Case Studies

Jak stworzyć giełdę kryptowalut? Zaprojektowanie architektury platformy online od podstaw

Ponieważ kryptowaluty stają się coraz bardziej popularne, rośnie zapotrzebowanie na stworzenie giełdy kryptowalutowej – czyli rynku do ich wymiany. Inwestowanie zawsze wiąże się z dużym ryzykiem, dlatego tak ważny jest wybór zaufanego rynku, który dostarczy bezpiecznych technologicznie narzędzi i wysokiej jakości customer service. Do opracowania platformy, na której te wirtualne monety są przedmiotem obrotu, wykorzystaliśmy pogłębione badania oraz wywiad przeprowadzony z naszym klientem, a cały projekt budowaliśmy w oparciu o wzorce z kantorów giełd tradycyjnych i konkretnej, branżowej komunikacji. 

 

Klient:
klient z branży kryptowalut
Cel:
Stworzenie giełdy kryptowalut
Okres współpracy
2018/2019
Liczba etapów
3
Liczba osób w projekcie
2

Kontekst projektu

W 2018 roku zgłosił się do nas klient, który rozwijał scentralizowany rynek obrotu walutami i poprosił o pomoc w stworzeniu giełdy kryptowalutowej. 

Słowem o kliencie. Zespół otrzymał stosowne finansowanie z ICO, w “umowie” z przyszłymi użytkownikami zobowiązał się do dostarczenia zdecentralizowanej giełdy – platformy, która będzie  obsługiwać nowego coina. Podczas rozmów z klientem wynikło, że naszym zadaniem będzie dostarczenie dokładnie takich samych giełd, odpowiednio dla scentralizowanej i zdecentralizowanej giełdy. Postawiliśmy sobie pytanie – jak je rozróżnić? W tym celu wydłużyliśmy proces researchu i pogłębiliśmy badania w przestrzeni zaawansowanych graczy na obu giełdach.

Teraz także możesz skorzystać z Business Canvas i 30+ innych narzędzi i szablonów. Za darmo

Dołącz do naszego newslettera!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności


    Proces pracy podzieliliśmy na 3 etapy, w które zaangażowane były 2 osoby z naszego zespołu. Pierwsze etapy zostały przeznaczone na badania, które umożliwiły nam rozpoczęcie prac nad stworzeniem designu giełd kryptowalut.

    Etap 1: Badania pogłębione przed stworzeniem giełdy kryptowalut


    W pierwszym etapie skupiliśmy się na ustalenie celu i kierunku pracy. Zaprojektowaliśmy badania i pogłębiony research, żeby doprecyzować wyobrażenie, zarówno nasze, jak i zespołu klienta, o produkcie. Warsztat kick-offowy, którym rozpoczęliśmy współpracę, nakreślił konkretną wizję i cele zespołu.


    Otrzymaliśmy informację, że ich zadaniem jest postawienie własnego blockchaina (Jest to technologia, która służy do przechowywania oraz przesyłania informacji o transakcjach zawartych w Internecie. Istotą działania blockchain jest utrzymanie wspólnej i zbiorowej księgi rachunkowej transakcji w cyfrowej postaci, rozproszonej po sieci, w takich samych kopiach) od podstaw. Pomimo wątpliwości, firma finalnie zdecydowała się na jeden kierunek rozwoju, tj. stworzyć dwa uzupełniające się narzędzia: scentralizowaną i zdecentralizową giełdę. Jasno komunikowanym celem klienta było również trafić do Europy zachodniej i USA ze swoim produktem.

    Zdecydowaliśmy się na pogłębienie badania i przeprowadziliśmy research, po którym doszliśmy do kilku wniosków w obszarze rynku w przestrzeni zaawansowanych graczy.

    Rynek dzieli się na dwa typy graczy zaawansowanych:

    • Gracze, którzy przenieśli się z gier rynku pieniężnego typu Forex. To oni starają się zaadaptować ten “nowy świat” do realiów, które doskonale znają. Ponadto, starają się zaaplikować jak najwięcej rozwiązań z giełd walutowych. Wykorzystują swoje doswiadczenie, by zbudować realną przewagę nad średniozaawansowanymi i początkujacymi graczami. 
    • Kolejny typ graczy zaawansowanych to środowisko, które wyrosło z otchłani Reddita. Jest o tyle specyficzne, że kochają giełdy, takie jak Poliniex, z niekorzystnym designem, rodem sprzed 10 lat. Gracze opierają się głównie na danych znalezionych w internecie oraz na komunikacji między sobą. 


