Case Studies

Rozbudowa strony www w branży szkoleń sportowych krok po kroku

rozbudowa strony www

 

W 2019 roku zrealizowaliśmy dla Centrum Szkoleń Sportowych projekt strony internetowej. Po trzech latach CSS ponownie zgłosił się do nas w związku z poszerzeniem oferty. Tym razem główną motywacją naszego klienta było rozbudowanie strony www i dodanie nowych widoków ze szkoleniami VOD. Nasz klient zdecydował się również wprowadzić do swojej oferty dwie platformy CSS: platformę społecznościową oraz platformę z dostępem do wspomnianych szkoleń VOD. W związku z tym, częścią naszego projektu było przygotowanie landing page’y przedstawiających nowe platformy. 

Nasza kolejna współpraca była też idealną okazją do zaktualizowania obecnych widoków, co do których zmieniły się oczekiwania, bądź potrzeby odbiorców. Celem naszego projektu było zatem dostarczenie jeszcze bardziej intuicyjnej ścieżki prowadzącej do zakupu szkoleń.

Klient:
Centrum Szkoleń Sportowych
Cel:
rozbudowa strony www
Okres współpracy:
2021
Liczba sprintów:
4
Liczba osób w projekcie:
4

Sprint 1: Aktualizacja wiedzy o biznesie klienta. Warsztat z klientem, analiza danych zastanych

Pierwszym krokiem było zaktualizowanie wiedzy zespołu oraz poznanie celu i oczekiwań klienta – dlatego na początku współpracy przeprowadziliśmy warsztat, w którym udział wziął nasz zespół: Tomasz Osowski, Anna Paraniak, Aleksandra Lysy, Laura Piwowarska oraz właściciel firmy – Marek Bis.


Warsztat kick-off

W trakcie warsztatu udało nam się dowiedzieć:

  • jaką rolę będą pełnić poszczególni członkowie zespołu oraz jaką wiedzę będą mogli dostarczyć w trakcie trwania projektu;
  • jakie są motywacje, cele oraz potrzeby w projekcie;
  • co jest wartością dostarczaną odbiorcom przez firmę klienta;
  • jak mają działać poszczególne elementy projektu, które mieliśmy dostarczyć;
  • w jaki sposób będziemy współpracować.

Wszystkie informacje udało nam się pozyskać dzięki narzędziom:

  • Team Canvas
  • Matrycy motywacji, potrzeb i celów
  • Kartom Values Poker

Chcesz zastosować te narzędzia u siebie? Znajdziesz je w naszej bibliotece: http://bit.ly/leanowa-biblioteka oraz na stronie https://www.valuespoker.com/ 


Podsumowanie warsztatu

Warsztat z klientem pomógł nam uspójnić wiedzę w zespole oraz ustalić plan działania. Dzięki temu mogliśmy przejść do kolejnego etapu: analizy danych zastanych (analityka Google Analytics i Hotjar) oraz analizy konkurencji w celu pogłębienia naszej wiedzy o stronie i poznania pełniejszego kontekstu projektu.

Analiza danych zastanych

Ponieważ naszym zadaniem była rozbudowa obecnej strony – w pierwszej kolejności sprawdziliśmy jak wypada analityka strony oraz jak przebiega ruch użytkowników. W tym celu sprawdziliśmy dane w Google Analytics, skąd uzyskaliśmy informacje demograficzne o odbiorcach oraz wskaźnik konwersji na ścieżce zakupu. Następnie przyjrzeliśmy się ścieżkom zapisanych w HotJar, co pozwoliło nam zaobserwować zachowania użytkowników na stronie. Zebrane na tym etapie informacje mogliśmy później pogłębić w trakcie badania strony live z użytkownikami. Te działania pozwoliły nam wstępnie zidentyfikować punkty problematyczne dla odbiorców, by później zaadresować je w projekcie usprawnień. 


Analiza platform do kursów online (VOD) oraz platform społeczności członkowskich

Równolegle z analizą danych zastanych prowadziliśmy także analizę dostępnych na rynku narzędzi, by zarekomendować naszemu klientowi najbardziej optymalne narzędzia do utworzenia platform: społecznościowej CSS oraz platformy VOD z kursami sportowymi. Udało nam się przeanalizować 6 narzędzi, dzięki czemu byliśmy w stanie podpowiedzieć, które najlepiej spełnią oczekiwania naszego klienta. 


