Case Studies

Jak zwalidować hipotezy dotyczące modelu biznesowego? – Warsztat w ramach pre-akceleratora #OMGKRK

Edukacja i wsparcie krakowskich startupów we wczesnej fazie rozwoju w prawidłowym przeprowadzeniu badań z użytkownikami to główny cel przyświecający warsztatom przeprowadzonym przez nasz zespół dla uczestników programu pre-akceleracyjnego Dargons Cave stworzonego przez Fundację Wspierającą #OMGKRK.

Klient
Fundacja Wspierająca #OMGKRK
Cel
Przeprowadzenie warsztatów z walidacji hipotez biznesowych
Okres współpracy
Sierpień 2019
Liczba sprintów
1
Liczba osób w projekcie
2

Kontekst projektu

W maju 2019 roku Fundacja Wspierająca #OMGKRK skontaktowała się z nami w celu opracowania scenariusza warsztatów dla uczestników programu pre-akceleracyjnego Dragons Cave. Uczestnikami programu były startupy z Krakowa i Małopolski we wczesnej fazie rozwoju. A konkretniej  startupy szukające swojego modelu biznesowego w fazie przed problem-solution fit.

Wstępna propozycja tematu dotyczyła jednego z canvasów wspierających opracowanie modelu biznesowego startupów: Business Model Canvas (BMC) lub Lean Canvas (LC). Bazując na naszym doświadczeniu zaproponowaliśmy jednak warsztat idący krok dalej: nie jak stworzyć/spisać model biznesowy na kartce papieru, ale jak go przetestować.

Naszą propozycję umotywowaliśmy tym, że startupy mają dostęp do wielu darmowych materiałów, szkoleń, kursów, które poruszają temat uzupełniania BMC lub LC. Co więcej samo uzupełnienie tych modeli jest stosunkowo proste. Jednak walidacja, czy to co do nich zostało wpisane jest prawdą, faktem, a nie hipotezą, jest rzeczą o wiele trudniejszą.

Paul Kulon, który odpowiadał za program pre-akceleratora z ramienia #OMGKRK, przyjął naszą propozycję z ogromną otwartością. Efektem były warsztaty “How to validate…”, które pomogły startupom zaprojektować i zweryfikować ich scenariusze badawcze w oparciu o Lean Canvas.

Warsztaty zostały przeprowadzone przez Beatę Mosór-Szyszka i Grzegorza Górzyńskiego w Coworkingu Bióro. Startupy, które wzięły udział to m.in.: eMoSystem, Walle, Pethero (vel Reksio), Mobilis, Acai.

Sprint 1: Projekt, realizacja warsztatu oraz feedback

Przygotowanie startupów do warsztatów

Wiedząc, że mamy do czynienia ze startupami na początkowym etapie rozwoju, postanowiliśmy bazować na Lean Canvas, który jest najbardziej adekwatnym narzędziem przed fazą product-market fit. Startupy zostały poproszone o samodzielne wypełnienie LC wykonując zadanie, które nazywamy “Fakty i hipotezy”.

Na czym polega ćwiczenie “Fakty i hipotezy”?

  • Poprosiliśmy startupy o wypełnienie LC zgodnie z instrukcją jego autora Asha Maurya: https://leanstack.com/LeanCanvas.pdf
  • Kolejnym krokiem było oznaczenie na zielony (np. zielonym markerem) fraz, elementów modelu biznesowego, które mają odzwierciedlenie w faktach (badaniach, testach, liczbach), które zostały już przez startup zbadane, zwalidowane.
  • W kolejnym kroku oznaczeniu na czerwono (np, czerwonym markerem) fraz, elementów modelu biznesowego, które są hipotezą, czyli zazwyczaj wszystkich poza elementami oznaczonymi na zielono.

Przygotowanie scenariusza warsztatów 

Podstawą do scenariusza warsztatowego była dla nas realna ocena poprawności przygotowania przez startupy scenariuszy badawczych, które pozwoliłyby lepiej poznać ich grupę odbiorców. Chcieliśmy, by startupy po zakończeniu warsztatów wiedziały:

  • jakie pytania zadawać swoim odbiorcom, by poznać ich problemy i motywacje;
  • jakich pytań nie zadawać swoim odbiorcom;
  • jak skonstruować scenariusz badania z odbiorcami w fazie poszukiwania problem-solution fit.

Scenariusz warsztatów oparliśmy (jak zawsze) na cyklu Kolba, który wspiera efektywne uczenie się dorosłych. 

W ramach zaplanowanego scenariusza startupy najpierw miały stworzyć scenariusz badania w oparciu o swoją wiedzę bazową, następnie zwalidować go z dobrymi praktykami (listą dobrych i złych praktyk przez nas opracowaną). Następnie mieliśmy przejść przez autorefleksję, czyli kto jakie najczęściej popełniał błędy w konstruowaniu scenariusza, a także ile pytań zostało skonstruowanych poprawnie. Następnie trenerzy planowali podzielić się z uczestnikami warsztatu teorią dot. badań odbiorców w fazie problem-solution fit. Na koniec miały powstać (poprawne tym razem) scenariusze badawcze.

