Product Discovery dla Fashion Tech z Getdressed

Kontekst projektu:
Start-up getdressed powstał, aby ułatwiać ludziom dopasowywanie ubrań. W aplikacji wykorzystano sztuczną inteligencję, która jako personalny stylista dokładnie zna zawartość szafy każdego użytkownika. To inicjatywa kilkorga młodych ludzi, którzy jeszcze przed rozpoczęciem studiów postanowili wykorzystać zdobytą wiedzę i doświadczenie przekuwając je w produkt rewolucjonizujący rynek mody.
Zespół getdressed znamy od dawna. Od blisko dwóch lat rezydują w naszej przestrzeni coworkingowej Project: People Space. Ich działania śledzimy na bieżąco i mocno trzymamy kciuki, tym bardziej cieszy nas fakt, że możemy współtworzyć z nimi tą wspaniałą inicjatywę! 🙂
Wkład Project: People w ten innowacyjny projekt Product Discovery jeszcze się nie zakończył, ponieważ prace zostały podzielone na 3 etapy, które realizowane będą do września tego roku: strategia UX, projektowanie i badania z użytkownikami.
Potrzeby getdressed:
- opracowanie grupy docelowej dla ich produktu cyfrowego;
- opracowanie UVP (Unique Value Proposition) aplikacji;
- opracowanie kluczowych funkcjonalności, które zostaną zawarte w pierwszej wersji produktu oraz kolejnych, które znajdą się w następnych iteracjach;
- projekt graficzny z uwzględnieniem dobrych praktyk UX-owych;
- testy aplikacji i wtyczki webowej z użytkownikami.
Leanowe podejście
Lean to nasz największy wyróżnik, sposób naszej pracy. W skrócie “lean” można opisać jako otwartość na nowe rozwiązania, skupienie na dostarczaniu wartości w jak najkrótszym czasie oraz walidowanie hipotez w oparciu o eksperymenty.
Nie nad każdym projektem warto pracować leanowo, jednak w przypadku tworzenia nowego produktu, który wprowadza innowację na rynek, to idealna metoda, z czym (ku naszej uciesze) zgodził się klient!
W kontekście tego projektu praca w metodologii zwinnej przede wszystkim dała nam (badaczom) sporo wolności. W fazie eksploracyjnej to do nas należał wybór, z jakich narzędzi skorzystamy i jak będzie przebiegał proces.
„Taki klient to skarb”
To zdanie z naszej wewnętrznej retrospektywy po zakończonym projekcie, które w 100% oddaje odczucia, jakie towarzyszyły nam podczas tych 5-ciu sprintów.
Przy każdym projekcie podkreślamy, że podejmując współpracę z klientem tworzymy jeden wyjątkowy zespół, co jest jednym z pryncypiów Lean UX. Współpraca z getdressed to sztandarowy przykład, dlaczego taki styl wnosi wartość i finalnie przekłada się na lepsze rezultaty.
Dzięki zaangażowaniu i otwartości klienta na wszelkiego rodzaju eksperymenty, udało nam się w trakcie 5 tygodni sprawdzić kilka zupełnie różnych hipotez, jak produkt powinien finalnie wyglądać.
Sprint 1: Warsztat kick-off i analiza danych zastanych
Pierwszy warsztat z klientem to punkt wyjścia w każdym projekcie. Pomimo, że znamy większość zespołu getdressed, takie spotkanie było niezbędne, aby bazować na faktach, a nie na naszych założeniach czy dowodach anegdotycznych.
Plan warsztatu
Podstawowe założenia warsztatu:
- Poznanie całego zespołu i określenie ról osób zaangażowanych w pierwszą fazę projektu po stronie klienta.
- Zapoznanie się z wizją klienta na produkt. Zmapowanie, jak każdy z członków zespołu określa Proto-personę aplikacji.
- Zmapowanie na Krzywej Rogersa, dla jakiej grupy docelowej dedykowana jest aplikacja.
Analiza danych zastanych
Po warsztacie przeszliśmy do analizy danych zastanych. Pierwszym krokiem była analiza raportów i materiałów projektowych z badań przeprowadzonych przez inne firmy, ale również zapisów i wniosków klienta.
Na podstawie zebranych informacji opracowaliśmy pierwsze hipotezy badawcze oraz wybraliśmy dwie metody walidacji: ankietę eksploracyjną oraz wywiady pogłębione (IDI).
Sprint 2-4: UX Research
Ankieta eksploracyjna
Pierwszym krokiem w procesie walidowania hipotez badawczych było opracowanie ankiety ilościowej. Podczas tygodniowej dystrybucji zebraliśmy 190 odpowiedzi.
Wyniki ankiety. Pytanie na temat tego, skąd badani czerpią informacje o modzie i trendach.
Wywiady pogłębione
Po zebraniu odpowiedzi z ankiety opracowaliśmy wnioski i następne hipotezy badawcze, które przedstawiliśmy klientowi podczas wspólnego warsztatu.
Nowe hipotezy walidowaliśmy wykorzystując wywiady pogłębione. Przeprowadziliśmy 13 prawie godzinnych wywiadów pogłębionych z potencjalnymi użytkownikami.
Analiza konkurencji
Na podstawie researchu wybraliśmy 5 aplikacji potencjalnej konkurencji getdressed.
Przeanalizowane zostały między innymi takie obszary jak:
- liczba użytkowników,
- zaangażowanie użytkowników,
- funkcjonalności aplikacji,
- UX aplikacji,
- rynek docelowy,
- branding,
- partnerzy.
