Case Studies

Strategia Marketingowa w Modelu Zdalnym – Case Study GBG Building Services

Opracowywanie skutecznej strategii marketingowej wymaga porozmawiania z właścicielami firmy, często jej klientami, pracownikami. Optymalna opcja to spotkanie twarzą w twarz i poznanie się bliżej. Czy da się zaprojektować strategię w modelu zdalnym? Jakie działania marketingowe proponujemy firmie renowacyjnej z Wielkiej Brytanii?

Z poniższego case study dowiesz się:

  • Czy da się opracowywać strategię marketingową firmy w modelu zdalnym;
  • Dlaczego często odradzamy automatyzację działań marketingowych;
  • Jak powinna wyglądać strona internetowa firmy z segmentu premium;
  • Od czego zacząć wdrażanie strategii marketingowej;
  • Kto powinien włączać działania personal brandingowe do strategii marketingowej.
Klient
GBG Building Services, firma renowacyjna z Wielkiej Brytanii
Cel
Opracowanie uproszczonej strategii marketingowej
Okres współpracy
Luty 2020
Liczba sprintów
3
Liczba osób w projekcie
3

Kontekst projektu

GBG Building Services to firma zajmująca się profesjonalnymi renowacjami budynków na terenie Londynu. Właścicielem GBG jest Mariusz Gawecki, który posiada ponad 15-sto letnie doświadczenie w pracach budowlano-renowacyjnych na terenie Wielkiej Brytanii.

Naszym zadaniem było zaprojektowanie wstępu do strategii marketingowej dla marki GBG Building Services, ze szczególnym uwzględnieniem audytu strony internetowej. 

Problemy i wyzwania, z którymi mierzył się klient:

  • Brak ustalonego planu marketingowego firmy;
  • Chęć przeprojektowania strony www;
  • Potrzeba wyznaczenia kolejnych kroków, które pozwolą GBG szybciej się rozwijać i pozyskiwać coraz więcej projektów.

Proces współpracy

Mieliśmy 3 tygodnie, podczas których przeprowadziliśmy:

  • Warsztat kick-offowy online;
  • Badania z klientami GBG;
  • Analizę kanałów komunikacji;
  • Rozbudowany audyt strony www;
  • Analizę lejka marketingowego;

Dodatkowo zdefiniowaliśmy:

  • Kanały komunikacji;
  • Filary komunikacji marki;
  • Unique Value Proposition i Key Selling Pointy;
  • KPI-e (Key Performance Indicators) i OKR-y (Objectives & Key Results)
  • Priorytety i działania na najbliższe tygodnie i miesiące.

Sprint 1: Badania

Warsztat kick-offowy online

Mariusz mieszka w Londynie, my stacjonujemy w Krakowie. Zazwyczaj warsztaty kick-offowe prowadzimy osobiście, spotykając się z naszymi klientami. Wideokonferencja, jak i praca zdalna, nie jest dla nas problemem, współpracowaliśmy z klientami z 14 różnych krajów (od USA, przez Niemcy, Kenię czy Singapur).

Przy wideokonferencjach korzystamy zazwyczaj z Google Hangouts, które dają nam możliwość nie tylko zobaczenia się osobiście czy napisania wiadomości (np. linka do strony), ale również udostępnienia ekranu, co jest bardzo użyteczną i często wykorzystywaną przez nas funkcją.

Podczas warsztatu użyliśmy 2 narzędzi, które pomagają nam zrozumieć i strukturyzują wiedzę o firmie klienta. Były to:

  • Business Model Canvas;
  • Team Canvas.

Przy warsztatach w wersji zdalnej (szczególnie używając canvasów) polecamy korzystać z narzędzi online, dzięki którym na bieżąco możemy wprowadzać zmiany. Po skończonym “callu” będziemy w posiadaniu zdigitalizowanych, uzupełnionych canvasów, gotowych do podesłania klientowi. Rekomendujemy użycie darmowego, intuicyjnego i prostego w użyciu Canvanizera.

