Case Studies

KRKBot poznał wszystkie tajemnice Krakowa

Codeheores to krakowski software house tworzący rozwiązania backendowe w technologiach takich jak Scala, Java czy Akka. Zespół specjalizuje się w tworzeniu botów z wykorzystaniem gotowych rozwiązań takich jak Facebook Messenger czy Skype, które sprzedaje pod marką Chatbotize. Ze swoim botem KRKbot zajęli pierwsze miejsce podczas organizowanego przez miasto Kraków hackathonu KrakHack.

Przychodzi Codeheroes do Project: People

Codeheroes zgłosiło się do nas kilka miesięcy po wygranej w hackathonie. Zdecydowali, że jako zespół chcą iść w kierunku wykorzystania botów w optymalizacji procesów w dużych firmach. Analiza pokazała im, że na polskim rynku jest wiele agencji i firm, które zaczynają tworzyć boty. Nie ma jednak jednej wyróżniającej się marki, która byłaby bezpośrednio kojarzona z ich projektowaniem i budową. Dodatkowo zespół Codeheroes prowadził negocjacje dotyczące wprowadzenia botów w kilku firmach. Trwały również rozmowy z Urzędem Miasta na temat wdrożenia KRKbota jako jednego z kanałów komunikacji petentów z miastem.

To czego potrzebowało Codeheroes to budowa rozpoznawalności marki oraz powiązanie ich marki z tworzeniem botów. A także pokazanie potencjalnym klientom, że boty mogą wnieść wartość do ich firm. I takie właśnie cele zostały przed nami postawione.

Chcesz pracować na narzędziach i szablonach, które wykorzystujemy na co dzień w naszej pracy z klientami?

Dołącz do naszego newslettera!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Propozycje działań

    Zespołowi Codeheroes zaproponowaliśmy działania promocyjne oparte o metody Lean Startup. Przede wszystkim, zgodnie z zasadą Start where you are, postanowiliśmy opracować rozwiązanie bazujące na tym, co już zostało zbudowane. Postanowiliśmy wykorzystać potencjał KRKbota i w oparciu o niego zbudować kampanię promocyjną usług Codeheroes.

    Dodatkowo zdecydowaliśmy się na pracę w oparciu o sprint, wobec czego cała akcja powinna zostać zaprojektowana i wykonana w ciągu 1 tygodnia. Zamknięcie całej kampanii promocyjnej w 7 dniach wymusiło niejako zastosowanie kolejnej zasady: Keep It Stupid Simple, wszystkie działania musiały być proste i przynosić natychmiastowe efekty. W całej akcji zdecydowaliśmy się wykorzystać również mechanizmy Real Time Marketingu oraz Viral Marketingu, a także schematy działania sieci społecznościowych – celem ich wykorzystania było zmaksymalizowanie ruchu i trafienie do jak największej liczby użytkowników. Zależało nam by w 4 dniu sprintu wytworzyć momentum – by podczas tego dnia / punktu kulminacyjnego cały startupowy Kraków mówił o KRKbocie.

    Akcję promo postanowiliśmy również wykorzystać do zbudowania MVP (ang. minimal viable product) KRKbota, czyli minimalnej jego wersji, która będzie walidowała czy jest rzeczywiście potrzebny. Postanowiliśmy sobie za cel, by uzupełnić bazę pytań, na które odpowiada bot o jak największą liczbę naturalnych zapytań Krakowian, a także dowiedzieć się na dużej próbie, na jakie pytania chcą poznać odpowiedź użytkownicy. Chcieliśmy, by po zakończeniu akcji bot był w stanie odpowiedzieć na znacznie większą liczbę pytań i by wiedzieć, jakie kolejne funkcje bota zaimplementować (pod kątem monetyzacji KRKbota).

    <oczywiście podczas planowania akcji nie nazywaliśmy tak mądrze tych wszystkich elementów 😀 ale na potrzeby artykułu zdecydowaliśmy się ich użyć – mądrze ten Lean Startup brzmi, co nie?>

    Plan akcji

    Akcja, którą zaproponowaliśmy Codeheroes, została ochrzczona nazwą “KRKbot zna krakowskie tajemnice”. Na Facebooku oraz w wiadomościach wysyłanych do użytkowników deklarowaliśmy, że bot zna odpowiedź na każde pytanie dotyczące Krakowa. Akcję zdecydowaliśmy się skierować do krakowskiego środowiska startupowego.