Analiza konkurencji

Przeprowadziliśmy analizę konkurencji firm w branży fitness pod kątem istniejących rozwiązań szkoleń w postaci kursów online. Analiza ta pozwoliła nam wyróżnić kierunek i najczęściej stosowane wzorce w projektach takich platform. Konkurencyjne strony skupiały się przede wszystkim na prostej i łatwej nawigacji oraz dobrym otagowaniu i grupowaniu kategorii, które ułatwia selekcję kursów.

analiza konkurencji dla branży szkoleń sportowych
Analiza konkurencji

Sprint 2–3: Badania strony live z użytkownikami, projekt usprawnień na istniejących podstronach oraz makiety landing page’y


Live testy strony www

Centrum Szkoleń Sportowych to również rozbudowana społeczność uczestników kursów, dlatego zdecydowaliśmy się zaangażować osoby  do wzięcia udziału w teście strony. Finalnie do badań strony www wytypowaliśmy 8 uczestników w tym:

  • osoby powracające na stronę spośród aktywnych członków społeczności CSS;
  • osoby które zakupiły szkolenie pierwszy raz;
  • osobę ze świeżym spojrzeniem, która jeszcze nie zakupiła szkolenia na stronie;

Struktura badania składała się z 3 części: 

  • I części wywiadu, której celem było scharakteryzowanie odbiorcy, poznanie potrzeb oraz zidentyfikowanie wizerunku CSS w oczach użytkowników;
  • Testu użyteczności strony CSS i obserwacji zachowań użytkownika;
  • II części wywiadu, której celem było zrozumienie oczekiwań odbiorców i poznanie dalszych kroków po odbytym szkoleniu. Ta część wywiadu pozwoliła też poznać oczekiwania odbiorców względem platform społecznościowych.

Badanie odbyło się według wcześniej przygotowanego skryptu.

Czego się dowiedzieliśmy?

Dzięki live testom połączonym z wywiadami, udało nam się zdefiniować grupę docelową oraz poznaliśmy potrzeby i oczekiwania użytkowników w kontekście szkoleń VOD.
Dowiedzieliśmy się również, co jest kluczowym kryterium podczas wyszukiwania szkoleń przez odbiorców oraz – co było dla nas kluczową informacją – użytkownicy oczekują na stronie wyraźnego podziału na: szkolenia stacjonarne i online. Było to dla nas potwierdzeniem, że obecna struktura nie jest już wystarczająca przy dynamicznie rozrastającej się ofercie. Dlatego zdecydowaliśmy się na przeprojektowanie ścieżki wyszukiwania szkoleń, by odpowiednio ją dostosować i w efekcie maksymalnie uprościć odnalezienie odpowiednich szkoleń przez odbiorcę. Poznaliśmy również oczekiwania odbiorców względem platform społecznościowych. Syntezą wywiadów oraz wykonanych analiz były: nowe, uzupełnione Customer Journey Map oraz wypracowana Persona.

customer journey map - badania


Proto-persona 

Persona w założeniu jest reprezentacją użytkownika i osoby będącej odbiorcą oferty szkoleń. Jest to fikcyjna osoba będąca wypadkową wspólnych cech charakterystycznych i zachowań określonej grupy odbiorców. Dzięki zdefiniowaniu persony, zespół mógł określić kto jest zainteresowany szkoleniami VOD i ze znacznym prawdopodobieństwem zakupi szkolenie w takiej formie. To umożliwiło nam jasno wskazać, do kogo najlepiej kierować ofertę.

Proto-persona dla branży szkoleń sportowych

Customer Journey Map

W Customer Journey Map zrealizowaliśmy określone problemy i punkty styku z odbiorcą na podstawie naszej wiedzy z wyników testów. To narzędzie pomogło nam spojrzeć z  perspektywy „lotu ptaka” na proces zakupu i uczestnictwa w szkoleniu oraz zrozumieć jego potrzeby, zachowania i procesy na ścieżce.

Customer Journey Map

 

Makiety landing page’y i nowych podstron szkoleń VOD

Wiedząc już, że użytkownicy oczekują przejrzystej nawigacji oraz jasnej ścieżki selekcji spośród kilku typów szkoleń, postanowiliśmy przeprojektować kroki wyszukiwania na ścieżce zakupu szkoleń, by stały się bardziej intuicyjne. W tym celu zaprojektowaliśmy nowy wygląd miniaturki szkolenia i sekcje wg kategorii, które umożliwiają przeglądanie horyzontalne szkoleń. Takie rozwiązanie ułatwia przeglądanie kursów nie tylko na desktopie, ale również na urządzeniu mobilnym.

W procesie projektowania makiet skupiliśmy się na:

  • Nowych podstronach ze szkoleniami VOD
  • Ścieżce wyszukiwania szkoleń
  • Usprawnieniach pod kątem użyteczności na obecnych stronach

Makiety landing page’y i nowych podstron szkoleń VOD Wiedząc już, że użytkownicy oczekują przejrzystej nawigacji oraz jasnej ścieżki selekcji spośród kilku typów szkoleń, postanowiliśmy przeprojektować kroki wyszukiwania na ścieżce zakupu szkoleń, by stały się bardziej intuicyjne. W tym celu zaprojektowaliśmy nowy wygląd miniaturki szkolenia i sekcje wg kategorii, które umożliwiają przeglądanie horyzontalne szkoleń. Takie rozwiązanie ułatwia przeglądanie kursów nie tylko na desktopie, ale również na urządzeniu mobilnym. W procesie projektowania makiet skupiliśmy się na: Nowych podstronach ze szkoleniami VOD Ścieżce wyszukiwania szkoleń Usprawnieniach pod kątem użyteczności na obecnych stronach

Następnie Przygotowaliśmy przejrzystą strukturę landing page’y, by podkreślić korzyści płynące z zakupu szkoleń VOD i członkostwa w społeczności na platformach CSS.
Po uzyskaniu akceptacji od naszego klienta przeszliśmy do projektu designu i treści na nowe podstrony.

