Case Studies

Kiedy pomysł może nie wyjść… – Strategia Biznesowa dla Schoolio

Biznes bez badań jest jak dom bez okien. Może funkcjonować, ale lepiej zrobić od razu dobrą robotę, niż przerabiać go po kilku miesiącach. Na szczęście zespół Schoolio wie, że solidne badania są podstawą biznesu, dlatego zgłosił się do nas z prośbą o opracowanie strategii dla ich produktu z branży edukacyjnej.

Z poniższego case study dowiesz się:

  • Dlaczego warto robić badania;
  • Jak zwalidować pomysł biznesowy;
  • Jak zwalidować proto-personę;
  • Dlaczego warto analizować działania konkurencji;
  • Co jest ważne przy projektowaniu strategii biznesowej.
Klient
Schoolio, branża edukacyjna, e-learning
Cel
Opracowanie uproszczonej strategii biznesowej
Okres współpracy
lipiec-sierpień 2019
Liczba osób w projekcie
2
Liczba sprintów
2

Kontekst projektu

Schoolio to portal edukacyjny dla młodzieży szkolnej, podstawa programowa w nowoczesnej formie animowanych filmów, quizów i gier. Został założony przez Kamila i Krzysztofa, dwóch młodych i ambitnych przedsiębiorców, mających doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Projekt platformy jest na początkowym etapie rozwoju, dlatego naszym zadaniem było opracowanie uproszczonej strategii biznesowej, w tym – walidacja samego pomysłu biznesowego.

Problemy i wyzwania, z którymi mierzył się klient:

  • Brak zwalidowanej persony (użytkownik końcowy jak i persona zakupowa);
  • Potrzeba opracowania strategii działań biznesowych, które pomogą w budowaniu marki Schoolio;
  • Konieczność ustalenia modelu biznesowego

Proces współpracy

Mieliśmy 2,5 tygodnia, podczas których chcieliśmy przeprowadzić:

Sprint 1: Warsztaty i badania

Warsztaty

Naszą współpracę rozpoczęliśmy od kilkugodzinnych warsztatów z założycielami Schoolio. Podczas takiego spotkania poznajemy bardziej klientów, ich cele oraz pomysł na biznes.

Przy okazji tych warsztatów kick-offowych wykorzystaliśmy 2 narzędzia.

Team Canvas, dzięki któremu uzyskaliśmy m.in. wiedzę na temat:

  • Wszystkich osób, które zaangażowane są w projekt, włącznie z podwykonawcami;
  • Celów, które towarzyszą założycielom przy tworzeniu Schoolio oraz celów naszej współpracy;
  • Wartości Kamila i Krzysztofa, które wpływają na rozwój tego biznesu.

Lean Canvas, który pozwolił dowiedzieć się nam więcej m.in. o takich elementach biznesu jak:

  • Problem-solution fit;
  • Segment klientów;
  • Kanały komunikacji.

Największą zagwozdką, która stanowiła nie lada wyzwanie, było wyznaczenie person Schoolio.

Sprawa była o tyle skomplikowana, że były przynajmniej 3 persony, które musieliśmy wziąć pod uwagę.

Wyznaczyliśmy, że powyższe są właściwie proto-personami, ponieważ wciąż musimy zwalidować czy są one odpowiednie do tego projektu. Wyznaczanie tych proto-person opierało się na założeniach, a nie wiedzy. Tym zadaniem zajęliśmy się podczas pozostałych dni sprintu 1.

Badania

Podczas etapu badań chcielibyśmy porozmawiać z dwoma grupami – dziećmi i rodzicami, a dokładnie matkami. Wyznaczyliśmy jak najbardziej specyficzne proto-persony. Teraz był czas na zwalidowanie naszych hipotez.

Z obiema grupami przeprowadzaliśmy wywiady pogłębione. Skorzystaliśmy natomiast z różnych metod przeprowadzania wywiadów.

