Case Studies

Strategia B2C i B2B – Satelitarny monitoring terenu

Dotarły do nas słuchy, że ostatnio nie widać, czym tak naprawdę się zajmujemy 🙂 Stąd pomysł by regularnie zamieszczać krótkie case studies współpracy z klientami. Ciekawych rozwiązań, projektów jest u nas co nie miara i mamy nadzieję, ze będą one dla Was równie ciekawe 🙂 Czasem jednak nie piszemy o nich bo albo obliguje nas umowa o poufności, albo projekt jest w fazie badawczo-strategicznej i nie można go jeszcze pokazać 🙂

To co zaczynamy?

Klient
Firma zajmująca się wykorzystywaniem satelit do monitorowania ruchów terenu.
Cel
Studium wykonalności aplikacji, w której mieszkańcy mogliby sprawdzić informacje o swoich gruntach. A także jej strategia biznesowa i marketingowo-sprzedażowa pod kątem pozyskania grantu z agencji kosmicznej.
Liczba sprintów
6

Sprint 1 & 2

Zaczęliśmy od przygotowania i przeprowadzenia wywiadów z użytkownikami – badając ich preferencje dot. funkcjonalności aplikacji, ale przede wszystkim skupiając się na problemach, z którymi się mierzą w związku z osiadaniem terenu. Okazało się, że problem leży tutaj niekoniecznie w związku ze szkodami na nieruchomości, ale ich udowodnieniem przed ubezpieczycielem lub organizacją, która za szkody powinna wziąć odpowiedzialność (np. kopalnia, developer). Efektem były 4 persony, zarówno te zainteresowane wykorzystaniem aplikacji, ale również persona wykluczająca (taka, która wiedzieliśmy że nie będzie jej użytkownikiem).

Sprint 3

W 3 sprincie skupiliśmy się na przełożeniu person, ich problemów i oczekiwań na kształt produktu. Nie tylko powstała lista corowych funkcjonalności, ale też lista selling points, service value chain i wyznaczyliśmy grupy odbiorców, które z jednej strony obejmowały persony, ale też szerzej mówiły o ich reprezentacji rynkowej.

Sprint 4

Skupiliśmy się na stworzeniu listy wymagań systemowych z punktu widzenia grup odbiorców, a także dostarczanego dla nich Unique Value Proposition. Następnie wymagania te podzieliliśmy na te, które powinny znaleźć się w MVP i te które mogą być dodawane iteracyjnie w kolejnych wersjach produktu.

Pracuj nad UVP swojej firmy lepiej dzięki naszym szablonom i narzędziom.

Czekają na Ciebie w naszej Biblioteczce Narzędzi Lean. By zyskać do niej dostęp, dołącz do naszego newslettera!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Sprint 5

    Kolejnym krokiem była pogłębiona analiza:

    • konkurencji (zwracaliśmy przede wszystkim uwagę jak w tej chwili odbiorcy rozwiązują ten problem, by znaleźć przewagi rynkowe, ale też analizowaliśmy modele biznesowe konkurencji i ich działania marketingowe),
    • rynku (gdzie – w jakich lokalizacjach na świecie rozwiązanie ma swoje zastosowanie, jaka jest estymowana wartość rynku, jak zmieniają się uwarunkowania osiadań, etc.)
    • ryzyk (co może wpłynąć na powodzenie lub niepowodzenie projektu)
    • benchmarków (przykłady rozwiązań z innych rynków o podobnej funkcjonalności, zbliżonym modelu biznesowym etc.)

    Na tym etapie powstał też wstępna propozycja modelu biznesowego, która została zaprezentowana klientowi.

    Sprint 6

    W ostatnim sprincie opisaliśmy dokładnie finalny model biznesowy, a także strategię marketowania, strategię marketingową i sprzedażową. Zawierały one m.in. takie elementy jak: łańcuch dostarczania wartości, produkty i usługi, które mogą być sprzedawane w ramach aplikacji, USP i UVP dla partnerów, klientów i odbiorców, określone kanały marketingowe i sprzedaży wraz z ich zastosowaniem, prognoza sprzedaży, harmonogram wejścia na rynek i estymacja kosztów. Ciekawostki:

    • Okazało się, że w produkcie którego użytkownikami będą odbiorcy indywidualni, główne źródło przychodu to partnerzy B2B. Czyli mamy tu do czynienia z klasycznym modelem B2C2B.
    • Punktem wyjścia było tutaj popularyzowanie informacji pozyskanych z satelit, by przynieść wartość mieszkańcom. Dlatego pierwotnie założone grupy odbiorców wpłynęły znacząco na kształt produktu i jego model biznesowy.
    • Model w strategii marketingowo-biznesowej zakłada od razu skalowanie produktu na rynki międzynarodowe, m.in. ze względu na wielkość i wartość poszczególnych rynków.

    Wszystko to w pełni po angielsku, w wersjach na MVP oraz dla rozwijanej wersji produktu (z założeniem leanowości oczywiście) i w 6 tygodni 😀

    Efekt…

    Został przedstawiony do Agencji zajmującej się projektami kosmicznymi i (podobno)… pokazywany jest jako wzór dla innych podmiotów 😂 Został bardzo wysoko oceniony i aktualnie jest procesowany do realizacji.

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Beata Mosór-Szyszka CEO & Lean Strategist
    Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

    Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

    Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.

    Pozostali członkowie zespołu

    Tomasz Osowski Lean UX & Service Designer w Project: People
    Pomaga firmom stworzyć doskonałe doświadczenie użytkownika zapewniając jednocześnie odpowiednią rentowność biznesu. Jego zdanie to stworzyć produkt i usługi, które są potrzebne i przynoszą satysfakcję zarówno odbiorcom jak i właścicielom biznesu.Certyfikowany Trener Biznesu i rozwoju osobistego, Certyfikowany moderator Design Thinking. Przedsiębiorca od 6 lat szczerze zakochany w metodologii Lean. Zawsze stara się dostarczyć produkt jak najszybciej na rynek przy najmniejszym udziale kapitałowym.Współpracował z firmami: T-mobile, Ecard, inPost, ING, Nationale Nederlanden, Brainly, Publicis, Netguru. Organizator DesignWays Conf.