Sprint 3–4: Projekt UX/UI nowych podstron i landing page’y


Pracując nad designem nowych podstron i landing page’y zadbaliśmy o spójność ze stylistą marki CSS i jednocześnie odświeżyliśmy niektóre elementy, by były zgodne z aktualnymi trendami. Projektując design landing page’y i ich treści skupiliśmy się na korzyściach płynących z zakupu dostępu do oferowanych szkoleń i społeczności. W rezultacie naszych działań z zakresu researchu  UI/UX zaprojektowaliśmy odświeżony i spójny projekt strony, który oddaje rozpiętość aktualnej oferty CSS.

Projekt strony www dla branży sportowej

Projekt w liczbach

9

przeanalizowanych rozwiązań

3

samodzielne podstrony

7

wywiadów pogłębionych

Narzędzia, metody i technologie wykorzystane w projekcie:

  • Team Canvas
  • Figma
  • Customer Journey Map
  • Warsztaty Contentowe

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację

Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

Autor Case Study

Anna Paraniak UI Designer w Project: People
W procesie projektowym dba o to, by strony www i aplikacje zyskały adekwatną formę – zgodną z ich funkcją i przeznaczeniem. Odpowiada za tworzenie konceptu interfejsu oraz znalezienie najlepszych rozwiązań, które wpłyną na jego użyteczność.

Regularnie rozwija swoją wiedzę w zakresie UX, by projektować strony oraz aplikacje odpowiadające na potrzeby użytkowników oraz klienta. Ceni współpracę z zespołem oraz efektywną komunikację. Ukończyła projektowanie graficzne na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

W wolnych chwilach przemierza górskie szlaki, czyta i eksperymentuje z kuchnią azjatycką.

Pozostali członkowie zespołu

Tomasz Osowski Lean UX & Service Designer w Project: People
Pomaga firmom stworzyć doskonałe doświadczenie użytkownika zapewniając jednocześnie odpowiednią rentowność biznesu. Jego zadanie to stworzyć produkty i usługi, które są potrzebne i przynoszą satysfakcję zarówno odbiorcom jak i właścicielom biznesu.

Certyfikowany Trener Biznesu i rozwoju osobistego, Certyfikowany moderator Design Thinking. Przedsiębiorca od kilku lat. Szczerze zakochany w metodologii Lean. Zawsze stara się dostarczyć produkt na rynek jak najszybciej przy najmniejszym nakładzie kapitałowym.

Współpracował z firmami: T-mobile, Ecard, inPost, ING, Nationale Nederlanden, Brainly, Publicis, Netguru. Organizator konferencji DesignWays Conf.
Aleksandra Lysy Lean Marketing Consultant & Strategist
Jest prawdziwym twórcą komunikacji, który łączy pasję do zwinności i kreatywnych rozwiązań. Świetnie zadba o strategię marketingową i biznesową oraz widoczność marki w mediach. Jest zorientowana na rozwiązywanie problemów i zawsze zwraca uwagę na szczegóły, aby upewnić się, że dostarczone rozwiązania są jakościowe i niepowtarzalne.

Doświadczenie zbierała w roli PR & Marketing Managera w organizacjach Agile, gdzie miała okazję poznać elementy metod zwinnych, które z powodzeniem wdraża podczas realizacji projektów. Przez lata związana z WOŚP Olsztyn jako rzecznik prasowy, gdzie odpowiadała za współpracę z TVN, lokalnymi mediami, sponsorami i władzami miasta.

Odpoczywa w sporcie - jest dwukrotną medalistką Akademickich Mistrzostw Polski w Piłce Ręcznej. Obecnie trenuje Crossfit, jeździ na nartach a latem wybiera żagle.
Laura Piwowarska UX Researcher w Project: People
Uważa, że najlepszym sposobem, żeby sprawdzić, ile o sobie wiemy, jest podjęcie próby opisania siebie w kilku zdaniach.

Kim jestem? To pytanie zadecydowało o wyborze jej ścieżki zawodowej.

Jest badaczką, wspiera klientów w podejmowaniu decyzji dotyczących powstawania i rozwoju produktu kładąc nacisk na etyczny wymiar badań i pracy w UX.

Moderator Design Thinking i pasjonatka kreatywnych metod przekazywania wiedzy.

Radość sprawia jej odkrywanie nowych miejsc, krajów i kontynentów. Szuka różnorodności w ludziach, kulturach, językach i… w jedzeniu.