Case Studies

Badania i strategia, które zagwarantowały wzrost sprzedaży o 104% – platforma e-learningowa dla Kursy Lean

Klient:
Kursy Lean / Lean Action Plan
Cel:
redesign platformy i ułatwienie zakupów przez stronę z kursami
Okres współpracy
styczeń-marzec 2020
Liczba sprintów
8
Liczba osób w projekcie
3

Badania UX – co ten termin oznacza w praktyce i dlaczego jest tak istotny przy projektowaniu nowej strony internetowej?

Nad tymi zagadnienia pochyliliśmy się z naszym klientem, KursyLean.pl, który postanowił popracować nad konwersją na swojej stronie internetowej. Wyniki sprzedażowe, które generowała poprzednia wersja ich platformy nie były zadowalające.

Wiedzieliśmy więc jedno: ich strona nie sprzedaje. Musieliśmy się dowiedzieć jeszcze, dlaczego tak się dzieje.

To jest ten moment, gdy do gry wkraczają badacze UX. Analizują problem, rozmawiają z użytkownikami, mapują ich bolączki i wyzwania, a następnie zastanawiają się, jak je rozwiązać.

Tylko rzetelnie przeprowadzone badania UX mogą gwarantować, że przygotowany na ich podstawie design osiągnie założony cel biznesowy. A tutaj mamy już pewność, że cel został osiągnięty. Z nawiązką:

Sprint 1: Analiza ścieżki użytkownika, UX research i audyt platformy e-learningowej

Celem pierwszego sprintu było przede wszystkim doprecyzowanie celu pracy, zmapowanie wyzwań, z którymi mogą zmagać się zarówno klienci B2C, klienci B2B, jak i osoby obsługujące platformę po stronie pracowników Kursów Lean. 

Warsztat kick-offowy, którym rozpoczynamy wszystkie współprace, nakreślił wartości, wizję i cele zespołu. Zespół KursyLean.pl wykazał się ogromną otwartością na badania, eksperymentowanie i wspólne działanie w metodyce lean – to było wręcz naturalne podejście dla tego klienta.

Uzupełnienie Lean Canvasu podczas warsztatu startowego umożliwiło zbudowanie wstępnych hipotez badawczych dotyczących grup docelowych. Zebrane zostały informacje o pomyśle klienta, które wskazały na konieczność przeprowadzenia analizy ścieżki użytkownika. 

Chcesz lepiej pracować nad analizą ścieżki użytkownika i innymi aspektami dotyczący strategii w Twojej firmie?

Dołącz do naszego newslettera i zyskaj dostęp do Biblioteczki narzędzi Lean!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Klient pod swoją stronę miał podpięte wiele narzędzi zbierających dane dotyczące ruchu, ilości odwiedzających, ich ścieżek, profilu czy inne. Konieczna było uporządkowanie tych informacji, zawężenie ilości analizowanych danych i znalezienie w nich zależności w celu zbudowania hipotez badawczych. 

    W tym sprincie pracowaliśmy nad następującymi działaniami:

    • doprecyzowanie celu prac,
    • zmapowanie potencjalnych wyzwań, z którymi mogą zmagać się klienci,
    • zmapowanie grup klientów KursyLean.pl,
    • desk research,
    • audyt ścieżki użytkownika,
    • przygotowanie hipotez badawczych B2B i B2C,
    • przygotowanie scenariuszy badawczych dla B2B i B2C.

    Sprint 2: UX Research – B2C

    W tym sprincie przeprowadzony został UX research dla grupy klientów B2C.

    Metody badawcze wykorzystane w tym sprincie to ankieta, która została rozdystrybuowana w grupach gromadzących osoby o zainteresowaniach związanych z Lean Manufacturing w Polsce.  

    Ponadto zależało nam na rekrutacji osób do wywiadów badających odbiór ówczesnego UX. Dzięki niej udało nam się przeprowadzić 7 indywidualnych wywiadów pogłębionych o badanie potrzeb. Zebrany został również szereg rekomendacji związanych z użytkowaniem kursów.  

    Wywiady indywidualne pozwalają na szybkie zebranie informacji o grupie docelowej, umożliwiają poznanie odbiorcy, jego potrzeb i problemów, które ma rozwiązywać dane narzędzie. Informacje, jakie zebraliśmy to:

    • faktory decydujące o wyborze danej platformy oferującej kursy,
    • odbiór strony/platformy,
    • proces zakupu – trudności, nawigacja po sklepie,
    • odbiór kursów,
    • możliwe ulepszenia,
    • benchmarki,
    • obszary do zbudowania przewagi.

