Case Studies

Rola wywiadów pogłębionych, czyli redesign aplikacji dla prawników

Redesign aplikacji w postaci wtyczki do programu Word, która pozwala na wyszukiwanie definicji i błędów w dokumentach. Jak dowiedzieć się, czego od rozwiązania oczekują prawnicy? O tym, jak na podstawie wywiadów pogłębionych odkryliśmy prawdziwe potrzeby i bóle użytkowników, dowiecie się z naszego case study ze współpracy z Define.

Klient
Prawnicy z Wielkiej Brytanii
Cel
Redesign pluginu do programu Word
Okres współpracy
Luty 2020
Liczba sprintów
4
Liczba osób w projekcie
2

Kontekst projektu

Z Define poznaliśmy się już wcześniej, w sierpniu 2018 roku. Klient zgłosił się do nas wtedy z prośbą o pomoc przy redesignie aplikacji dla prawników w jej początkowej wersji. Teraz, ponad 1,5 roku później nadszedł czas na wprowadzenie kolejnych zmian i udogodnień, które potrzebowały zarówno nowej szaty graficznej, jak i przede wszystkim rzetelnego przetestowania z użytkownikami. Więcej informacji o działaniu narzędzia i prawa w Wielkiej Brytanii możecie dowiedzieć się z wcześniejszego case study.

Proces pracy podzieliliśmy na 4 sprinty – mimo, że w każdym z nich skupiliśmy się na innym zakresie prac, nasze działania były płynne i przenikały się, aby końcowo dostarczyć jak najlepsze rozwiązanie.

Sprinty 1 – Poznajemy projekt i jego rynek

Stan wyjściowy prac

Naszą pracę rozpoczęliśmy od zapoznania się z narzędziem oraz zebraniem informacji zwrotnych od klienta. Podczas naszej pierwszej rozmowy pytaliśmy nie tylko o oczekiwania dotyczące zmian, które chcą wprowadzić, lecz przede wszystkim o prawdziwy powód ich wprowadzenia – dlaczego teraz? To pozornie proste pytanie pozwoliło nam zrozumieć prawdziwą ideę i potrzeby stojące za projektem. Otrzymaliśmy dostęp zarówno do najnowszych wersji wtyczki, jak i konkretne wytyczne wraz ze szczegółowym opisem propozycji zmian, co pozwoliło na szybkie zbudowanie planu procesu weryfikacji postawionych przez klienta hipotez.

Prócz samodzielnych testów użytkowych rozszerzenia Define, skupiliśmy się na dokładnej analizie konkurencji. Pomimo niewielkiej ilości rozwiązań związanych z tego typu aplikacjami dla prawników, wzięliśmy pod uwagę również wtyczki służące do zwykłego wykrywania błędów gramatycznych i stylistycznych w tekście, budując w ten sposób obszerną bazę pozytywnych oraz negatywnych wzorców. Baza służyła nam zarówno jako pomoc projektowa jak i informacja dla klienta o możliwych kierunkach zmian. Sam dokument z analizą zawierał aż 20 stron – zastosowaliśmy więc wewnętrzny podział na szczegółowe opisy konkurencyjnych aplikacji oraz ogólnych rozwiązań z innych branż, aby ułatwić wyciąganie wniosków z zebranych materiałów.

Planowanie badań i towarzyszących im zmian

Po zapoznaniu się z oczekiwaniami klienta oraz narzędziem, pomimo trwającej analizy konkurencji przyszedł równolegle czas na planowanie i przeprowadzenie badań. W związku z ograniczonym dostępem do użytkowników ze względu na długie godziny pracy zawodowej, musieliśmy całkowicie dopasować się do możliwych terminów – czyli pierwszej rozmowy już trzeciego dnia prac. Dzięki czytelnym przedstawieniu oczekiwań, mogliśmy w bardzo krótkim czasie przygotować skrypt do wywiadu. Pytania zostały podzielone na 3 części i opracowane na podstawie celu, który chcieliśmy osiągnąć. 

  1. Pytania wprowadzające – w tej krótkiej fazie weryfikowaliśmy, czy użytkownicy odpowiadają wypracowanej już wcześniej personie oraz pogłębialiśmy wiedzę na temat ich procesu pracy. Zadawaliśmy pytania dotyczące między innymi procesu korekty dokumentów czy preferencji dotyczących pracy na materiałach drukowanych.