    Dokonaliśmy również badania najbardziej popularnych wśród nich serwisów. Wyszczególnić tu można np. Bitbay, Poloniex, Krakena czy Binance. W tym obszarze dominują głównie podmioty scentralizowane, które przeważają w kontekście szybkości działania i sprawności przetwarzania danych. Przeanalizowaliśmy koszty poszczególnych operacji oraz architektury informacji. Wszystkie te działania pozwoliły nam dojść do jednego wniosku – rozszerzenia grup odbiorców.


    W tym sprincie pracowaliśmy nad następującymi działaniami:

    • doprecyzowanie celu prac,
    • zmapowanie grup klientów giełdy scentralizowanej i zdecentralizowanej,
    • desk research,
    • audyt ścieżki użytkownika,
    • przygotowanie hipotez badawczych. 


    Więcej o procesie badawczym w kontekście rynku, kultury i target group na przykładzie giełdy kryptowalut dowiesz się z Project: People Podcast 5 Wahania jak kryptowaluty – jak persona wpływa na produkt? Pokażemy również, jak może zmienić się produkt w zależności od odbiorcy – od funkcjonalnego kantoru po zaawansowaną giełdę. 

    kryptowaluty

    Etap 2: Określenie i rozszerzenie grup odbiorców


    Grupa zaawansowanych odbiorców rozwijanego przez nas produktu jest stosunkowo niewielka. Budowanie rentownego produktu dla zaawansowanych graczy jest o tyle problematyczne, że głównym czynnikiem przejścia na daną platformę wymiany walut jest wolumen danej kryptowaluty. W momencie startu giełdy wolumen jest nie do osiągnięcia z racji braku ruchu. Potrzebowaliśmy grupy early adopterów, czyli wczesnych użytkowników, którzy sukcesywnie będą budować ten wolumen. Dlatego zdecydowaliśmy się rozszerzyć grupę o średnio-zaawansowanych graczy.


    W tym etapie przeprowadzony został research dla grupy klientów B2C. W ten sposób znaleźliśmy odbiorców dla giełdy scentralizowanej. W procesie badawczym, w którym wykorzystaliśmy ankiety, udało nam się ustalić faktory decydujące o wyborze danej platformy oferującej waluty. Poniżej czynniki, które były ważne dla tych użytkowników:

    • legalność,
    • szybkość w podejmowaniu decyzji,
    • jedno z kilku narzędzi,
    • budowa podobna do aktualnych giełd walutowych,
    • volumen jako jedna z najważniejszych elementów,
    • CSV, raporty, dane historyczne, TradingView (platforma z informacjami z różnych giełd w czasie rzeczywistym i analizami rynkowymi).

    Ponadto grupa ta wykazuje i będzie wykazywała zainteresowanie w następujących obszarach:

    • futures,
    • margin trading (oferują go większe giełdy kruptowalutowe),
    • flecenia stop-loss,
    • ETF
    • obligacje,
    • lokaty,
    • opcje,
    • opcje binarne.

    Etap 3: Zagospodarowanie giełdy zdecentralizowanej


    Po znalezieniu odbiorców dla grupy scentralizowanej pojawiło się jeszcze trudniejsze pytanie – jak zagospodarować giełdę zdecentralizowaną z podobnymi funkcjonalnościami? Zaletą giełdy scentralizowanej jest szybkość działania, stabilność i płynność, natomiast jest to wadą dla graczy rynku zdecentralizowanego. Okazało się, że te czynniki same narzuciły nam grupę odbiorców. 

    W trzecim etapie skupiliśmy się na wykorzystaniu funkcjonalności scentralizowanej giełdy i zaimplementowaniu kluczowych elementów dla odbiorców zdecentralizowanej giełdy. Podkreśliliśmy anonimowość i zintegrowaliśmy zdecentralizowaną giełdę z scentralizowaną, aby podwyższyć wolumen tej drugiej. Jak to wygląda w praktyce:

    Ekran weryfikacji użytkownika.