    Dzięki wywiadom i ankietom przeprowadzonym na grupie B2C byliśmy w stanie doprecyzować grupę docelową oraz jej charakterystykę, a także zmapować problemy użytkowników. Z badania wyłoniły się wzorce, które przełożyliśmy na rekomendacje związane nie tylko z samą stroną, ale też z marketingiem, komunikacją i strategią biznesową firmy. Więcej na ten temat można usłyszeć w naszym podcaście Project: People Podcast – 50 twarzy wyników badań w projekcie , w którym z Joanną Ostafin rozmawiamy o umiejętności używania badań i wychwytywaniu z wywiadów danych wykraczających ponad aktualne potrzeby. Zapraszamy!

     

    Sprint 3: UX research B2B – czyli badanie drugiej grupy docelowej

    Trzeci sprint poświęciliśmy w całości na badanie drugiej grupy docelowej wyłonionej podczas warsztatu kick-offowego. Uzupełniająco dla ankiety ilościowej przeprowadziliśmy 5 wywiadów pogłębionych z klientami B2B. 

    Aspekty, które badaliśmy w grupie B2B to:

    • Jakie firmy są zainteresowane kursami?
    • Kiedy pojawia się zainteresowanie? Co jest triggerem?
    • Czego poszukują? Gdzie szukają? Jak wygląda cała ścieżka?
    • Na co zwracają uwagę?
    • Co jest dla nich ważne?
    • Jakie mają budżety na podobne aktywności?
    • Z jakich innych kursów korzystają? Z jakich firm?
    • Na jakiej podstawie dokonują wyboru?

    Etap ten zakończył się kolejną serią wniosków badawczych, rekomendacji i podsumowań. Kolejne etapy zostały przekazane do UX/UI designera, który przetłumaczył wyniki badań na realne funkcjonalności możliwe do oglądania online. Ale o tej części będzie możesz w kolejnej odsłonie case study z Kursami Lean. 

    „Współpraca przy projekcie strony była dla nas świetną okazją do połączenia wiedzy. Zespół Project: People zebrał informacje od użytkowników i przedstawił swoje propozycje. My z kolei korzystaliśmy z naszych doświadczeń w prowadzeniu kursów i dotychczasowej pracy nad tym projektem. Łącząc te dwa podejścia, po obu stronach pojawiały się różne propozycje, które uczyniły projekt jeszcze bardziej wartościowym. Dzięki wspólnym dyskusjom i komunikacji na bardzo wysokim poziomie udało nam się wypracowywać właściwe rozwiązania. Czujemy, że dzięki temu nasza strona została dostosowana zarówno do odbiorców, jak i do naszego modelu biznesowego.”

    Krzysztof Pawłowski, Partner Zarządzający, Lean Action Plan

    Efekty pracy w liczbach

    103%

    Wzrost sprzedaży

    27%

    Wzrost liczby płacących osób

    30%

    Wzrost liczby użytkowników na stronie

    Narzędzia wykorzystane w projekcie

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Pozostali członkowie zespołu

    Paweł Nawara Product Designer w Project: People
    Od najmłodszych lat związany z szeroko pojętym designem. Pracował przy projektach graficznych różnego typu (strony WWW, aplikacje mobilne, social media, DTP). Od dwóch lat najlepiej odnajduje się w Lean UX & UI Design.

    Pracuje przy innowacyjnych projektach rozwiązując często złożone problemy. Jest na każdym etapie procesu. Od wstępnego pomysłu i rozmów z klientem, przez cały proces projektowania, aż do współpracy z deweloperami przy finalnym wdrożeniu produktu.

    Mocno zaangażowany w różnego typu działania społeczne i organizację wydarzeń (Juwenalia UEK, DesignWays Conf). Aktywny członek organizacji studenckiej - NZS UEK, gdzie pomaga rozwijać się młodym i nastawionym na rozwój studentom poprzez mentoring czy szkolenia.
    Joanna Ostafin Co-founder & Lean UX Strategist
    Współzałożycielka Project: People, współtwórczyni Krakowskiej Inicjatywy Designerskiej (KID), organizatorka DesignWays Conf.

    Jako Lean UX Strategist na co dzień zajmuje się... niezgadzaniem się ze swoimi klientami - wspiera ich w zakresie weryfikowania pomysłów na nowe produkty, usługi czy biznesy. Pomaga przejść od “innowacyjnego pomysłu” do “realnego produktu”, walidując założenia w oparciu o swoje kompetencje biznesowe, strategiczne, UX, UI, Service Design oraz Lean.

    Szczerze zakochana w podejściu Lean (Lean Startup & Lean UX & Lean UX Research). Wierzy w warsztaty i kolektywne budowanie projektów, rozwiązywanie problemów czy generowanie pomysłów.