Wywiady pogłębione z dziećmi

Z dziećmi badania przeprowadziliśmy za pomocą Messengera. Dlaczego? 

Jest kilka powodów:

  • Szybka komunikacja pisana tj. chat jest bardziej natywna (niż rozmowa telefoniczna) dla dzieci, zwłaszcza z osobami starszymi;
  • Dzieciom łatwiej jest napisać prawdę na komunikatorze, niż powiedzieć twarzą w twarz, co uważają, nieznajomej osobie. Wyniki były bardziej szczere i otwarte, niż w wypadku rozmowy osobistej;
  • Było to też efektywne czasowo, ponieważ mieliśmy możliwość pisania z kilkoma osobami równocześnie;
  • Mieliśmy gotowe i spisane notatki z każdej rozmowy 🙂

Więcej o badaniach i projektowaniu aplikacji dla pokolenia Z, nasza Joanna Ostafin.

efektywna strategia biznesowa

Wyniki badań były bardzo ciekawe i niezwykle istotne dla Schoolio. Okazało się,  między innymi, że grupa, którą badaliśmy (dzieci, które poza szkołą angażują się mocno w dodatkowe zajęcia, np. sporty), miała inną motywację do nauki szkolnej, niż zakładaliśmy. Dzieci stawiały bardziej na naukę dla “posiadania dobrych ocen” i “zadowolenia rodziców” niż świadomej edukacji i samorozwoju.

Antypersona” Schoolio, którą badaliśmy 

Wywiady pogłębione z matkami

Z matkami rozmawialiśmy telefonicznie lub poprzez wideokonferencje.

Najistotniejszą kwestią, którą poruszaliśmy, był problem, z którymi matki się borykają. A właściwie… z którym się nie borykają.

Z badań (z naszą specyficzną grupą docelową) wyszło nam, że matki nie mają problemu ze wspólną nauką z dzieckiem, która nie idzie tak jak powinna (takie były hipotezy Schoolio). Okazało się, że matki generalnie nie uczą się ze swoimi dziećmi, ponieważ ich dzieci uczą się samodzielnie.

Dwie powyższe negatywne walidacje hipotez były przełomowe dla całego procesu. Schoolio nie miało problem-solution fit (zarówno po stronie dzieci, jak i rodziców). 

Oprócz walidacji problem-solution fit uzyskaliśmy wiedzę na temat mediów, z których korzystają, nawyków zakupowych czy korzystania z zewnętrznych platform edukacyjnych.

Sprint 2: Analiza konkurencji

Podczas procesu przeanalizowaliśmy także konkurencję Schoolio, a dokładnie 5 różnych firm/projektów, które zajmują się taką samą lub podobną tematyką (mających np. tę samą grupę docelową). Wnioski z tej analizy były równie kluczowe, co wnioski z badań.

Zyskaj dostęp do 30+ narzędzi i szablonów (w tym: szablonu do prac nad Twoją grupą docelową)!

Dołącz do naszego newslettera:



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Tak wygląda tabela z analizą konkurencji 

    Po analizie okazało się, że konkurencja jest bardzo silna. Stworzyli już dużo materiałów, które są podobne do tych, które chciało opracowywać Schoolio. Do tego wytworzenie animacji jest stosunkowo drogim przedsięwzięciem, przez co Schoolio nie tylko byłoby narażone na duże koszta, ale także byłoby mocno “w tyle” jeśli chodzi o tworzone treści.

    Oprócz zasobów w postaci materiałów edukacyjnych okazało się, że projekty konkurencji mają też dużą rzeszę obserwujących. Na tyle dużą, że ciężko byłoby się przebić. 

    Brakowało nie tylko problem-solution fit, ale też UVP (Unique Value Proposition).

    Firmy konkurencyjne posiadały również duży kapitał – najczęściej w postaci dofinansowań od inwestorów lub firmy-matki, wielokrotnie z zagranicy. Oznacza to tyle, co duże budżety, które przeznaczali na promocję, nawet tak kosztowną i “ilościową”, jak reklamy w telewizji. To kolejny, duży mur na drodze Schoolio do korzystnej pozycji na rynku.