    Dlaczego dla jednego narzędzia tworzymy różne rozwiązania?

    W Project: People mieliśmy już doświadczenie w projektowaniu giełdy kryptowalut. Wcześniej zgłosił się do nas klient z wenezueli, któremu zależało na stworzeniu giełdy kryptowalut dla lokalnego odbiorcy. W tym przypadku, efektem naszej pracy był zdecentralizowany kantor wymiany kryptowalut, który opierał się na przejrzystym interface i możliwie uproszczonej komunikacji z finalnym odbiorcą, aby ułatwić dostępność dla średniozaawansowanych graczy na giełdzie.

    W teorii obaj klienci przyszli z takim samym produktem. W praktyce okazało się, że oczekują zupełnie czegoś innego. Klienci często myślą już gotowymi rozwiązaniami, ograniczają się jednak do sytuacji i rozwiązań, które znają. Warto zagłębić się w dany problem, aby go realnie rozwiązać – dlatego tak ważna jest dla nas pogłębiona analiza rynku i narzędzia wspierające research przed rozpoczęciem projektowania designu.

    Wyobraźcie sobie, że dla odbiorcy, który nie wie nic o rynku pieniężnym, stworzylibyśmy wykres jak z przykładu poniżej:

    Ekran danych giełdowych.

    Prawdopodobnie nigdy nie zaryzykowałby kupna na takiej giełdzie. Postawienie na prosty i przejrzysty interfejs z ograniczoną liczbą funkcji pozwala z łatwością operować nawet nie zaawansowanej osobie w świecie kryptowalut.

    Oto wynik naszej pracy nad designem giełdy kryptowlut:

    Podsumowanie naszej pracy nad stworzeniem giełdy kryptowalut


    Podsumowując: podczas prac badawczych nad stworzeniem giełdy kryptowalut zdecydowaliśmy się poszerzyć grupę odbiorców o graczy średniozaawansowanych, którzy zwiększą wolumen waluty na giełdzie. Skupiliśmy się na jak najwyższej wartości dla gracza zaawansowanego oraz średniozaawansowanego, dlatego opracowaliśmy prosty i czytelny design dla giełdy scentralizowanej i zdecentralizowanej opierając nasze decyzje projektowe o informacje zgromadzone w procesie badawczym. 

    Narzędzia wykorzystane w projekcie

    • Audyt ścieżki decyzyjnej użytkownika
    • Ankieta badawcza
    • Badania pogłębione

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Tomasz Osowski Lean UX & Service Designer w Project: People
    Pomaga firmom stworzyć doskonałe doświadczenie użytkownika zapewniając jednocześnie odpowiednią rentowność biznesu. Jego zdanie to stworzyć produkt i usługi, które są potrzebne i przynoszą satysfakcję zarówno odbiorcom jak i właścicielom biznesu.Certyfikowany Trener Biznesu i rozwoju osobistego, Certyfikowany moderator Design Thinking. Przedsiębiorca od 6 lat szczerze zakochany w metodologii Lean. Zawsze stara się dostarczyć produkt jak najszybciej na rynek przy najmniejszym udziale kapitałowym.Współpracował z firmami: T-mobile, Ecard, inPost, ING, Nationale Nederlanden, Brainly, Publicis, Netguru. Organizator DesignWays Conf.

    Pozostali członkowie zespołu

    Paweł Nawara Product Designer w Project: People
    Od najmłodszych lat związany z szeroko pojętym designem. Pracował przy projektach graficznych różnego typu (strony WWW, aplikacje mobilne, social media, DTP). Od dwóch lat najlepiej odnajduje się w Lean UX & UI Design.

    Pracuje przy innowacyjnych projektach rozwiązując często złożone problemy. Jest na każdym etapie procesu. Od wstępnego pomysłu i rozmów z klientem, przez cały proces projektowania, aż do współpracy z deweloperami przy finalnym wdrożeniu produktu.

    Mocno zaangażowany w różnego typu działania społeczne i organizację wydarzeń (Juwenalia UEK, DesignWays Conf). Aktywny członek organizacji studenckiej - NZS UEK, gdzie pomaga rozwijać się młodym i nastawionym na rozwój studentom poprzez mentoring czy szkolenia.