Case Studies

Product Discovery dla Fashion Tech

Klient
getdressed
Cel
projekt aplikacji i wtyczki webowej
Okres współpracy
luty 2021 - nadal
Liczba sprintów
14
Liczba osób w projekcie
3

Kontekst projektu:

Start-up getdressed powstał, aby ułatwiać ludziom dopasowywanie ubrań. W aplikacji wykorzystano sztuczną inteligencję, która jako personalny  stylista dokładnie zna zawartość szafy każdego użytkownika. To inicjatywa kilkorga młodych ludzi, którzy jeszcze przed rozpoczęciem studiów postanowili wykorzystać zdobytą wiedzę i doświadczenie przekuwając je w produkt rewolucjonizujący rynek mody.

Zespół getdressed znamy od dawna. Od blisko dwóch lat rezydują w naszej przestrzeni coworkingowej Project: People Space. Ich działania śledzimy na bieżąco i mocno trzymamy kciuki, tym bardziej cieszy nas fakt, że możemy współtworzyć z nimi tą wspaniałą inicjatywę! 🙂 

Wkład Project: People w ten innowacyjny projekt Product Discovery jeszcze się nie zakończył, ponieważ prace zostały podzielone na 3 etapy, które realizowane będą do września tego roku: strategia UX, projektowanie i badania z użytkownikami.

Potrzeby getdressed:

  • opracowanie grupy docelowej dla ich produktu cyfrowego;
  • opracowanie UVP (Unique Value Proposition) aplikacji;
  • opracowanie kluczowych funkcjonalności, które zostaną zawarte w pierwszej wersji produktu oraz kolejnych, które znajdą się w następnych iteracjach;
  • projekt graficzny z uwzględnieniem dobrych praktyk UX-owych;
  • testy aplikacji i wtyczki webowej z użytkownikami.

 

Leanowe podejście

Lean to nasz największy wyróżnik, sposób naszej pracy. W skrócie “lean” można opisać jako otwartość na nowe rozwiązania, skupienie na dostarczaniu wartości w jak najkrótszym czasie oraz walidowanie hipotez w oparciu o eksperymenty. 

Nie nad każdym projektem warto pracować leanowo, jednak w przypadku tworzenia nowego produktu, który wprowadza innowację na rynek, to idealna metoda, z czym (ku naszej uciesze) zgodził się klient!

W kontekście tego projektu praca w metodologii zwinnej przede wszystkim dała nam (badaczom) sporo wolności. W fazie eksploracyjnej to do nas należał wybór, z jakich narzędzi skorzystamy i jak będzie przebiegał proces. 

 

„Taki klient to skarb”

To zdanie z naszej wewnętrznej retrospektywy po zakończonym projekcie, które w 100% oddaje odczucia, jakie towarzyszyły nam podczas tych 5-ciu sprintów. 

Przy każdym projekcie podkreślamy, że podejmując współpracę z klientem tworzymy jeden wyjątkowy zespół, co jest jednym z pryncypiów Lean UX. Współpraca z getdressed to sztandarowy przykład, dlaczego taki styl wnosi wartość i finalnie przekłada się na lepsze rezultaty.

Dzięki zaangażowaniu i otwartości klienta na wszelkiego rodzaju eksperymenty, udało nam się w trakcie 5 tygodni sprawdzić kilka zupełnie różnych hipotez, jak produkt powinien finalnie wyglądać.

 

Sprint 1: Warsztat kick-off i analiza danych zastanych

Pierwszy warsztat z klientem to punkt wyjścia w każdym projekcie. Pomimo, że znamy większość zespołu getdressed, takie spotkanie było niezbędne, aby bazować na faktach, a nie na naszych założeniach czy dowodach anegdotycznych.

 

Plan warsztatu

Podstawowe założenia warsztatu:

  1. Poznanie całego zespołu i określenie ról osób zaangażowanych w pierwszą fazę projektu po stronie klienta.
  2. Zapoznanie się z wizją klienta na produkt. Zmapowanie, jak każdy z członków zespołu określa Proto-personę aplikacji.product discovery dla Fashion Tech
  3. Zmapowanie na Krzywej Rogersa, dla jakiej grupy docelowej dedykowana jest aplikacja.

Krzywa Rogersa - Product Discovery dla Fashion Tech

 

Analiza danych zastanych 

Po warsztacie przeszliśmy do analizy danych zastanych. Pierwszym krokiem była analiza raportów i materiałów projektowych z badań przeprowadzonych przez inne firmy, ale również  zapisów i wniosków klienta.

