Case Studies

#Pączkowanie użytkowników

Omni Calculator (www.omnicalculator.com) to krakowski startup, który w swoim portalu internetowym oferuje możliwość łatwego obliczenia wszystkiego, co tylko policzyć się da m.in. wskaźnika wagi ciała BMI czy tego, o ile będzie krótsze życie palacza. Kalkulatory oferowane są głównie w języku angielskim i największą popularnością cieszą się na rynku amerykańskim. Wybrane kalkulatory tworzone są z myślą o promocji marki na lokalnych rynkach np. polskim, japońskim, skandynawskim.

Przychodzi Omni Calculator do Project: People

Omni Calculator zgłosił się do nas z prośbą o pomoc w rekrutacji nowego marketingowca oraz zaprojektowanie nowego procesu promocji kalkulatorów. Od kilku miesięcy zespół tworzył interesujące kalkulatory dotyczące bieżących trendów i wydarzeń (np. liczący koszt muru budowanego przez Donald’a Trump’a czy liczbę papierosów wdychanych przez SMOG, etc.), które promował w mediach i w Internecie. Wokół specyficznych kalkulatorów udawało się wygenerować zainteresowanie portali internetowych. Nie były to jednak działania, który przyniosłyby marce dużą rozpoznawalność.

Celem głównym, który został przed nami postawiony, było zwiększenie liczby wejść na stronę, a także trwałe zwiększenie ruchu z wyszukiwarek, poprzez działania PRowe wspierające SEO.

Raz Dwa Trzy Zaczynamy!

Sam pomysł na ciekawe kalkulatory wydawał nam się bardzo trafiony. Konieczne jednak było wprowadzeniu zmian w procesie ich promocji i prezentacji. Pierwszym krokiem była przebudowa strony. Zależało nam, by kalkulatory były prezentowane w formie atrakcyjnych wizualnie landing page’y, gdzie użytkownik w ciągu kilku sekund może rozpoznać cel strony (czytelny nagłówek), dokonać wyliczenia (umiejscowienie akcji w topie strony) i podzielić się kalkulatorem lub swoim wynikiem/wyliczeniem ze znajomymi. Dotychczas podstrony portalu zawierały dużo tekstu, a kalkulator był mało widoczny wśród otaczających go reklam i różnorodnych call to action’s (“download the app”, “embed on your website”, etc.).

W obrębie promocji zdecydowaliśmy się skorzystać z metod Leanowych. Zaproponowaliśmy klientowi zamknięcie działań w tygodniowych sprintach z wybranym jednym dniem na publikację kalkulatora. Krótkie testy i szybkie wprowadzanie zmian w kampanii w jej trakcie, wykorzystanie zasad real time-marketingu, ścisła współpraca z zespołem klienta podczas trwania sprintów, zrozumienie w całym zespole zasad, którymi będziemy kierować się podczas promocji, to wszystko w założeniu miało pomóc nam wytworzyć momentum wokół danego kalkulatora i stworzyć efekt skali.

Propozycja podobała się wstępnie klientowi, jednak budziła sporo wątpliwości. Wreszcie padło “Ok, sprawdźmy to”. Test miał zostać przeprowadzony na kalkulatorze związanym z Tłustym czwartkiem, który miał liczyć, ile seksu potrzeba, by spalić zjedzone tego dnia pączki. Decyzja padła w poniedziałek… 3 dni przed punktem kulminacyjnym akcji. Musieliśmy zatem działać szybko!

Ty też możesz działać szybko i MĄDRZE z wykorzystaniem naszych 30+ szablonów i narzędzi!

Dołącz do naszego newslettera i zyskaj dostęp do Biblioteczki Narzędzi Lean!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Działamy!

    Kampanię promocyjną oparliśmy o 2 wyróżniki kalkulatora, który nazwaliśmy “Pączkowanie”. Pierwszym z nich była kontrowersyjność. Wiedzieliśmy, że temat może wzbudzić zainteresowanie zwłaszcza wśród osób młodych, a także mediów i marek do nich skierowanych. Nasze działania ukierunkowaliśmy na marki znane z tego, że lubią kontrowersję. Jednocześnie założyliśmy, że liczenie kalorii i przeliczanie ich na to, ile trzeba biegać i ćwiczyć, trafi do wszystkich związanych ze zdrowym trybem życia, dietą, sportem i fitnessem.

    Kluczowy był czas – dlatego już pierwszego dnia skontaktowaliśmy się z redakcjami mediów, które temat mógł zainteresować. Kolejnym krokiem było stworzenie baz blogerów, marek, grup społecznościowych, z którymi będziemy się kontaktować w dniu kampanii. Ważna była również warstwa wizualna akcji, dlatego stworzyliśmy śmieszne infografiki, które moglibyśmy wykorzystywać do komunikacji w mediach społecznościowych i w portalach (np. Demotywatorach).

    Już w środę zaczęliśmy testować nasze działania i kanały. Weryfikowaliśmy zarówno typy contentu (np. czy posty zawierające screen z wyliczeniem klikają się bardziej niż posty zawierające link do kalkulatora), jak i kanały, które pozwolą nam uzyskać efekt skali, oraz warstwę wizualną kampanii.

