Case Studies

Finansowy mindfulness, czyli o weryfikacji pomysłu i projektowaniu aplikacji edukacyjnej

Jak stworzyć narzędzie, które połączy w jednym miejscu zarządzanie swoimi wydatkami i trening… mindfulness? Czy da się połączyć tak odmienne dziedziny życia w jednym narzędziu? I dlaczego finanse powinniśmy poznawać w skupieniu?

O procesie tworzenia tworzenie aplikacji mobilnej, która starała się zagospodarować powyższe tematy możecie przeczytać w poniższym case study.

Klient
Startup z Wielkiej Brytanii
Cel
stworzenie aplikacji, która połączy zarządzanie finansami jednocześnie z edukacją w jaki sposób robić to lepiej
Okres współpracy
marzec 2019
Liczba sprintów
4
Liczba osób w projekcie
3

Kontekst projektu: Przychodzi klient z pomysłem na aplikację

Na początku marca zgłosił się do nas klient – przedsiębiorca prowadzący własną agencję marketingową. Zarządzając własnym biznesem, zafascynował się również zarządzaniem finansami i na podstawie własnych doświadczeń wypracował w tym wszystkim złoty środek czyli tak zwany “finansowy mindfulness”. Wierząc w swoją ideę postanowił podzielić się nią z innymi. Chciał stworzyć aplikację, która będzie połączeniem zarządzania swoim budżetem i edukacji finansowej. Naszą rolą było zaprojektowanie całej architektury informacji, flow oraz ekranów aplikacji.

O co Ci chodzi? – rozmowa z klientem w celu zrozumienia biznesu i wartości, jaką chce dostarczyć swoim przyszłym klientom

Pierwszą rzeczą, jaką zrobiliśmy było porozmawianie z klientem o jego pomyśle. Chcieliśmy dowiedzieć się, jak narodziła się idea na takie rozwiązanie, co chce osiągnąć nasz klient, dlaczego jest to dla niego ważne i co chce zaoferować użytkownikom swojego produktu. Dlaczego było to dla nas ważne? Aby jak najlepiej zrozumieć i poznać naszego klienta, dzięki temu obie strony wiedzą, do jakiego celu dążą i co chcą przez to osiągnąć. Rozmawiając z klientem dowiedzieliśmy się, że pomysł powstał poprzez dostrzeżenie przez niego luki na rynku. Sam zarządzał swoimi finansami i wypracował sobie złoty środek, którym chciał podzielić się z innymi, aby ułatwić przyszłym użytkownikom organizacje swoich finansów. Zależało mu na aspekcie edukacyjnym oraz wykorzystaniu systemu Open Bankingu funkcjonującego na rynku UK. 

Znając już motywacje i wizję na produkt naszego klienta, postanowiliśmy poszukać istniejących rozwiązań na rynku w celu zweryfikowania czy i w jaki sposób takie potrzeby są aktualnie zagospodarowane.

W związku z szerokim zakresem funkcjonalności aplikacji, konkurencję podzieliliśmy na 3 grupy: finansowe, medytacyjne i trening mózgu.

grafika przedstawia konkurencję aplikacji dla naszego klienta podzieloną na grupy

Ponieważ podczas poszukiwań znaleźliśmy aplikacje, które zawierały podobny zestaw funkcjonalności jak produkt, nad którym pracowaliśmy, postanowiliśmy je wyróżnić w osobnej grupie jako największą konkurencję naszego klienta.

Skorzystaj z naszych szablonów do analizy konkurencji i pracy nad strategią.

Dołącz do naszego newslettera i zyskaj dostęp do 30+ szablonów i narzędzi, które czekają na Ciebie w naszej Biblioteczce Narzędzi Lean!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Analizując konkurencję braliśmy pod uwagę takie aspekty jak:

    • funkcje aplikacji,
    • segment klientów,
    • elementy cenione przez użytkowników aplikacji,
    • problemy użytkowników podczas korzystania z aplikacji,
    • działania marketingowe,
    • kanały, w których operuje konkurencja,
    • struktura stron www aplikacji,
    • jakie jest UVP poszczególnych aplikacji.

    Analiza konkurencji dała nam ogląd na to, jakie rozwiązania są już dostępne na rynku i co musimy brać pod uwagę, aby wypracować unikalną propozycję wartości dla produktu naszego klienta.

    Jako, że nie znaliśmy rynku bankowości w UK wyszliśmy z inicjatywą przeprowadzenia wywiadów indywidualnych z osobami tam mieszkającymi. Aby zebrać osoby do badań wykorzystaliśmy naszą sieć kontaktów. 

    Czego dowiedzieliśmy się dzięki przeprowadzeniu tych rozmów?

    • W jaki sposób w UK korzysta się z bankowości,
    • co badani sądzą o open bankingu,
    • w jaki sposób zarządzają swoimi finansami,
    • kto jest odbiorcą naszego produktu i w jaki sposób się komunikować, aby najskuteczniej do niego dotrzeć?

    Takie wywiady pozwoliły nam lepiej zrozumieć rynek oraz dostosować produkt do potrzeb potencjalnych użytkowników.

