Case Studies

Jak zrozumieć nawyki grupy docelowej, świadomie budować lojalność użytkowników aplikacji mobilnej i walczyć z potencjalnie wysokim churn rate

Klient

getdressed

Cel:

opracowanie triggerów do regularnego korzystania z aplikacji

okres współpracy:

luty-grudzień 2021

Liczba osób w projekcie:

3

Proces:

14 sprintów

Efekt:

aplikacja mobilna

Kontekst projektu:

Po makietowaniu ekranów, ostatnim etapem tego projektu było zaprojektowanie triggerów do regularnego korzystania z aplikacji. Naszym zadaniem było zbadać, w jaki sposób inne aplikacje, niekoniecznie konkurencyjne, robią to teraz i co przekonałoby grupę docelową aplikacji getdressed.

Przed rozpoczęciem ostatniego etapu prac postawiliśmy sobie kilka ważnych pytań:

  • jakie nawyki posiada grupa docelowa?
  • które z tych nawyków możemy usprawnić i zoptymalizować wykorzystując aplikację?
  • jakie wzorce dotyczące nawyków można zaobserwować?
  • jak inne immersyjne aplikacje, które nie są bezpośrednią konkurencją aktywizują użytkowników

Benchmarking aplikacji immersyjnych

Przeanalizowaliśmy aplikacje, które skutecznie aktywizują użytkowników do częstych interakcji, są z różnych branż i odpowiadają na rozmaite potrzeby. Wśród nich znalazły się:

  • Tinder,
  • Allegro,
  • InPost,
  • Too Good To Go,
  • DuoLingo,
  • Glovo,
  • Slack,
  • Youper,
  • Headspace.

Zależało nam na zmapowaniu wszystkich interakcji z użytkownikiem, od rejestracji po korzystanie dzień w dzień. Chcieliśmy też sprawdzić, jak wygląda próba skłonienia użytkownika do powrotu do korzystania z aplikacji po tygodniowej przerwie.

Wyciągnęliśmy wnioski, zidentyfikowaliśmy wzorce i zbudowaliśmy na ich podstawie hipotezy do dalszych badań.

Analiza benchmarków

Wiemy o której godzinie Persona się budzi, pije kawę, a nawet wychodzi na zakupy

Poziom szczegółowości wiedzy na temat grupy docelowej przerósł nasze najśmielsze oczekiwania. Jednak stała za tym wielotygodniowa i intensywna praca badawcza. Z badań jakościowych przeprowadziliśmy:

  • ankietę jakościową z personą męską,
  • Wizard of Oz z personą damską,
  • 5-dniowe badanie persony damskiej metodą dzienniczkową,
  • warsztat z grupą focusową persony męskiej,
  • 7 badań makiet funkcyjnych,
  • 3 IDI z tzw. influencerkami persony damskiej, czyli osobami mającymi wpływ na daną personę,
  • 3 IDI z influencerami persony męskiej,
  • 10 IDI z personą damską.
Warsztat z grupą focusową
Metoda dzienniczkowa
Badanie makiet funkcyjnych
Wizard of Oz

Istota nawyku

Budowanie nawyku odbywa się w pętlach, bardzo ważnym elementem w tym schemacie jest nagroda. Dzięki nagrodom szybciej uczymy się nowych zachowań i szybciej wchodzą nam w nawyk.

Wśród finalnych rekomendacji jedną z kluczowych kwestii było pozytywne wzmocnienie użytkownika. Pozytywne wzmocnienie, czy inaczej nagradzanie, jest jak zastrzyk dopaminy, która silnie uzależnia.

Należy podejść do tego bardzo świadomie i etycznie. Naszym celem było zaprojektowanie wartościowego rozwiązania, które da wartość użytkownikom i nie będzie „zjadaczem czasu”, jak np. TikTok.

Cel – niski churn rate

Wiedząc, jakie nawyki użytkowników aplikacja może zoptymalizować, w jaki sposób będzie się odbywać interakcja oraz jak wynagradzać użytkowników, zastanawialiśmy się, jak utrzymać ciągłe zainteresowanie aplikacją.

Ponieważ rozwiązanie getdressed opiera się na sztucznej inteligencji, to częste i intensywne użytkowanie  aplikacji jest kluczowe dla procesu uczenia się i rozwoju.

W tym celu wykorzystaliśmy różne kanały komunikacji 

  • powiadomienia push,
  • newsletter,
  • personalizowane powiadomienia w aplikacji

… i metody, takie jak grywalizacja.

Gdzie usłyszysz o aplikacji getdressed?

W momencie publikacji tego case study zespół getdressed zbiera fundusze na dalszy rozwój aplikacji w Stanach Zjednoczonych, gdzie dzięki zaangażowaniu 55 tysięcy ludzi spotkali się np. z Rexem Woodbury.

Liczby:

1 warsztat z grupą focusową

1 badanie Wizard of Oz

5-dniowe badanie metodą dzienniczkową

7 badań makiet funkcyjnych

13 IDI-ów

Narzędzia i metody:

  • Action Priority Matrix
  • Growth Hacking Canvas
  • Miro
  • Figma
  • Discord (Wizard of Oz)

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację

Zobacz usługę

Sprawdź, jak wspólnie
możemy przeprowadzić
ten proces w Twojej
firmie

Sprawdź teraz