    Ważne do wykreowania momentum było skumulowanie działań promocyjnych i osiągnięcie efektu kuli śnieżnej do południa w czwartek. Kontakt z mediami z początku tygodnia poskutkował widocznością w mediach już wczesnym rankiem. Nasz kalkulator pojawił się w Radiu Eska w audycji “Ranne ptaki”. Następnie ruszyły publikacje w Gazecie Wyborczej, na stronach Playboy.pl i RadioZet.pl. Obecność PRowa wsparta intensywną aktywnością w Social Media z wykorzystaniem własnych kanałów, zaprzyjaźnionych marek, sieci znajomych i silną aktywnością w oparciu o Brand24 – pozwoliły napędzić popularność kalkulatora. Dodatkowo poprzez Social Media kontaktowaliśmy się bezpośrednio z blogerami, markami i firmami, co przynosiło szybkie publikacje na ich profilach. Dalszy przebieg akcji był przez nas ukierunkowywany, jednak siła społeczności zadziałała już sama. Kalkulator pojawił się na Wykopie, w Spider’s Web, byliśmy widoczni w portalach dla osób młodych, a wiele osób konkurowało między sobą na liczbę zjedzonych pączków i czas, który muszą spędzić na ich spalanie. Kalkulator trafił również do wewnętrznych sieci firm i na ich komunikatory.

    W trakcie akcji na bieżąco reagowaliśmy na sygnały ze społeczności dot. tego co jest dla nich bardziej lub mniej atrakcyjne (np. spanie vs. sex), działanie kalkulatora (np. pojawiający się błąd), czy wsparcie lub rezygnację z poszczególnych kanałów promocji. Było to możliwe dzięki ścisłej współpracy między zespołami Omni Calculator i Project: People.

    Rezultaty

    Akcja przyniosła znaczne zwiększenie odwiedzalności strony, dając wynik 35 tys. wizyt tylko tego dnia. Udało się pozyskać kilkanaście linków do strony z liczących się domen, co w połączeniu z dużą liczbą share’ów w Social Media wpłynęło pozytywnie na pozycjonowanie. Cała akcja skierowana była do ludzi młodych, co pozwoliło na zwiększenie rozpoznawalności marki w grupie docelowej portalu. Udało się również potwierdzić, że tygodniowy sprint to wystarczająco dużo czasu, by skonstruować skuteczną kampanię PRowo – marketingową, bez wsparcia płatnymi metodami promocji, dzięki atrakcyjnej propozycji wartości i umiejętności wykreowania momentum wokół akcji.

    “W ramach akcji #pączkowanie podjęliśmy całe spektrum działań w dużej mierze opartych o social media. Sprawne przeprowadzenie promocji oraz optymalizację naszych akcji marketingowych ułatwiło nam Brand24, które monitorowało wybrane przez nas wcześniej frazy. Poprzez słowa kluczowe mogliśmy dotrzeć do ludzi zainteresowanych tematem oraz na bieżąco reagować na wpisy pojawiające się na Twitterze oraz Facebooku. Ich liczba zwiększała się w przerażającym tempie, ale wiedzieliśmy, że pełna mobilizacja i interakcja z konkretnymi społecznościami pozwolą nam osiągnąć założone rezultaty i przełożą się na ruch na stronie. Korzystając z Brand24, wybieraliśmy wpisy, których influence score wynosił min. 7/10. To pomogło nam dotrzeć do postów na Facebooku i tweetów cieszących się największą popularnością. Zdarzały się sytuacje, że wyniki monitoringu, pomimo wysokich parametrów mediowych buzzu, przekierowywały nas do mało popularnych postów, wówczas je pomijaliśmy. Natomiast tam, gdzie był duży zasięg i aktywni internauci wchodzący w interakcję, umieszczaliśmy odpowiedni komentarz, wywołując tym samym reakcję łańcuchową. Działał tutaj viralowy charakter kalkulatora. Każdy z naszych komentarzy był dostosowywany do danej osoby. Często pozwalaliśmy sobie na dużą dozę humoru, ale i kontrowersji. Dodatkowo w zależności od wieku i płci autora, oraz tematu publikowanej treści, umieszczaliśmy przygotowaną przez nas wcześniej grafikę lub screen ze strony z konkretnymi wyliczeniami. Dzięki temu nasz komunikat był bardziej widoczny, co przekładało się na liczbę udostępnień oraz rozgłos o naszej akcji w sieci.”

    Zuza Komornicka, odpowiedzialna za Social Media podczas akcji

    Do Project: People trafiłem przypadkowo i w nieco innej sprawie – prosiłem o pomoc w znalezieniu pracownika, który zajmie się PR-em i marketingiem. Rozmowa szybko przeszła na inne tory – Beata zarzuciła mnie pomysłami dotyczącymi tego, co możemy usprawnić zarówno w samym serwisie (design, UX), jak i naszym procesie PR’owym. Skończyło się na pełnym (i bardzo udanym!) re-designie serwisu i wspólnie przeprowadzonym pączkowaniu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatu – kampania pod wieloma względami dorównywała najbardziej udanym kampaniom, które przeprowadziliśmy sami. W niektórych obszarach (social media, efekt wizerunkowy) efekty przerosły wszystkie nasze poprzednie akcje. Nie bez znaczenia dla nas jest również zdobyte doświadczenie – zobaczyliśmy w akcji kilka niestosowanych przez nas metod i narzędzi (infografiki, duża aktywność na Facebooku, itd.).

    Mateusz Mucha, założyciel startupu Omni Calculator

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Beata Mosór-Szyszka CEO & Lean Strategist
    Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

    Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

    Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.