Jak zaprojektować platformę sprzedaży kursów online krok po kroku – Case Study Produktywni.pl

Kontekst projektu:
Od kilku lat obserwujemy rozwój technologii edukacyjnych, jednak to ostatni rok skierował wzrok biznesu na platformy e-learningowe przyczyniając się do szybkiego wzrostu ich popularności. Korzyści płynące z uczenia się online są ogromne i chociaż możemy wskazać kilku liderów w tej dziedzinie (jak Udemy), to na rynku wciąż jest dużo miejsca na nowe rozwiązania, które będą innowacyjne dla edukacji i kursów online.
Punktem wyjścia dla projektu z produktywni.pl było jedno pytanie – jak zbudować platformę do sprzedaży kursu online, która będzie skuteczna, przemyślana i najważniejsze – będzie sprzedawać. Z tego Case Study dowiesz się, jak zaprojektować platformę edukacyjną na przykładzie produktywni.pl.
Sprint 1 – Kick Off
Od początku wiedzieliśmy, że współpraca z Piotrem Nabielcem będzie ciekawym wyzwaniem, zwłaszcza, że mieliśmy okazję poznać się wcześniej podczas wspólnej realizacji innego projektu. Piotrek to perfekcjonista, który ma pozytywnego bzika na punkcie zwiększania produktywności. Prowadzi bloga i kurs online dotyczący efektywności, stąd nie tylko design, ale również koordynacja projektu musiała być na najwyższym poziomie. Zresztą, o naszej współpracy posłuchasz w podcaście z Piotrkiem, gdzie szerzej omawia wyzwania związane z budowaniem cyfrowych produktów edukacyjnych.

Warsztat kick off: od lewej Beata Mosór-Szyszka, Piotr Nabielec, Joanna Ostafin
Naszą pracę rozpoczęliśmy od organizacji warsztatu Kick Off, na którym określiliśmy:
- role w projekcie,
- cele,
- priorytety,
- podsumowanie planu działania,
- zasady współpracy.
Podczas pierwszego warsztatu z klientem uzupełniliśmy również Lean Canvas, który docelowo pozwolił nam lepiej zrozumieć kontekst projektu. Wynikiem warsztatów były wstępnie sformułowane hipotezy badawcze, które zostały poddane priorytetyzacji zgodnie z zasadą największego ryzyka. Zasada ta pozwala określić czynniki, których negatywna walidacja spowoduje, że produkt nie będzie gospodarował problemów i potrzeb wskazanych przez grupę docelową – będzie bezużyteczny. Na podstawie opracowanych informacji w narzędziu Lean Canvas i wstępnego wywiadu z Piotrkiem udało nam się wypracować pierwsze hipotezy badawcze.
Sprint 2-3 – Research
Kolejnym etapem naszego projektu był research, który docelowo miał dostarczyć pogłębionej wiedzy o trendach panujących na rynku, konkurencji oraz potrzebach odbiorców.
Przeprowadziliśmy analizę konkurencji pod kątem istniejących rozwiązań na stronach internetowych z branży edukacji oraz brandingu. Wynikiem tej analizy było zebranie konkretnych funkcjonalności, które powinny zostać uwzględnione w projekcie strony. Analiza stron internetowych pozwoliła nam również wskazać kierunek i występujące paterny w brandingu platform edukacyjnych. Większość konkurencyjnych stron skupiała się na prostej strukturze informacji, zaprezentowaniu możliwości szkoleniowych oraz uwypukleniu korzyści edukacyjnych związanych z danych kursem.
Zebrane w procesie analizy dane dostarczyły zespołowi projektowemu dodatkowych informacji o:
- stylu komunikacji odbiorców kursów online,
- preferencjach grupy docelowej,
- potrzebach i problemach grupy docelowej.
Przeprowadzona analiza w znacznym stopniu umożliwiła nam zapoznanie się z dotychczasową działalnością produktywni.pl, zdobycie wglądu w charakterystykę rynku oraz w większym zakresie zrozumieć kontekst projektu. Wszystkie działania w procesie badawczym pozwoliły nam w szczegółowy sposób:
Wypracować Personę – czyli opis modelowego klienta i odbiorcy oferty szkoleniowej. Na podstawie badania zespół mógł również wskazać wczesnych użytkowników tzw. early adopters, którzy z większym prawdopodobieństwem zakupią produkt w pierwszej kolejności i to do nich powinny być kierowane pierwsze działania marketingowej.
Zmapować ścieżki użytkownika – czyli opracować Customer Journey Map, które strukturyzuje informacje o problemach i punktach styku z odbiorcą oraz umożliwia przedstawienie ich w formie wizualnej realnej ścieżki, jaką przechodzi klient w procesie zakupowym.