Na podstawie zebranych informacji opracowaliśmy pierwsze hipotezy badawcze oraz wybraliśmy dwie metody walidacji: ankietę eksploracyjną oraz wywiady pogłębione (IDI).

 

Sprint 2-4: UX Research 

Ankieta eksploracyjna
Pierwszym krokiem w procesie walidowania hipotez badawczych było opracowanie ankiety ilościowej. Podczas tygodniowej dystrybucji zebraliśmy 190 odpowiedzi.

UX Research w projekcie Product Discovery dla Fashion Tech

Wyniki ankiety. Pytanie na temat tego, skąd badani czerpią informacje o modzie i trendach.

Wywiady pogłębione

Po zebraniu odpowiedzi z ankiety opracowaliśmy wnioski i następne hipotezy badawcze, które przedstawiliśmy klientowi podczas wspólnego warsztatu.

Nowe hipotezy walidowaliśmy wykorzystując wywiady pogłębione. Przeprowadziliśmy 13 prawie godzinnych wywiadów pogłębionych z potencjalnymi użytkownikami.

 

Analiza konkurencji

Na podstawie researchu wybraliśmy 5 aplikacji potencjalnej konkurencji getdressed. 

Przeanalizowane zostały między innymi takie obszary jak:

  • liczba użytkowników,
  • zaangażowanie użytkowników,
  • funkcjonalności aplikacji,
  • UX aplikacji,
  • rynek docelowy,
  • branding,
  • partnerzy.

 

Analiza rynku i trendów

Na podstawie raportów opracowaliśmy wnioski związane z zachowaniem Polaków podczas zakupów odzieżowych, wielkości rynku e-commerce oraz użytkowników aplikacji mobilnych.

Istotnym działaniem była również analiza trendów związanych z branżą Fashion, wykorzystaniem technologii AI oraz aplikacji modowych.

 

Funkcjonalności aplikacji

Na podstawie analizy wszystkich zebranych informacji przeprowadziliśmy warsztat z zespołem getdressed, podczas którego korzystając z modelu Kano określiliśmy najważniejsze funkcjonalności i ich rolę dla użytkowników.

 

Warsztaty Paper Prototyping

Niezwykle istotnym elementem całego projektu był warsztat z potencjalnymi użytkownikami. Został przeprowadzony w momencie, kiedy posiadaliśmy wystarczająco dużo informacji na temat grupy docelowej.

Z uwagi na konieczność przeprowadzenia go w formie zdalnej, zamiast tytułowego papieru, wykorzystaliśmy w tym celu aplikację Miro.

Taka forma umożliwiła nam zbadanie pierwszych (podstawowych) projektów flow aplikacji. To typowe działanie w procesie Product Discovery. Dodatkowo ten sam warsztat przeprowadziliśmy później z zespołem getdressed, aby mogli wczuć się w role użytkowników własnego produktu.

Praktyczna forma warsztatów pozwoliła nam na zaprojektowanie aplikacji w krótkim czasie. Chcąc przeprowadzić badania na prototypie aplikacji niepotrzebnie poświęcilibyśmy środki na projektowanie. 

W tym przypadku eksperymentalne podejście Lean UX umożliwiło nam przeprojektowanie całego flow pierwszych ekranów aplikacji w tym samym sprincie i przy minimalnej inwestycji, zgodnie z metodologią Product Discovery. To oszczędności, które śmiało można liczyć w dziesiątkach tysięcy złotych.

Eksperymenty Lean UX w projekcie Product Discovery dla Fashion Tech

Sprint 5: Strategia UX

W ostatnim sprincie pierwszej fazy projektu podsumowaliśmy wszystkie wnioski w formie wstępu do strategii. Określiliśmy UVP (Unique Value Proposition) na podstawie Golden Circle wg Simona Sineka. Uzupełniliśmy te informacje również wykorzystując do tego narzędzie UVP in Details, które służy do ustalenia unikalnej propozycji wartości. 

Grupę odbiorców określiliśmy bez opracowania konkretnych person (tak, jak jest to standardowo przyjęte) na podstawie teorii Jobs To Be Done, która pozwala zrozumieć, jakie potrzeby użytkownik chce zaspokoić, jakie zadania ma dla niego spełniać aplikacja i co go motywuje.

Jobs To Be Done - Prodcut Discovery

Grupa odbiorców start-upu Fashion Tech - Product Discovery

 

Całość strategii dopełniła analiza SWOT oraz najważniejsze rekomendacje, którym zostały nadane priorytety wg modelu MoScoW.