    Do bota dodaliśmy niemal 300 pytań i odpowiedzi, które przypuszczaliśmy że użytkownicy zadadzą. Dodatkowo stworzyliśmy pytania oraz odpowiedzi dedykowane dla konkretnych użytkowników, na dotarciu do których nam zależało, oraz influencerów ze środowiska startupowego. Stworzyliśmy również odpowiedzi na pytania o charakterze viralowym. By zwiększyć sharowalność, do odpowiedzi dodawaliśmy również zabawne gify, obrazki oraz emotikony. Bot oczywiście zachował swoje podstawowe funkcje, czyli cały czas można było w nim sprawdzić jaka jest pogoda, stan zanieczyszczeń czy najbliższa apteka.

    Akcja dzień po dniu

    Dzień 1: Zaprojektowaliśmy akcję – krok po kroku rozpisaliśmy, kto co wykona każdego dnia.

    Dzień 2: Rozpoczęliśmy budowę bazy influencerów, firm i mediów, z którymi będziemy się kontaktować – do każdej osoby z nich dodaliśmy personalne pytanie wraz z odpowiedzią.

    Dzień 3: Zespół Codeheroes zaimplementował pytania. My w tym czasie zajęliśmy się projektem graficznym oraz powiązaniem działań bota z markami Codeheroes i Chatbotize. Po południu uruchomiliśmy bota do pierwszych testów, wysłaliśmy również komunikację do mediów.

    Dzień 4: Punkt kulminacyjny akcji! Od samego rana rozesłaliśmy wiadomości do osób i marek z informacją o tym, że tego dnia między 6 a 22 bot odpowiada na pytanie, które personalnie ich dotyczy. Jednocześnie bardzo aktywnie zaczęliśmy działać promocyjnie w Social Media. Akcja rozkręca się. Bot w trakcie akcji kilkukrotnie był ulepszany – Codeheroes na bieżąco wdrażało poprawki (np. zmiany w algorytmie odpowiedzi, to że bot zaczyna się automatycznie uczyć odpowiedzi etc.). W pewnym momencie dodatkowe wsparcie akcji nie jest było potrzebne – sieciowo informacja o nim się rozrasta 🙂

    Dzień 5: Podsumowaliśmy akcję, podjęliśmy wspólnie decyzje o dalszych krokach. Bot został włączony ponownie z opcją uczenia się od użytkowników. Codeheroes skontaktowało się z potencjalnymi leadami z akcji, a my z mediami.

    Czy za botem stoi człowiek?

    To pytanie trafiało do nas kilkadziesiąt razy w trakcie trwania akcji. Jak Maja Schaefer z Codeheroes świetnie powiedziała w wywiadzie udzielonym MamStartup: “Bot nie zrobi tego, czego wcześniej nie poznał”. W związku z tym naszym zadaniem było nauczyć go pytań i odpowiedzi. Robiliśmy to kilkuetapowo:

    • Codeheroes zintegrowało bota z dostępnymi API np. Airly, Google Maps, tak by mógł odpowiadać na część pytań użytkowników (np. o najbliższą aptekę) i wysyłać im powiadomienia (np. o bieżącym zanieczyszczeniu powietrza),
    • następnie do bazy dodaliśmy pytania i odpowiedzi zaprojektowane w trakcie akcji – to jak działał zmieniało się wraz ze zwiększaniem się bazy danych zapytań: na początku odpowiadał gdy pytanie miało 100% zgodności, następnie rozpoznawał pytania po słowach kluczowych i 90% zgodności treści, a następnie już po 80% zgodności był w stanie rozpoznać pytanie,
    • jeśli bot nie znał odpowiedzi to wyświetlał użytkownikom informacje, że jest tylko botem, ale szybko się uczy i zaraz wróci z odpowiedzią. Wówczas pytanie trafiało do jednej z osób odpowiedzialnej za akcję i odpowiadał człowiek. Bot jednak od razu automatycznie uczył się tego pytania i odpowiedzi, w związku z tym, jeśli pytanie padało ponownie to odpowiadał już automatycznie;
    • po zakończeniu akcji użytkownicy otrzymali wiadomość, że bot jest zmęczony i musi odpocząć – w tym czasie baza pytań i odpowiedzi została ujednolicona i zweryfikowana;
    • następnie użytkownicy otrzymali wiadomość, że bot wrócił i że mogą teraz samodzielnie go uczyć dodając pytanie i definiując dla niego odpowiedź.