  2. Testy użytkowe czyli moderowana weryfikacja produktu – podczas rozmowy prosiliśmy użytkowników o udostępnienie swojego pulpitu oraz wykonywanie krótkich zadań, dotyczących takich rzeczy jak wyszukiwanie definicji czy jej tworzenie. Dzięki tym pozornie prostym ćwiczeniom mogliśmy zarówno poznać ich sposób myślenia, jak i zweryfikować postawione wcześniej hipotezy.
  3. Pytania uzupełniające – prócz dodatkowych pytań pogłębiających w trakcie trwania testów, na koniec zadawaliśmy jeszcze kilka prostych pytań dotyczących preferencji związanych z procesem instalacji i pierwszymi krokami w narzędziu.

Przed pierwszą rozmową przeprowadziliśmy z zespołem tak zwane Dry Tests – wywiady, w których uczestniczyli nasi współpracownicy. Takie wstępne rozmowy pozwalają na weryfikację skryptu i wyłapanie ewentualnych nieścisłości w pytaniach. Zwłaszcza przy tak szybkim działaniu, przeprowadzenie dry testu jest niezbędne, aby już od pierwszej rozmowy móc uzyskać jak najwięcej przydatnych informacji zwrotnych.

Sprint 2 – Dalej badamy i przygotowujemy audyt

Wywiady pogłębione i bieżące dostosowanie

Ze względu na ograniczenia związane z dostępem do użytkowników, wywiady musiały być na bieżąco dopasowywane nie tylko pod kątem ich godziny odbycia, jak i również dokładnego brzmienia skryptu. Dzięki wyznaczeniu konkretnych celów pytań i ich priorytetyzacji, mogliśmy dowolnie operować ich formą jak i również bieżąco modyfikować kolejność lub ich występowanie. Pomogło nam to zebrać niezbędne informacje pomimo różnej ilości osób na wywiadach czy poziomu zaawansowania.

Przeprowadzone wywiady mogliśmy podzielić w odniesieniu do 2 przypadków:

  1. prawnicy wcześniej zapoznani z produktem i prawdziwie go doceniający (tak zwani true fans),
  2. prawnicy pracujący na rozwiązaniu pierwszy raz.

Najbardziej kluczowa okazała się dla nas druga grupa uczestników, która pozwalała sprawdzić intuicyjność rozwiązania. Osoby do niej należące podzieliliśmy na dwie podgrupy.
Pierwsza z nich poznawała narzędzie dopiero podczas wywiadu, zapoznając się z interfejsem samodzielnie, sprawdzając wszystkie funkcje po raz pierwszy. Druga – chwilę przed sesją zapoznała się z filmem demonstracyjnym przygotowanym przez naszego klienta, gdzie przedstawione były wszystkie funkcjonalności rozwiązania.

Podział użytkowników i niewielkie zmiany w przeprowadzanych testach, pomimo pozornie tak samo brzmiącego skryptu, pozwoliły na rozróżnienie, które akcje były podejmowane przypadkowo, a które świadomie. Chociażby, wprowadzenie na samym początku spotkania kilkuminutowego filmu demonstracyjnego, zweryfikowało jak znacznie ułatwia to operowanie na programie (pomimo i tak prostego i intuicyjnego działania aplikacji).

Audyt i jego waga w projekcie

Zebranie informacji o rozwiązaniu, konkurencji i zachowaniu użytkowników to jedno – połączenie ich w konkretne wytyczne projektowe to drugie. Podczas każdego projektu prowadzimy szczegółowe dokumentacje, które pozwalają na szybki wgląd do wszystkich opracowanych materiałów z badań i podsumowań. Znajdują się w nich główne podsumowania każdej części projektowej (jak wywiady czy analiza konkurencji) wraz z możliwością szybkiego przejścia do pełnego raportu z opracowanej części. Jednym z nich jest Audyt UX, który w wypadku produktu tego rozwiązania został podzielony na 2 części.

W pierwszej z nich skupiliśmy się na obecnej wersji badanej aplikacji dla prawników i rozłożeniu jej na części pierwsze. Testując wszystkie funkcjonalności po kolei, zarówno samodzielnie jak i podczas testów z użytkownikami czy współpracownikami, byliśmy w stanie wyłapać wszystkie nawet drobne problemy użytkowe.