Warsztat z Mariuszem pozwolił nam poznać historię GBG, usługi które oferują, cele strategiczne firmy oraz cel naszej współpracy. Do tego razem ustaliliśmy dalsze kroki, które wykorzystaliśmy podczas pracy w sprintach.

Teraz także możesz skorzystać z Business Canvas i 30+ innych szablonów i narzędzi w swojej firmie. Za darmo

Dołącz do naszego newslettera!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Badania z klientami

    Przeprowadzenie badań z klientami firmy jest dla nas kluczowym działaniem. I tym razem chcieliśmy porozmawiać z klientami GBG.

    Wykorzystaliśmy do tego 2 metody badawcze, w zależności od specyfiki współpracy GBG z konkretnym klientem. Były to:

    • Wywiady pogłębione;
    • Ankieta online.

    Oczywiście powyższe przeprowadzaliśmy również zdalnie, w języku angielskim.

    Czego dowiedzieliśmy się podczas badań?

    • Jakie są mocne strony firmy;
    • Co wyróżnia GBG spośród innych firm renowacyjnych;
    • Co wiele firm renowacyjnych i budowlanych robi tragicznie źle i czego należy unikać jak ognia;
    • Co klienci biorą pod uwagę wybierając firmę renowacyjną;
    • Jak chętnie klienci polecają GBG swoim znajomym (aka NPS, Net Promoter Score).

    Sprint 2: Analiza

    Analiza kanałów komunikacji

    Automatyzacja procesów marketingowych i sprzedażowych jest świetną metodą na optymalizację czasu. Dobrze wykorzystywana oszczędza wiele godzin pracy, a co za tym idzie – pieniędzy firmowych.

    Niestety, często spotykamy się z problemem niewłaściwego używania narzędzi do automatyzacji. Podobnie było w przypadku GBG, gdzie firma miała połączone różne profile mediów społecznościowych do jednego narzędzia online, które publikowało te same treści na różnych platformach. Rodzi się tu kilka problemów.

    1. Dopasowanie copy do konkretnej platformy. Na różnych platformach stosuje się chociażby różne call to action. Publikowanie identycznych treści na różnych social mediach tworzy problem z ich niedopasowaniem.
    2. Różne platformy to różne wykorzystania np. hashtagów. Na jednym medium hashtagi pełnią funkcję bardziej wizerunkową, a innym typowo zasięgową, na kolejnym ma funkcję filtrowania/wyszukiwania.
    3. Grafiki często muszą być dedykowane pod kątem wymiarów. Inaczej zdjęcie prezentuje się na Twitterze, a inaczej na LinkedInie.

    Często rekomendujemy naszym klientom prostotę. Ręczne tworzenie struktury postów, dobranie grafiki i samo publikowanie. Opracowanie porządnej podstawy do dalszych działań, testowanie i nauczenie się pracy na danym medium.
    Przyjdzie czas na automatyzację.

    Audyt strony www

    W branży renowacyjno-budowlano-architektonicznej strony www są bardzo istotnym kanałem. Dlaczego? Przede wszystkim z powodu kwestii estetycznych i wizualnych.

    Na stronie można umieścić zdjęcia realizacji, case studies, opinie klientów (również niezwykle istotne)… Wszystko to pokazuje profesjonalizm marki, zmysł estetyczny, ale też skupienie na detalach (chociażby kwestia gramatyki, braku literówek, marginesów itp.)

    Dla zwizualizowania rekomendowanej estetyki strony, opracowaliśmy dla klienta moodboard, czyli zestawienie inspiracji, które pokazują gamę stylistyczną, którą chcemy podążać.

    Wraz z klientem uzgodniliśmy, że opracujemy rozbudowany audyt strony www, wraz z rekomendacjami zmian.

    Jeśli zastanawiasz się czym jest rozbudowany audyt strony, to musisz wiedzieć, że Agnieszka przygotowała dla Mariusza plik z 21 stronami audytu, wraz z krótkimi podsumowaniami przy każdym akapicie 🙂 

    Oprócz kwestii typowo estetycznych opracowaliśmy także bardziej przejrzystą, skuteczną pod kątem sprzedażowym i UX-owym, architekturę informacji.