W ramach podsumowania warto również dodać, że cały proces był realizowany w formie zdalnej, a warsztaty były prowadzone przy pomocy narzędzia do pracy wspólnej – Miro.

Sprint 6-14: Design UI/UX i badania z użytkownikami

Projekt nie został jeszcze zakończony, więc dalsza część zostanie opisana w późniejszym czasie. Oczywiście, będziemy informować o publikacji drugiej części case study, aby nic Cię nie ominęło.

Podsumowanie

Lessons learned z tego projektu?

 

  1. Po pierwsze, widzimy ogromną wartość w projektowaniu eksperymentów Lean UX. W tym projekcie, dzięki warsztatom Paper Prototyping „od razu” zwalidowaliśmy nasze założenia co do flow pierwszych ekranów aplikacji nie angażując w ten proces ani jednej osoby z działu designu.
  2. Częste przedstawianie wyników i rekomendacji klientowi pozwala na pozyskanie szybkiego feedbacku. Dzięki temu od razu możemy sprawdzić, czy nasze założenia projektowe są wykonalne lub na jakim etapie prac klient można je wdrożyć.
  3. Warsztatowa forma współpracy dodatkowo angażuje zespół kliencki i ułatwia zapoznanie się z wykorzystaną metodologią.
  4. Dzięki otwartości klienta na częste zmiany i zgodę na pracę bez jasno określonej wizji końca (leanową) powstają innowacyjne rozwiązania odpowiadające na prawdziwe potrzeby potencjalnych użytkowników. Zwinne metodologie umożliwiają również „łapanie trendów”, czyli kierowanie rozwiązań do grupy wczesnych użytkowników (early adopters).

Współpracę z zespołem Project: People rozpoczynaliśmy w warunkach skrajnej niepewności. Punktem wyjścia były bardzo podstawowe założenia technologiczne nowego produktu. Wspólnie opracowaliśmy  i zwalidowaliśmy kluczowe hipotezy, aby ustalić kształt nowej aplikacji mobilnej. Cały proces przebiegał w dynamicznych pętlach, w które zaangażowane były również osoby z zespołu getdressed. 

Ogromnie doceniamy efektywność i innowacyjne podejście. Doświadczyliśmy też niesamowitej otwartości. Jako zespół getdressed nauczyliśmy się bardzo dużo nie tylko o naszym rynku, produkcie czy grupie docelowej, ale przede wszystkim o procesie badawczym. 

Bardzo polecam współpracę z Project: People, w szczególności w zakresie rozwijania nowych innowacyjnych rozwiązań.

 

Daniel Mika, CTO getdressed

Liczby:

190

odpowiedzi z ankiety eksploracyjnej

13

wywiadów pogłębionych

1

warsztat Paper Prototyping

Narzędzia i metody:

  • warsztat kick-offowy

  • Values Poker

  • Krzywa Rogersa

  • ankieta eksploracyjna

  • wywiady pogłębione

  • model Kano

  • warsztat Paper Prototyping

  • Customer Journey Map

  • UVP in Details

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację

Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

Autor Case Study

Paulina Drygała Lean Marketing Consultant & Strategist
Zakochana w formie warsztatowej i partnerskim podejściu do współpracy z klientem. Specjalizuje się w działaniach personal brandingowych oraz strategicznych.

Świetnie odnajduje się w projektach Lean Startupowych, które prowadzone są w warunkach skrajnej niepewności, bez jasno określonej wizji końca.

Paulina jest również specjalistką od content marketingu. Wspiera klientów w procesie tworzenia treści w oparciu o strategię marketingową.

Prowadziła warsztaty z zakresu personal brandingu m.in. podczas PRCamp.

Prywatnie pasjonatka kina z okresu Golden Age, wysokogatunkowych seriali i sportów wodnych.

Pozostali członkowie zespołu

Grzegorz Górzyński Senior Strategist w Project: People
Tworzy i pomaga rozwijać klientom strategie marketingowe oraz biznesowe.

Zdobywał doświadczenie w NGO, korporacji, startupie, MŚP, jak i agencji, dzięki czemu holistycznie patrzy na biznes. Współpracował z Facebook Inc. przy globalnym projekcie Developer Circles.

Prowadził lub uczestniczył w kilkudziesięciu projektach strategicznych.

Szkoli z zakresu marketingu, social mediów czy walidacji pomysłów biznesowych. Stał na scenie m.in. Social Media Week Warsaw, BOSS Festiwal, PR Camp, Czwartków Social Media czy Crash Mondays.

Miłośnik podejścia Lean Startup, podróży i dobrego jedzenia.