Badania i strategia, które zagwarantowały wzrost sprzedaży o 104% – platforma e-learningowa dla Kursy Lean

Badania UX – co ten termin oznacza w praktyce i dlaczego jest tak istotny przy projektowaniu nowej strony internetowej?
Nad tymi zagadnienia pochyliliśmy się z naszym klientem, KursyLean.pl, który postanowił popracować nad konwersją na swojej stronie internetowej. Wyniki sprzedażowe, które generowała poprzednia wersja ich platformy nie były zadowalające.
Wiedzieliśmy więc jedno: ich strona nie sprzedaje. Musieliśmy się dowiedzieć jeszcze, dlaczego tak się dzieje.
To jest ten moment, gdy do gry wkraczają badacze UX. Analizują problem, rozmawiają z użytkownikami, mapują ich bolączki i wyzwania, a następnie zastanawiają się, jak je rozwiązać.
Tylko rzetelnie przeprowadzone badania UX mogą gwarantować, że przygotowany na ich podstawie design osiągnie założony cel biznesowy. A tutaj mamy już pewność, że cel został osiągnięty. Z nawiązką:
Sprint 1: Analiza ścieżki użytkownika, UX research i audyt platformy e-learningowej
Celem pierwszego sprintu było przede wszystkim doprecyzowanie celu pracy, zmapowanie wyzwań, z którymi mogą zmagać się zarówno klienci B2C, klienci B2B, jak i osoby obsługujące platformę po stronie pracowników Kursów Lean.
Warsztat kick-offowy, którym rozpoczynamy wszystkie współprace, nakreślił wartości, wizję i cele zespołu. Zespół KursyLean.pl wykazał się ogromną otwartością na badania, eksperymentowanie i wspólne działanie w metodyce lean – to było wręcz naturalne podejście dla tego klienta.
Uzupełnienie Lean Canvasu podczas warsztatu startowego umożliwiło zbudowanie wstępnych hipotez badawczych dotyczących grup docelowych. Zebrane zostały informacje o pomyśle klienta, które wskazały na konieczność przeprowadzenia analizy ścieżki użytkownika.
Klient pod swoją stronę miał podpięte wiele narzędzi zbierających dane dotyczące ruchu, ilości odwiedzających, ich ścieżek, profilu czy inne. Konieczna było uporządkowanie tych informacji, zawężenie ilości analizowanych danych i znalezienie w nich zależności w celu zbudowania hipotez badawczych.
W tym sprincie pracowaliśmy nad następującymi działaniami:
- doprecyzowanie celu prac,
- zmapowanie potencjalnych wyzwań, z którymi mogą zmagać się klienci,
- zmapowanie grup klientów KursyLean.pl,
- desk research,
- audyt ścieżki użytkownika,
- przygotowanie hipotez badawczych B2B i B2C,
- przygotowanie scenariuszy badawczych dla B2B i B2C.
Sprint 2: UX Research – B2C

W tym sprincie przeprowadzony został UX research dla grupy klientów B2C.
Metody badawcze wykorzystane w tym sprincie to ankieta, która została rozdystrybuowana w grupach gromadzących osoby o zainteresowaniach związanych z Lean Manufacturing w Polsce.
Ponadto zależało nam na rekrutacji osób do wywiadów badających odbiór ówczesnego UX. Dzięki niej udało nam się przeprowadzić 7 indywidualnych wywiadów pogłębionych o badanie potrzeb. Zebrany został również szereg rekomendacji związanych z użytkowaniem kursów.
Wywiady indywidualne pozwalają na szybkie zebranie informacji o grupie docelowej, umożliwiają poznanie odbiorcy, jego potrzeb i problemów, które ma rozwiązywać dane narzędzie. Informacje, jakie zebraliśmy to:
- faktory decydujące o wyborze danej platformy oferującej kursy,
- odbiór strony/platformy,
- proces zakupu – trudności, nawigacja po sklepie,
- odbiór kursów,
- możliwe ulepszenia,
- benchmarki,
- obszary do zbudowania przewagi.
Dzięki wywiadom i ankietom przeprowadzonym na grupie B2C byliśmy w stanie doprecyzować grupę docelową oraz jej charakterystykę, a także zmapować problemy użytkowników. Z badania wyłoniły się wzorce, które przełożyliśmy na rekomendacje związane nie tylko z samą stroną, ale też z marketingiem, komunikacją i strategią biznesową firmy. Więcej na ten temat można usłyszeć w naszym podcaście Project: People Podcast – 50 twarzy wyników badań w projekcie , w którym z Joanną Ostafin rozmawiamy o umiejętności używania badań i wychwytywaniu z wywiadów danych wykraczających ponad aktualne potrzeby. Zapraszamy!
Sprint 3: UX research B2B – czyli badanie drugiej grupy docelowej
Trzeci sprint poświęciliśmy w całości na badanie drugiej grupy docelowej wyłonionej podczas warsztatu kick-offowego. Uzupełniająco dla ankiety ilościowej przeprowadziliśmy 5 wywiadów pogłębionych z klientami B2B.
Aspekty, które badaliśmy w grupie B2B to:
- Jakie firmy są zainteresowane kursami?
- Kiedy pojawia się zainteresowanie? Co jest triggerem?
- Czego poszukują? Gdzie szukają? Jak wygląda cała ścieżka?
- Na co zwracają uwagę?
- Co jest dla nich ważne?
- Jakie mają budżety na podobne aktywności?
- Z jakich innych kursów korzystają? Z jakich firm?
- Na jakiej podstawie dokonują wyboru?
Etap ten zakończył się kolejną serią wniosków badawczych, rekomendacji i podsumowań. Kolejne etapy zostały przekazane do UX/UI designera, który przetłumaczył wyniki badań na realne funkcjonalności możliwe do oglądania online. Ale o tej części będzie możesz w kolejnej odsłonie case study z Kursami Lean.
„Współpraca przy projekcie strony była dla nas świetną okazją do połączenia wiedzy. Zespół Project: People zebrał informacje od użytkowników i przedstawił swoje propozycje. My z kolei korzystaliśmy z naszych doświadczeń w prowadzeniu kursów i dotychczasowej pracy nad tym projektem. Łącząc te dwa podejścia, po obu stronach pojawiały się różne propozycje, które uczyniły projekt jeszcze bardziej wartościowym. Dzięki wspólnym dyskusjom i komunikacji na bardzo wysokim poziomie udało nam się wypracowywać właściwe rozwiązania. Czujemy, że dzięki temu nasza strona została dostosowana zarówno do odbiorców, jak i do naszego modelu biznesowego.”
Efekty pracy w liczbach
103%
Wzrost sprzedaży
27%
Wzrost liczby płacących osób
30%
Wzrost liczby użytkowników na stronie
Narzędzia wykorzystane w projekcie
- Lean Canvas
- Team Canvas
- Audyt ścieżki zakupowej użytkownika
- Ankieta badawcza
- Badania pogłębione
Case study to za mało?
Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?