Analiza rynku i trendów
Na podstawie raportów opracowaliśmy wnioski związane z zachowaniem Polaków podczas zakupów odzieżowych, wielkości rynku e-commerce oraz użytkowników aplikacji mobilnych.
Istotnym działaniem była również analiza trendów związanych z branżą Fashion, wykorzystaniem technologii AI oraz aplikacji modowych.
Funkcjonalności aplikacji
Na podstawie analizy wszystkich zebranych informacji przeprowadziliśmy warsztat z zespołem getdressed, podczas którego korzystając z modelu Kano określiliśmy najważniejsze funkcjonalności i ich rolę dla użytkowników.
Warsztaty Paper Prototyping
Niezwykle istotnym elementem całego projektu był warsztat z potencjalnymi użytkownikami. Został przeprowadzony w momencie, kiedy posiadaliśmy wystarczająco dużo informacji na temat grupy docelowej.
Z uwagi na konieczność przeprowadzenia go w formie zdalnej, zamiast tytułowego papieru, wykorzystaliśmy w tym celu aplikację Miro.
Taka forma umożliwiła nam zbadanie pierwszych (podstawowych) projektów flow aplikacji. To typowe działanie w procesie Product Discovery. Dodatkowo ten sam warsztat przeprowadziliśmy później z zespołem getdressed, aby mogli wczuć się w role użytkowników własnego produktu.
Praktyczna forma warsztatów pozwoliła nam na zaprojektowanie aplikacji w krótkim czasie. Chcąc przeprowadzić badania na prototypie aplikacji niepotrzebnie poświęcilibyśmy środki na projektowanie.
W tym przypadku eksperymentalne podejście Lean UX umożliwiło nam przeprojektowanie całego flow pierwszych ekranów aplikacji w tym samym sprincie i przy minimalnej inwestycji, zgodnie z metodologią Product Discovery. To oszczędności, które śmiało można liczyć w dziesiątkach tysięcy złotych.
Sprint 5: Strategia UX
W ostatnim sprincie pierwszej fazy projektu podsumowaliśmy wszystkie wnioski w formie wstępu do strategii. Określiliśmy UVP (Unique Value Proposition) na podstawie Golden Circle wg Simona Sineka. Uzupełniliśmy te informacje również wykorzystując do tego narzędzie UVP in Details, które służy do ustalenia unikalnej propozycji wartości.
Grupę odbiorców określiliśmy bez opracowania konkretnych person (tak, jak jest to standardowo przyjęte) na podstawie teorii Jobs To Be Done, która pozwala zrozumieć, jakie potrzeby użytkownik chce zaspokoić, jakie zadania ma dla niego spełniać aplikacja i co go motywuje.
Całość strategii dopełniła analiza SWOT oraz najważniejsze rekomendacje, którym zostały nadane priorytety wg modelu MoScoW.
W ramach podsumowania warto również dodać, że cały proces był realizowany w formie zdalnej, a warsztaty były prowadzone przy pomocy narzędzia do pracy wspólnej – Miro.
Sprint 6-14: Design UI/UX i badania z użytkownikami
Projekt nie został jeszcze zakończony, więc dalsza część zostanie opisana w późniejszym czasie. Oczywiście, będziemy informować o publikacji drugiej części case study, aby nic Cię nie ominęło.
Podsumowanie
Lessons learned z tego projektu?
- Po pierwsze, widzimy ogromną wartość w projektowaniu eksperymentów Lean UX. W tym projekcie, dzięki warsztatom Paper Prototyping „od razu” zwalidowaliśmy nasze założenia co do flow pierwszych ekranów aplikacji nie angażując w ten proces ani jednej osoby z działu designu.
- Częste przedstawianie wyników i rekomendacji klientowi pozwala na pozyskanie szybkiego feedbacku. Dzięki temu od razu możemy sprawdzić, czy nasze założenia projektowe są wykonalne lub na jakim etapie prac klient można je wdrożyć.
- Warsztatowa forma współpracy dodatkowo angażuje zespół kliencki i ułatwia zapoznanie się z wykorzystaną metodologią.
- Dzięki otwartości klienta na częste zmiany i zgodę na pracę bez jasno określonej wizji końca (leanową) powstają innowacyjne rozwiązania odpowiadające na prawdziwe potrzeby potencjalnych użytkowników. Zwinne metodologie umożliwiają również „łapanie trendów”, czyli kierowanie rozwiązań do grupy wczesnych użytkowników (early adopters).
Współpracę z zespołem Project: People rozpoczynaliśmy w warunkach skrajnej niepewności. Punktem wyjścia były bardzo podstawowe założenia technologiczne nowego produktu. Wspólnie opracowaliśmy i zwalidowaliśmy kluczowe hipotezy, aby ustalić kształt nowej aplikacji mobilnej. Cały proces przebiegał w dynamicznych pętlach, w które zaangażowane były również osoby z zespołu getdressed.
Ogromnie doceniamy efektywność i innowacyjne podejście. Doświadczyliśmy też niesamowitej otwartości. Jako zespół getdressed nauczyliśmy się bardzo dużo nie tylko o naszym rynku, produkcie czy grupie docelowej, ale przede wszystkim o procesie badawczym.
Bardzo polecam współpracę z Project: People, w szczególności w zakresie rozwijania nowych innowacyjnych rozwiązań.
Liczby:
190
odpowiedzi z ankiety eksploracyjnej
13
wywiadów pogłębionych
1
warsztat Paper Prototyping
Narzędzia i metody:
warsztat kick-offowy
Values Poker
Krzywa Rogersa
ankieta eksploracyjna
wywiady pogłębione
model Kano
warsztat Paper Prototyping
Customer Journey Map
UVP in Details
Case study to za mało?
Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?