Case Studies

Jak zaprojektować platformę sprzedaży kursów online krok po kroku – Case Study Produktywni.pl

Klient:
produktywni.pl
Cel:
zaprojektowanie strony internetowej z kursami online
Okres współpracy:
styczeń-luty 2017
Liczba sprintów:
8
Liczba osób w projekcie:

Kontekst projektu:

 

Od kilku lat obserwujemy rozwój technologii edukacyjnych, jednak to ostatni rok skierował wzrok biznesu na platformy e-learningowe przyczyniając się do szybkiego wzrostu ich popularności. Korzyści płynące z uczenia się online są ogromne i chociaż możemy wskazać kilku liderów w tej dziedzinie (jak Udemy), to na rynku wciąż jest dużo miejsca na nowe rozwiązania, które będą innowacyjne dla edukacji i kursów online.

Punktem wyjścia dla projektu z produktywni.pl było jedno pytanie – jak zbudować platformę do sprzedaży kursu online, która będzie skuteczna, przemyślana i najważniejsze – będzie sprzedawać. Z tego Case Study dowiesz się, jak zaprojektować platformę edukacyjną na przykładzie produktywni.pl. 

Sprint 1 – Kick Off


Od początku wiedzieliśmy, że współpraca z Piotrem Nabielcem będzie ciekawym wyzwaniem, zwłaszcza, że mieliśmy okazję poznać się wcześniej podczas wspólnej realizacji innego projektu. Piotrek to perfekcjonista, który ma pozytywnego bzika na punkcie zwiększania produktywności. Prowadzi bloga i kurs online dotyczący efektywności, stąd nie tylko design, ale również koordynacja projektu musiała być na najwyższym poziomie. Zresztą, o naszej współpracy posłuchasz w podcaście z Piotrkiem, gdzie szerzej omawia wyzwania związane z budowaniem cyfrowych produktów edukacyjnych. 

Warsztat kick off: od lewej Beata Mosór-Szyszka, Piotr Nabielec, Joanna Ostafin

Naszą pracę rozpoczęliśmy od organizacji warsztatu Kick Off, na którym określiliśmy: 

  • role w projekcie, 
  • cele, 
  • priorytety, 
  • podsumowanie planu działania,
  • zasady współpracy. 


Podczas pierwszego warsztatu z klientem uzupełniliśmy również
Lean Canvas, który docelowo pozwolił nam lepiej zrozumieć kontekst projektu. Wynikiem warsztatów były wstępnie sformułowane hipotezy badawcze, które zostały poddane priorytetyzacji zgodnie z zasadą największego ryzyka. Zasada ta pozwala określić czynniki, których negatywna walidacja spowoduje, że produkt nie będzie gospodarował problemów i potrzeb wskazanych przez grupę docelową – będzie bezużyteczny. Na podstawie opracowanych informacji w narzędziu Lean Canvas i wstępnego wywiadu z Piotrkiem udało nam się wypracować pierwsze hipotezy badawcze.

 

Sprint 2-3 – Research


Kolejnym etapem naszego projektu był research, który docelowo miał dostarczyć pogłębionej wiedzy o trendach panujących na rynku, konkurencji oraz potrzebach odbiorców.

Przeprowadziliśmy analizę konkurencji pod kątem istniejących rozwiązań na stronach internetowych z branży edukacji oraz brandingu. Wynikiem tej analizy było zebranie konkretnych funkcjonalności, które powinny zostać uwzględnione w projekcie strony. Analiza stron internetowych pozwoliła nam również wskazać kierunek i występujące paterny w brandingu platform edukacyjnych. Większość konkurencyjnych stron skupiała się na prostej strukturze informacji, zaprezentowaniu możliwości szkoleniowych oraz uwypukleniu korzyści edukacyjnych związanych z danych kursem.

Zebrane w procesie analizy dane dostarczyły zespołowi projektowemu dodatkowych informacji o:

  • stylu komunikacji odbiorców kursów online,
  • preferencjach grupy docelowej, 
  • potrzebach i problemach grupy docelowej. 