Materiały wypracowane w procesie badawczym
Sprint 4-5 – Projekt logo
Prace nad projektem logo dla platformy produktywni.pl rozpoczęliśmy od wspólnych warsztatów z klientem, podczas których poznaliśmy preferencje Piotra w kwestii designu. Dzięki wykorzystaniu metody mindmappingu ustaliliśmy wspólny kierunek. Dla tych, którzy nie spotkali się z tym pojęciem – to świetne narzędzie, które ułatwia wystartowanie projektu przez wizualne poukładanie informacji. To swego rodzaju spisana “mapy myśli” i skojarzeń klienta, która na podstawie kluczowych elementów pozwala poznać cechy i emocje związane z marką.
Warsztaty z klientem oraz proces badawczy ma na celu dostarczenie odpowiedzi na pytania związane z elementami projektowania wizerunku marki, m.in.
- Jakie emocje i skojarzenia wywołuje marka?
- Jaki jest styl komunikacji marki?
- Kto jest w grupie docelowej marki?
- Jakie kolory i kształty utożsamiają markę?
- Jaka jest osobowość i archetyp marki?
- Na jakich nośnikach logo będzie wykorzystywane?
Syntezą tych działań był brief – dokument, który sprawia, że graficy nie projektują po omacku. Na podstawie informacji zebranych w briefie nasz zespół projektowy wypracował kilka przykładów w perspektywie:
- kolorystyki marki,
- kształtu sygnetu w logo,
- logotypu.
Finalnie udało nam się wybrać jeden projekt, który najlepiej pasował do marki produktyni.pl

Sprint 4 – 8 – UX/IU platformy do sprzedaży kursu online
Równolegle z procesem projektowania logotypu, część zespołu projektowego rozpoczęła etap badań UX (z ang. User Experience). Badanie doświadczeń użytkownika to systematyczne analizowanie wymagań docelowych użytkowników w celu uzupełnienia procesu projektowania platformy o realne problemy, wskazówki i spostrzeżenia. Ten etap pozwala dostarczyć użytkownikom najlepsze funkcjonalności ponieważ projekt rozwiązania w całości opiera się o zdefiniowane potrzeby odbiorców. Aby dobrze przeprowadzić badania UX, podczas zbierania danych od użytkowników niezbędne jest zastosowanie metod, które są odpowiednie do celu badań i dostarczają najbardziej przejrzystych informacji.
Nasz zespół zdecydował się na:
- ankiety eksploracyjne – zaprojektowanie badania ilościowego w formie ankiety, w celu zebrania możliwie największej ilości danych,
- wywiady pogłębione – przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z użytkownikami zdefiniowanymi na etapie projektowania grupy odbiorców aby zwalidować hipotezy badawcze,
- testy użyteczności – przejście z użytkownikami przez MVP strony, w celu zdefiniowania problemów w budowie strony.
W rezultacie działań w obrębie analizy danych i researchu udało nam się stworzyć projekt czytelnej, użytecznej i estetycznej platformy z kursami online, która skutecznie sprzedaje!

Projekt w Liczbach
3
designy logo
41
zaprojektowanych ekranów
41
zmapowanych kroków w ścieżce użytkownika
Narzędzia wykorzystane w projekcie:
- xtensio
- draw.io
- UXPin
- Lean Canvas
- Customer Journey Map
- Badanie ilościowe
Case study to za mało?
Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?