    Dodatkowe działania

    Stanęliśmy przed sporym wyzwaniem. Mieliśmy początkowo opracować strategię biznesową dla produktu z branży edukacyjnej. Okazało się, że pomysł biznesowy, w tej postaci, nie miał biznesowego przełożenia na rynek. Projekt Schoolio mógł po prostu nie wyjść.

    Stwierdziliśmy, że nie będziemy kontynuować procesu opracowania strategii biznesowej – to byłby tylko dodatkowy koszt dla klienta.. Żeby dostarczyć jak najwięcej wartości porozmawialiśmy z założycielami Schoolio i ustaliliśmy, że zamiast strategii biznesowej przeanalizujemy wstępnie i zaproponujemy kilka innych rozwiązań, które:

    • Są dopasowane do grupy odbiorców, które zakładało Schoolio;
    • Mają potencjał biznesowy, są dopasowane do wizji Schoolio, ale mają inną grupę docelową.

    Tak zrobiliśmy 🙂 Opracowaliśmy 6 konkretnych pomysłów biznesowych, które Schoolio może zacząć realizować.

    Podsumowanie działań

    3

    kanały wykorzystane do przeprowadzenia wywiadów pogłębionych

    5

    przeanalizowanych projektów konkurencyjnych

    6

    zarekomendowanych pomysłów biznesowych

    Co dalej

    Po naszym procesie właściciele Schoolio zatrzymali proces tworzenia kosztowych animacji. Przemyśleli ideę całego projektu i jego przyszłości.

    Od listopada 2019 r. Kamil i Krzysztof wznowili aktywność Schoolio, w nowym formacie edukacyjnym – kanale na YouTube (na który serdecznie Was zapraszamy!). W dostępnej dla widza formie Schoolio edukuje m.in. w tematach związanych z matematyką.

    Założycielom Schoolio należą się duże gratulacje i podziękowania z naszej strony. Bardzo doceniamy dojrzałość biznesową obu Panów, otwartość na zmiany oraz chęć testowania nowych rozwiązań. Oby więcej takich przedsiębiorców jak Krzysztof i Kamil!

    Rekomendacja

    Najlepiej o efektach naszych działań może powiedzieć sam klient 🙂

    Z Project: People pracowaliśmy na samym początku naszego projektu Schoolio – portal edukacyjny. Przeszliśmy bardzo fajną drogę, dzięki której zaoszczędziliśmy mnóstwo pieniędzy i czasu na mało skuteczne dla naszego biznesu rzeczy. Grzegorz i Beata mocno zaangażowali się żeby wycisnąć z naszego biznesu maksymalny potencjał. Przede wszystko uświadomili nas w kluczowych dla biznesu błędach dzięki, którym zmieniliśmy formę naszej firmy i wg. wielu ich wskazówek budujemy Schoolio w nowej lepszej formule. Dziękujemy.

    Kamil Stepaniak, Co-Founder, Schoolio

    Narzędzia, metody i techniki wykorzystane w projekcie

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Grzegorz Górzyński Lean Marketing Consultant & Strategist
    Tworzy i pomaga rozwijać klientom ich strategie marketingowe oraz biznesowe.

    Zdobywał doświadczenie w NGO, korporacji, startupie, MŚP, jak i agencji, dzięki czemu holistycznie patrzy na biznes. Współpracował z Facebook Inc. przy globalnym projekcie Developer Circles.

    Przeszkolił kilkaset osób z zakresu marketingu, social mediów czy walidacji pomysłów biznesowych. Stał na scenie m.in. Social Media Week Warsaw, BOSS Festiwal, PR Camp.

    Miłośnik podejścia Lean Startup, podróży i dobrego jedzenia.

    Pozostali członkowie zespołu

    Beata Mosór-Szyszka CEO & Lean Strategist
    Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

    Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

    Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.