Przeprowadzona analiza w znacznym stopniu umożliwiła nam zapoznanie się z dotychczasową działalnością produktywni.pl, zdobycie wglądu w charakterystykę rynku oraz w większym zakresie zrozumieć kontekst projektu. Wszystkie działania w procesie badawczym pozwoliły nam w szczegółowy sposób:

Wypracować Personę – czyli opis modelowego klienta i odbiorcy oferty szkoleniowej. Na podstawie badania zespół mógł również wskazać wczesnych użytkowników tzw. early adopters, którzy z większym prawdopodobieństwem zakupią produkt w pierwszej kolejności i to do nich powinny być kierowane pierwsze działania marketingowej.

Zmapować ścieżki użytkownika – czyli opracować Customer Journey Map, które strukturyzuje informacje o problemach i punktach styku z odbiorcą oraz umożliwia przedstawienie ich w formie wizualnej realnej ścieżki, jaką przechodzi klient w procesie zakupowym.

Materiały wypracowane w procesie badawczym

Sprint 4-5 – Projekt logo


Prace nad projektem logo dla platformy produktywni.pl rozpoczęliśmy od wspólnych warsztatów z klientem, podczas których poznaliśmy preferencje Piotra w kwestii designu. Dzięki wykorzystaniu metody mindmappingu ustaliliśmy wspólny kierunek. Dla tych, którzy nie spotkali się z tym pojęciem – to świetne narzędzie, które ułatwia wystartowanie projektu przez wizualne poukładanie informacji. To swego rodzaju spisana “mapy myśli” i skojarzeń klienta, która na podstawie kluczowych elementów pozwala poznać cechy i emocje związane z marką.

Teraz także możesz skorzystać z Business Canvas w swojej firmie. Za darmo

Na jaki adres mamy wysłać narzędzie?



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

     

    Warsztaty z klientem oraz proces badawczy ma na celu dostarczenie odpowiedzi na pytania związane z elementami projektowania wizerunku marki, m.in.

    • Jakie emocje i skojarzenia wywołuje marka?
    • Jaki jest styl komunikacji marki?
    • Kto jest w grupie docelowej marki?
    • Jakie kolory i kształty utożsamiają markę?
    • Jaka jest osobowość i archetyp marki?
    • Na jakich nośnikach logo będzie wykorzystywane?


    Syntezą tych działań był
    brief – dokument, który sprawia, że graficy nie projektują po omacku. Na podstawie informacji zebranych w briefie nasz zespół projektowy wypracował kilka przykładów w perspektywie:

    • kolorystyki marki,
    • kształtu sygnetu w logo,
    • logotypu.

     

    Finalnie udało nam się wybrać jeden projekt, który najlepiej pasował do marki produktyni.pl

    Sprint 4 – 8 – UX/IU platformy do sprzedaży kursu online


    Równolegle z procesem projektowania logotypu, część zespołu projektowego rozpoczęła etap
    badań UX (z ang. User Experience). Badanie doświadczeń użytkownika to systematyczne analizowanie wymagań docelowych użytkowników w celu uzupełnienia procesu projektowania platformy o realne problemy, wskazówki i spostrzeżenia. Ten etap pozwala dostarczyć użytkownikom najlepsze funkcjonalności ponieważ projekt rozwiązania w całości opiera się o zdefiniowane potrzeby odbiorców. Aby dobrze przeprowadzić badania UX, podczas zbierania danych od użytkowników niezbędne jest zastosowanie metod, które są odpowiednie do celu badań i dostarczają najbardziej przejrzystych informacji

    Nasz zespół zdecydował się na:

    • ankiety eksploracyjne – zaprojektowanie badania ilościowego w formie ankiety, w celu zebrania możliwie największej ilości danych,
    • wywiady pogłębione – przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z użytkownikami zdefiniowanymi na etapie projektowania grupy odbiorców aby zwalidować hipotezy badawcze,
    • testy użyteczności – przejście z użytkownikami przez MVP strony, w celu zdefiniowania problemów w budowie strony.


    W rezultacie działań w obrębie analizy danych i researchu udało nam się stworzyć projekt czytelnej, użytecznej i estetycznej platformy z kursami online, która skutecznie sprzedaje!