Druga, najważniejsza część dotyczyła sugestii zmian. Zebrane przez nas materiały z dwóch tygodni prac zostały przedstawione w postaci rekomendacji działań, które powinny być wykonane zarówno w strefie projektowej UX/UI, jak i rozwiązań technologicznych oraz dalszych działań związanych z rozwojem produktu.

Teraz także możesz skorzystać z 30+ narzędzi i szablonów do strategicznej pracy nad Twoim produktem.

Dołącz do naszego newslettera i zyskaj dostęp do Biblioteczki Narzędzi Lean!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Audyt UX w przypadku rozwoju produktu jest kluczowym dokumentem, który pozwala na uporządkowanie prac przed dalszymi krokami. Dzięki niemu mogliśmy w czytelny sposób przedstawić klientowi wszystkie zebrane wnioski, jak również nasze propozycje zmian jeszcze przed dyskusją podsumowującą część badawczą. Szczegółowy opis pozwolił na lepsze  wytłumaczenie klientowi rekomendacji, co skutkowało pełnym zrozumieniem dalszych kroków, które chcemy podjąć.

    Sprint 3 i 4 – UX i UI aplikacji i procesu onboardingu

    Po opracowaniu informacji będących podstawą do wprowadzenia zmian projektowych, nadszedł czas na przeprojektowanie aplikacji dla prawników. Przed nami stanęło rozbudowane zadanie – stworzenia nowej szaty graficznej i użytkowej nie tylko dla wtyczki w programie Word, jak również nowych podstron na stronie internetowej.

    Ze względu na dużą ilość zmian w rozwiązaniu, swoje prace zaczęliśmy od wysokich wizualnie prototypów, które na bieżąco udostępnialiśmy klientowi w celu uzyskania informacji zwrotnych. Bieżąca komunikacja i szybka wymiana opinii jest dla nas bardzo ważna przy współpracy, gdyż pozwala na natychmiastowe wprowadzanie korekt, zmniejszając tym samym czas prowadzenia prac. Zaakceptowane ekrany były dopracowane wizualnie, aby zachować nowoczesny wygląd, spójny z graficznym wizerunkiem strony internetowej.

    Podsumowanie naszej pracy – w liczbach i nie tylko

    10

    Godzin wywiadów i ich analizy

    37

    37 stron raportów

    63

    Ekrany

    Co dalej z aplikacją? W obecnym momencie zespół klienta wdraża zaproponowane przez nas zmiany w życie, a my z niecierpliwością czekamy na dalsze sukcesy Define.

    Narzędzia wykorzystane w projekcie

    • Moderowana weryfikacja produkt
    • Wywiady pogłębione

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Agnieszka Zygmunt Lean UX Researcher, Industrial Design & Service Designer
    Agnieszka dokonuje analiz, przeprowadza badania oraz eksperymenty. Specjalizuje się w badaniach z zakresu Product Discovery i pomaga tworzyć rozwiązania skoncentrowane na realnych potrzebach użytkownika.

    Holistycznie patrzy na proces projektowania, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki mogące wpływać na ostateczne doświadczenie użytkownika. Łączy w swojej pracy zdolności analityczne z wysokim poziomem empatii oraz miłością do nauki.

    Współtwórczyni audycji Proste Rozmowy, prywatnie zaangażowana w projekty non-profit wspomagające najbardziej potrzebujących odbiorców.

    Pozostali członkowie zespołu

    Tomasz Osowski Lean UX & Service Designer w Project: People
    Pomaga firmom stworzyć doskonałe doświadczenie użytkownika zapewniając jednocześnie odpowiednią rentowność biznesu. Jego zadanie to stworzyć produkty i usługi, które są potrzebne i przynoszą satysfakcję zarówno odbiorcom jak i właścicielom biznesu.

    Certyfikowany Trener Biznesu i rozwoju osobistego, Certyfikowany moderator Design Thinking. Przedsiębiorca od kilku lat. Szczerze zakochany w metodologii Lean. Zawsze stara się dostarczyć produkt na rynek jak najszybciej przy najmniejszym nakładzie kapitałowym.

    Współpracował z firmami: T-mobile, Ecard, inPost, ING, Nationale Nederlanden, Brainly, Publicis, Netguru. Organizator konferencji DesignWays Conf.