    Jak to połączyć i czy to zadziała? – Tworzenie architektury informacji i makiet + testy korytarzowe

    Klient podczas naszych pierwszych rozmów przekazał nam obszerną dokumentację dotyczącą listy funkcjonalności, jakie powinny się znaleźć w aplikacji. Po analizie konkurencji i wywiadach indywidualnych zweryfikowaliśmy założenia naszego klienta dotyczące wybranych funkcji i postanowiliśmy je zaprojektować dopasowując do potrzeb grupy docelowej. Wiedząc, że potencjalni odbiorcy aplikacji posiadają wiele kont bankowych, wykorzystaliśmy system open bankingu ( system pozwalający na dostęp do swoich rachunków i podgląd wszystkich finansów w systemach i aplikacjach, z których korzystasz) dla ułatwienia dodawania różnych kont w naszej aplikacji.

    screen z programu Sketch przedstawiający ścieżki łączenia się ze sobą ekranów

    Największym wyzwaniem w całym projekcie było połączenie w logiczny sposób tak wielu funkcjonalności w jednej aplikacji. Dlatego najwięcej czasu poświęciliśmy na zaprojektowanie architektury informacji i paper prototyping. Następnie przeszliśmy do stworzenia prototypu w wersji high-fidelity. W 2 tygodnie udało nam się zaprojektować flow, które składało się aż z 108 ekranów aplikacji.

    Przy projektowaniu aplikacji, która ma tak wiele funkcjonalności należy pamiętać również o odpowiednim wprowadzeniu użytkownika czyli tzw. onboardingu. My zdecydowaliśmy się na pokazaniu korzyści dla użytkowników wynikających z korzystania z aplikacji oraz zastosowanie onboardingu instruktażowego. Dzięki takiemu zestawieniu zachęcamy użytkowników do korzystania z produktu i ułatwiamy im proces nauki poruszania się po aplikacji.

    Podczas tworzenia makiet cały czas korzystaliśmy z testów korytarzowych (nieformalna metoda badań z udziałem naszych kolegów i koleżanek z firmy), aby móc szybko zweryfikować czy funkcjonalności i nawigacja po naszej aplikacji jest intuicyjna i zrozumiała.

    A co na to Design? – Przekazanie projektu dalej

    Po zakończeniu projektowania makiet projekt przygotowaliśmy i przekazaliśmy do naszego partnera Maise, który odpowiedzialny był za projekt UI całej aplikacji.

    Jak wyglądała ich praca?

    “Pierwszym krokiem procesu przygotowywania interfejsu było przedyskutowanie zawartości wszystkich ekranów dostarczonych przez zespół UXowy. Krok ten jest niezwykle ważny, aby wszystko, co zostanie zaprojektowane, było nie tylko estetyczne, ale również zrozumiałe i proste dla użytkownika końcowego.

    Gdy wszystkie wątpliwości zostały omówione, przeszliśmy do drugiej fazy, jaką była weryfikacja grupy docelowej, obecnych trendów w zakresie tematyki, jakiej dotyczy aplikacja, wyboru kolorystyki i bazowego stylu aplikacji. Podsumowaniem tej części procesu był moodboard, który zaprezentowaliśmy klientowi.

    Po przedyskutowaniu moodboard’u oraz wybraniu odpowiedniego kierunku podzieliliśmy flow całej aplikacji na etapy i przygotowaliśmy timeline, w którym dokładnie rozpisaliśmy terminy dostarczenia poszczególnych modułów/ekranów.

    Pierwszy tydzień prac opierał się na eksplorowaniu stylistyki. Przygotowaliśmy pierwszą wersję kilku ekranów aplikacji, które wybraliśmy tak, aby klient zobaczył, jak najszerszą gamę elementów występujących w projekcie takich, jak ilustracje, ikony, buttony, ponieważ to głównie te elementy wpływają na komfort i odczucia użytkownika podczas korzystania z gotowej aplikacji.

    Pozytywna reakcja klienta na otrzymane koncepty była znakiem, że obrany kierunek jest odpowiedni. Mogliśmy przejść do realizowania kolejnych zaplanowanych etapów i kontynuować projektowanie kolejnych modułów aplikacji oraz ustalania kolejnych sesji feedbackowych, które pozwoliły na zbudowanie interfejsu zadowalającego klienta i inwestorów zaangażowanych w projekt.

    Cały proces projektowania 108 ekranów został zamknięty w 6 tygodni. Praca zgodnie z timeline’em i weryfikowanie postępów prac z klientem na bieżąco pozwoliło uniknąć znacznych zmian na etapie wdrażania aplikacji i o wiele wyższych kosztów zmian z tym związanych.” Krzysztof Krupa, Designer Maise.

    Podsumowanie projektu – w liczbach i nie tylko

    Dzięki poznaniu potrzeb klienta i rozmów z potencjalnymi odbiorcami jego produktu w 4 tygodnie udało nam się stworzyć całe flow aplikacji uwzględniające funkcjonalności, które razem tworzą aplikację edukacyjną do zarządzania swoimi finansami.

    4

    sprinty

    8

    przeanalizowanych konkurentów

    108

    ekranów

    Co wydarzyło się dalej? Projekt aktualnie jest w fazie rozwoju i czeka na wdrożenie.

    Co klient sądzi o naszej pracy?

    “Praca z osobami z Project: People to była przyjemność. Ich dbałość o szczegóły i obszerne badania nie mają sobie równych. To był bezproblemowy projekt dzięki ich strukturze i szczegółowym informacjom o postępach, a ich praca stanowi wartość dodaną zarówno dla klientów, jak i Twojego biznesu :)”

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study