    Analiza konkurencji

    Przeanalizowaliśmy 5 firm konkurencyjnych klienta.

    Na co zwracaliśmy szczególną uwagę?

    • Estetykę wszelkiego typu treści, które publikują;
    • Kanały komunikacji (z naciskiem na kanały popularne w tej branży, tj. Instagram, Pinterest czy Houzz);
    • Strony internetowe i architekturę informacji na nich zawartą;
    • Czy ich komunikacja jest dopasowana do segmentu premium;
    • Czy komunikują swoje Unique Value Proposition i Key Selling Pointy;

    Odkryliśmy wiele ciekawych elementów, np. to, że firmy konkurencyjne słabo radzą sobie z:

    • Działaniami w mediach społecznościowych;
    • Treściami PR-owymi;
    • Stronami internetowymi (www były albo ładne, ale mało sprzedażowe, albo brzydkie, ale mocno konwertujące).

    Z drugiej strony, zainspirowaliśmy się też kilkoma działaniami, np.:

    • Bardzo dobrej jakości case studies;
    • Dbaniem o zbieranie rekomendacji;
    • Niestandardowymi praktykami, tj. pokazanie wyremontowanego budynku w formie spaceru w 3D.

    Sprint 3: Skuteczna strategia marketingowa

    Na podstawie poprzednich 2 sprintów opracowaliśmy wstęp do skutecznej strategii marketingowej dla GBG.

    W części strategicznej przedstawiliśmy takie elementy jak:

    • Value Proposition;
    • Filary komunikacji;
    • Kanały komunikacji;
    • Przeprojektowany lejek marketingowy;
    • Rekomendacje działań.

    Co ważne, rekomendacje przedstawiliśmy w postaci priorytetów, podzielonych na 6 etapów, w zależności od stopnia pilności danej zmiany. Dzięki takiemu przedstawieniu sprawy klienci nie czują się przytłoczeni liczbą zmian i dokładnie wiedzą co robić po kolei, żeby osiągnąć swoje cele.

    Przy tym procesie jedna z rekomendacji była szczególnie wyjątkowa 🙂

    Dzięki wiedzy pozyskanej z badań z klientami GBG dowiedzieliśmy się, że dużą rolę przy całej współpracy gra… sam Mariusz, właściciel GBG. Pełni on rolę również Project Managera, któremu ludzie bardzo ufają i mogą na nim polecać.

    W wypadku Mariusza (włączając do tego kilka innych czynników) zarekomendowaliśmy działania personal brandingowe, które wspomogą komunikaty firmowe w marketingu.

    Mariusz, trzymamy kciuki! 🙂

    Podsumowanie działań

    5

    Sprintów

    21

    Stron audytu strony www

    1

    Dodatkowe badanie Net Promoter Score

    Praca zdalna

    Co możemy powiedzieć o całym procesie w kontekście pracy zdalnej?

    Zdecydowanie nie zaburzała ona naszych działań ani nie wpłynęła na końcowy efekt w postaci strategii.

    Największą trudność budzi przeprowadzanie warsztatów kick-offowych oraz prezentacja końcowej strategii. Zawsze lepiej spotkać się twarzą w twarz, podyskutować osobiście kwestie strategiczne czy wymienić uwagi i odczucia towarzyszące nowym działaniom.

    Z drugiej strony, dzięki takim narzędziom jak Slack, Google Hangouts czy Canvanizer jesteśmy w stanie pracować bardzo efektywnie, niezależnie z jakiego kraju pracujemy.

    Wyzwanie może stanowić też inna strefa czasowa. W Wielkiej Brytanii jest godzina “do tyłu”, na którą trzeba zwracać szczególną uwagę, np. przy umawianiu wywiadów telefonicznych (drobna rada – w komunikacji polecam korzystać z lokalnego czasu osób, z którymi chcemy porozmawiać, dodając zawsze oficjalne oznaczenie strefy czasowej, w naszym wypadku np. 11 a.m. GMT. Pozwala to na uniknięcie pomyłek).