    Projekt w Liczbach

    3

    designy logo

    41

    zaprojektowanych ekranów

    41

    zmapowanych kroków w ścieżce użytkownika

    Narzędzia wykorzystane w projekcie:

    • xtensio
    • draw.io
    • UXPin
    • Lean Canvas
    • Customer Journey Map
    • Badanie ilościowe

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Joanna Ostafin CEO & Co-founder @ Project: People
    Większość jej rozmów rozpoczyna się od „mam pomysł”. Joanna jest seryjną inicjatorką i współzałożycielką wielu organizacji, marek i społeczności. Na co dzień pełni rolę CEO w Project: People oraz rozwija markę DesignWays.

    Współzałożycielka Project: People i Project: Values. Współtwórczyni DesignWays Conf i DesignWays Hub. Powołała do życia kilka społeczności, w tym m.in. Krakowską Inicjatywę Designerską oraz Product Culture Community.

    Bardzo chętnie dzieli się wiedzą podczas warsztatów czy konferencji – występowała m.in. na Grafconf, Konferencja UX w biznesie, Mobile Trends Conference, ProductCamp, Bitspiration i wielu innych. Wykładowca w Wyższej Szkole Europejskiej oraz Wyższej Szkole Bankowej. Autorka ebooka „+25 do ekwipunku warsztatowca”.

    Szczerze zakochana w podejściu lean, a zwłaszcza Lean Startup & Lean UX. Ogromna fanka projektów edukacyjnych, warsztatów, procesu Product Discovery i… ludzi. Prywatnie amatorka street workout i biegów z przeszkodami.

    Pozostali członkowie zespołu

    Beata Mosór-Szyszka Co-Owner & Managing Partner w Project: People
    Beata jest serial entrepreneurką, współzałożycielką i managing partnerką w Project: People i Project: Values. Dodatkowo jest współautorką książki The LiGHT Book (z m.in. Robertem Cialdini czy Phillipem Zimbardo) oraz autorką różnorodnych narzędzi biznesowych (m.in. Values Poker czy Lean Marketing Sprint).

    Beata jest strateżką i konsultantką lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku. Współpracowała m.in. z takimi firmami jak Sabre, T-Mobile czy Google. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem jako mentor w programach akceleracyjnych (np. Google LaunchPad Warsaw, EIT Digital) oraz jako wykładowczyni na Wyższej Szkole Europejskiej oraz Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

    W 2016 roku wspólnie z Joanną Ostafin założyła Project: People, które w ciągu 4 lat działania (2016-2020) współpracowało z ponad 160 klientami z 16 krajów na całym świecie, budując zespół 18 konsultantów i osiągając niemal rokrocznie wzrost 200% Y2Y.

    Beata buduje organizacje, które dają kobietom przestrzeń do rozwoju i w których 60-75% członków zespołu to kobiety. Dodatkowo inwestuje jako anioł biznesu w kobiece biznesy z wizją.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).
    Paweł Nawara Product Designer w Project: People
    Paweł to zdecydowanie osoba z nastawieniem „damy radę“, która słysząc nawet najbardziej szalone pomysły pyta tylko „ile mam czasu?”.

    Od dziecka związany z szeroko pojętym designem. Ma doświadczenie w różnego typu projektach – od materiałów do social media i druku, przez strony www, po aplikacje mobilne i webowe. Od trzech lat najlepiej odnajduje się w projektach z zakresu Product Designu.

    Jest obecny na każdym etapie procesu – od wstępnego pomysłu i rozmów z klientem, przez cały proces projektowania, aż do współpracy z deweloperami przy finalnym wdrożeniu produktu. Czuwa nad tym, by zawsze łączyć perspektywę użytkownika, zespołu oraz biznesu.

    Mocno zaangażowany w różnego typu działania społeczne i organizację wydarzeń (m.in. takich jak DesignWays Conf, Juwenalia UEK). Wspiera środowisko akademickie, gdzie pomaga młodym i nastawionym na rozwój studentom poprzez mentoring czy szkolenia.

    W wolnych chwilach - zapalony gracz.