    “KRKbot potrafił odpowiedzieć na ponad 300 pytań, których został odpowiednio wcześnie nauczony i miał już wgrane w system. Musieliśmy być jednak także przygotowani na dodatkową serię pytań, które często pojawiały jak bombardujące nas pociski z kałasznikowa i było to dla nas nie lada wyzwanie, by sprostać oczekiwaniom osób znajdujących się po drugiej stronie monitora. A pytania ich były przeróżne i dotyczyły rozmaitych dziedzin, począwszy od historii, geografii, kultury, kulinariów, ale także kwestii zupełnie nie związanych z miastem Kraków. Niektórzy chcieli się dowiedzieć jak żyć, czym jest miłość lub z jaką prędkością lata jaskółka. Inni zakochiwali się w KRKbocie, uznając go za idealnego życiowego partnera (Ba! Doszło nawet do zaślubin! 🙂 ), a jeszcze inni wznosili się na wyżyny swojej kreatywności i zadawali bardzo abstrakcyjne pytania czyli np. „ile źdźbeł trawy znajduje się w Parku Jordana” lub “w co uderzy pocisk wystrzelony z Wieży Mariackiej przy założeniu, że trajektoria lotu, przyspieszenie i inne współczynniki, których nazw nie jesteśmy w stanie powtórzyć wynoszą tyle i tyle”. 🙂

    Pytań, na które odpowiedzi nie znał KRKbot było ponad 3 000, ale działając w zespole staraliśmy się na wszystkie bardzo sprawnie odpowiadać. Często ratowało nas Google, wiedza członków całego teamu, a w sytuacjach kryzysowych poczucie humoru i pomysłowość. Musieliśmy się nimi wykazywać zwłaszcza w momentach, gdy trafialiśmy na internautów z kategorii: „trudny i dociekliwy”. Osoby te miały niesamowitą potrzebę przetestowania krkbota i specjalizowały się w zadawaniu wielu pytań, zwłaszcza takich na które bardzo trudno jest znaleźć odpowiedź. Był nawet rekordzista, który tak polubił KRKbota, że w ciągu całego dnia spędził z nim ponad 3 godziny.

    Wśród internautów, byli również nasi ulubieńcy tzw. trolle, którzy często obrażali KRKbota. Mieliśmy jednak dla nich przygotowaną całą serię uroczych gifów, dzięki którym udało nam się ich sprowadzić na jasną stronę mocy i tak nimi pokierować by weszli w dialog, na którym nam zależało. Ale owszem były też przypadki, w których kończyła nam się anielska cierpliwość i kontynuowanie rozmowy było raczej niewskazane.”

    Zuza Komornicka - PR manager w Project: People, w akcji “KRKbot zna krakowskie tajemnice” odpowiedzialna za kontakt medialny i kreatywne odpowiedzi :)

    Rezultaty

    Dzięki akcji w ciągu 12h udało się zwiększyć liczbę pytań, na które odpowiada KRKbot, do ponad 3000, a także nawiązać ponad 21 tys. konwersacji. Dodatkowo akcja przełożyła się bezpośrednio na zainteresowanie potencjalnych klientów – Codeheroes otrzymało wiele zapytań dotyczących botów. A kilka firm jest poważnie zainteresowanych wdrożeniem takiego rozwiązania u siebie (nie możemy na razie zdradzić szczegółów, ale są to naprawdę duże marki!). Akcja cieszyła się również zainteresowaniem mediów m.in. Radiofonii, Gazety Wyborczej, MamStartup, Marketer+ czy RMF Maxxx.

    „Do Project:People zwróciliśmy się, aby skonsultować promocję Codeheroes jako firmy oferującej tworzenie chatbotów. Miło zaskoczyli nas kreatywnymi pomysłami, przedstawiając różnorodne opcje pod względem czasu, budżetu, a także skali prac, które mieliśmy wykonać po naszej stronie. Wybraliśmy najbardziej optymalną dla nas opcję, którą była promocja stworzonego już bota dla mieszkańców Krakowa – KRKbot. Specjaliści z Project: People opracowali strategię działania, przygotowali teksty promocyjne, grafiki, a na czas akcji otoczyli opieką również nasze kanały social media i PR. Po zakończonej akcji opracowali artykuły, które dzięki ich zaangażowaniu znalazły się na wiodących, branżowych portalach. Z czystym sumieniem mogę polecić Project: People każdemu, kto chce wprowadzić swój projekt, pomysł, biznes na wyższy poziom.”

    Maja Schaefer - współzałożycielka i CEO software house'u Codeheroes i agencji Chatbotize.

    Akcja KRKbot to świetny przykład, że skuteczną kampanię reklamową można skonstruować w ciągu zaledwie kilku dni, a jej wsparcie płatnymi formami reklamowymi nie jest warunkiem koniecznym dla jej sukcesu.

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Beata Mosór-Szyszka CEO & Lean Strategist
    Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

    Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

    Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.