razy więcej postów od rozpoczęcia współpracy

2

razy wyższe zasięgi postów

5

retrospektyw

40

postów na LinkedIn

140

komentarzy pod postami

Narzędzia wykorzystane w projekcie

  • Personal Branding Canvas
  • Kanban
  • Retrospektywa
  • Miro

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację

Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

Autor Case Study

Paulina Drygała Lean Marketing Consultant & Strategist
Zakochana w formie warsztatowej i partnerskim podejściu do współpracy z klientem. Specjalizuje się w działaniach personal brandingowych oraz strategicznych.

Świetnie odnajduje się w projektach Lean Startupowych, które prowadzone są w warunkach skrajnej niepewności, bez jasno określonej wizji końca.

Paulina jest również specjalistką od content marketingu. Wspiera klientów w procesie tworzenia treści w oparciu o strategię marketingową.

Prowadziła warsztaty z zakresu personal brandingu m.in. podczas PRCamp.

Prywatnie pasjonatka kina z okresu Golden Age, wysokogatunkowych seriali i sportów wodnych.

Pozostali członkowie zespołu

Katarzyna Harmata Lean Marketing Manager & Strategist
Od lat z powodzeniem łączy marketing i biznes. Obecnie specjalizuje się w zarządzaniu projektami i Content Marketingu. W swoim dorobku ma już zarządzanie kilkunastoosobowym zespołem marketingowym, kreowanie cyklu wydarzeń biznesowych, współtworzenie firmy i kierowanie nią.

Pomaga firmom w odnalezieniu własnego „ja” w biznesie i komunikowaniu tego na zewnątrz (strategia marketingowa & personal branding).

Zaangażowana w liczne działania społecznościowe. Jest certyfikowanym Trenerem Biznesu. Prowadzi warsztaty z pogranicza strategii i marketingu. Autorka tekstów dla portali branżowych, m.in. Nowy Marketing, Marketing w Praktyce, E-commerce & Digital Marketing.