Z prezentacją opracowaną na warsztat możecie zapoznać się tutaj.

 

 

 

 

Przeprowadzenie warsztatów

Warsztat spotkał się z bardzo pozytywnym odzewem ze strony startupów. Zalała nas fala bardzo konkretnych pytań, dotyczących nie tylko scenariuszy badawczych, ale również typów badań, tego kiedy, jakie badania przeprowadzić, a także samego szukania problem-solution fit.

Elementem warsztatów, który wzbudził największe wrażenie było doświadczenie skreślania z listy pytań źle sformułowanych, a także stworzenie proporcji tych błędnych i poprawnych.. Część startupów na 20 pytań tylko kilka sformułowało poprawnie. Część ani jednego. Zdarzały się również zespoły z backgroundem socjologicznym, które swoje scenariusze opracowały poprawnie.

Zyskaj dostęp do 30+ szablonów i narzędzi, które wykorzystujemy do pracy z naszymi klientami.

Dołącz do naszego newslettera!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Najczęściej popełniane błędy to:

    • pytania sugerujące (zawierające sugestię odpowiedzi),
    • pytania zamknięte (czy…, zamiast dlaczego, kiedy, jak?),
    • zbyt długie i szczegółowe scenariusze badawcze,
    • pytania, których odpowiedzi były deklaratywne (np. czy kupiłbyś takie rozwiązanie).

    Oprócz narzędzi przewidzianych w scenariuszu warsztatów, przedstawiliśmy dodatkowe narzędzia, które pozwoliły uczestnikom zrozumieć mechanizmy tworzenia persony, mechanizmów rynkowych dot. grup odbiorców, a także tworzenia rozwiązań. Były to m.in.:

    • krzywa Rogersa,
    • krzywa Hype’u Gartnera,
    • proto-persona vs persona.

    W ostatniej części warsztatów skupiliśmy się na tworzeniu testów i eksperymentów. A także wyborze tych metod, które dadzą nam najwięcej wiedzy o użytkowniku z wykorzystaniem Experiment Sprint Canvas.

    Feedback po warsztacie

    Po warsztatach uczestnicy otrzymali zestaw materiałów m.in. prezentację z warsztatów, checklistę dot. dobrych praktyk w przeprowadzaniu badań jakościowych, a także listę materiałów uzupełniających (linki do książek, artykułów, case studies).

    Dodatkowo na potrzeby dalszego rozwoju startupów opracowaliśmy listę rekomendacji dla startupów:

    • na co powinni zwrócić uwagę w dalszym rozwoju,
    • jakie mogłyby być dalsze kroki,
    • jak mentorzy oraz kolejni trenerzy mogą dać dodatkową wartość startupom, bazując na tym co zostało już opracowane.

    Tak przygotowany feedback pozwolił mentorom startupów, a także prowadzącym kolejne sesje warsztatowe, skupić się na wsparciu silnych stron startupów. A startupom na niwelowaniu elementów wymagających poprawy.

    Podsumowanie naszej pracy – w liczbach i nie tylko

    20

    Uczestników warsztatu

    8

    sturtupów

    18

    Dobrych praktyk

    Co dalej ze startupami? Z częścią ze startupów pozostajemy w kontakcie i obserwujemy ich rozwój rynkowy. Pół roku po zakończeniu pre-akceleratora część z nich ma działające MVP, które cieszy się dużym powodzeniem użytkowników. Kibicujemy wszystkim i każdemu z osobna 🙂

    A tak współpracę z nami ocenił klient:

    Project: People to dobrze znana w Krakowie leanowa agencja strategiczna. Kiedy organizowałem Pre-Accelerator Dragon’s Cave, naturalnym wyborem było zaangażowanie zespołu Project: People w prowadzenie warsztatów. Beata i Grzegorz wykonali znakomitą pracę, prowadząc rozbudowane warsztaty z Lean Canvas dla 8 zespołów na wczesnym etapie rozwoju, pracujących nad personami klientów, problem-solution fit oraz product-market fit. Beata i Grzegorz to wspaniali i doświadczeni facylitatorzy, którzy w pełni wydobywają możliwości uczestników warsztatów. Szkoleni założyciele startupów uznali warsztaty za bardzo wartościowe dla swoich projektów.

     

    Prezydent Fundacji Wspierającej #OMGKRK

    Narzędzia wykorzystane w projekcie

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Beata Mosór-Szyszka CEO & Lean Strategist
    Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

    Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

    Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.

    Pozostali członkowie zespołu

    Grzegorz Górzyński Lean Marketing Consultant & Strategist
    Tworzy i pomaga rozwijać klientom ich strategie marketingowe oraz biznesowe.

    Zdobywał doświadczenie w NGO, korporacji, startupie, MŚP, jak i agencji, dzięki czemu holistycznie patrzy na biznes. Współpracował z Facebook Inc. przy globalnym projekcie Developer Circles.

    Przeszkolił kilkaset osób z zakresu marketingu, social mediów czy walidacji pomysłów biznesowych. Stał na scenie m.in. Social Media Week Warsaw, BOSS Festiwal, PR Camp.

    Miłośnik podejścia Lean Startup, podróży i dobrego jedzenia.