    Dzięki częstej i regularnej komunikacji poprzez Slacka i Hangouts Mariusz wiedział nad czym pracujemy, a my mogliśmy dopytać go o niezbędne kwestie.

    Podsumowując – wszystko poszło sprawnie, bez żadnych problemów czy opóźnień, ale chętnie, przy następnym projekcie, poznalibyśmy Mariusza osobiście! 🙂

    Rekomendacja

    Najlepiej o procesie współpracy z nami może powiedzieć sam klient 🙂

    Przekonała mnie szczerość, a zatrzymał profesjonalizm.
    Po trwających 3 tygodnie sprintach i ciężkiej pracy całego zespołu PP –dowiedziałem się niezwykle wartościowych rzeczy dla siebie i dla mojej firmy. Zrozumiałem na co moi klienci tak naprawdę zwracają ogromna uwagę wybierając firmę. Gdzie i w jaki sposób powinienem komunikować nowo odkryte wartości firmy, temat, którego unikałem jak ognia przy social media.Wszystko w końcu nabrało sensu. Analiza UX pokazała także co należy poprawić w obecnej stronie internetowej lub jak najlepiej zaprojektować nowa. Współpraca z zespołem PP, Asią, Grześkiem, i Agą, to ogromna łatwość i przyjemność. Gdybym tylko miał to szczęście i odkrył ich wcześniej! Jako przedsiębiorca z 16 letnim stażem, polecam ich z pełnym przekonaniem, każdemu. To najlepsza inwestycja w przyszłość firmy, którą z ich pomocą będę dynamicznie rozwijał. Rezultaty przeszły moje najśmielsze oczekiwania. Dziękuję!

    Mariusz Gawecki, Founder Owner & Managing Director, GBG Building Services

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Grzegorz Górzyński Lean Marketing Consultant & Strategist
    Tworzy i pomaga rozwijać klientom ich strategie marketingowe oraz biznesowe.

    Zdobywał doświadczenie w NGO, korporacji, startupie, MŚP, jak i agencji, dzięki czemu holistycznie patrzy na biznes. Współpracował z Facebook Inc. przy globalnym projekcie Developer Circles.

    Przeszkolił kilkaset osób z zakresu marketingu, social mediów czy walidacji pomysłów biznesowych. Stał na scenie m.in. Social Media Week Warsaw, BOSS Festiwal, PR Camp.

    Miłośnik podejścia Lean Startup, podróży i dobrego jedzenia.

    Pozostali członkowie zespołu

    Joanna Ostafin Co-founder & Lean UX Strategist
    Współzałożycielka Project: People, współtwórczyni Krakowskiej Inicjatywy Designerskiej (KID), organizatorka DesignWays Conf.

    Jako Lean UX Strategist na co dzień zajmuje się... niezgadzaniem się ze swoimi klientami - wspiera ich w zakresie weryfikowania pomysłów na nowe produkty, usługi czy biznesy. Pomaga przejść od “innowacyjnego pomysłu” do “realnego produktu”, walidując założenia w oparciu o swoje kompetencje biznesowe, strategiczne, UX, UI, Service Design oraz Lean.

    Szczerze zakochana w podejściu Lean (Lean Startup & Lean UX & Lean UX Research). Wierzy w warsztaty i kolektywne budowanie projektów, rozwiązywanie problemów czy generowanie pomysłów.
    Agnieszka Zygmunt Lean UX Researcher, Industrial Design & Service Designer
    Dokonuje analiz, przeprowadza badania oraz eksperymenty, pomaga tworzyć rozwiązania skoncentrowane na realnych potrzebach użytkownika.Holistycznie patrzy na proces projektowania, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki mogące wpływać na ostateczne doświadczenie użytkownika. Łączy w swojej pracy zdolności analityczne z wysokim poziomem empatii oraz miłości do nauki.Prowadzi projekt wspomagający osoby niepełnosprawne w zakresie treningów siłowych, tworząc od podstaw wiedzę oraz akcesoria treningowe.