Case Studies

Szkolenia biznesowe dla startupów i przedsiębiorców na przykładzie EIT Digital Venture Program

Kontekst projektu szkoleniowego

Krakowski Park Technologiczny to instytucja znana i lubiana nie tylko w małopolsce, ale właściwie w całej Polsce. Pomagają firmom tam – jak sami mówią – gdzie ich potencjał jest największy. Znani są z takich inicjatyw jak:

  • Digital Dragons, największej w tej części Europy konferencji dedykowanej branży gier,
  • SpaceUp BSA, akceleratora dla startupów zajmujących się danymi satelitarnymi,
  • KPT ScaleUP, programu akceleracyjnego, którego celem jest wsparcie technologicznych startupów oferujących innowacyjne rozwiązania dla polskiego Przemysłu 4.0.

W roku 2020 KPT podjął się kolejnego wyzwania, którym była współpraca z EIT Digital, europejskim ekosystemem innowacji, nad projektem EIT Digital Venture Program, czyli międzynarodowym programem preakceleracyjnym, którego celem jest pomoc innowacyjnym startupom z obszaru deep tech będących na wczesnym etapie rozwoju.

Krakowski Park Technologiczny zaprosił nas do współtworzenia programu, jako trenerów mających poprowadzić serię warsztatów biznesowych dla startupów.

Problemy i wyzwania, z którymi mierzył się klient:

  • zorganizowanie serii szkoleń dla startupów w modelu zdalnym,
  • zaprojektowanie programu, aby dostarczyć startupom największą możliwą wartość,
  • dostosowanie contentu do osób z różnych krajów, z różną wiedzą i doświadczeniem.

 

Proces współpracy nad szkoleniami biznesowymi dla przedsiębiorców i startupów

Podczas naszej współpracowaliśmy przeprowadziliśmy 5 dedykowanych szkoleń biznesowych, które zostały dostosowane do specyfiki współpracy zdalnej.

Przeprowadziliśmy szkolenia z:

  • wstępu do modelu biznesowego na przykładzie Lean Canvas,
  • walidacji hipotez biznesowych,
  • analizy konkurencji,
  • modeli biznesowych i dywersyfikacji źródeł przychodu,
  • lejka marketingowo-sprzedażowego.

Dodatkowo, każdy startup miał możliwość odbycia z nami indywidualnych konsultacji z tematów związanych z powyższymi warsztatami.

Klient:
Krakowski Park Technologiczny
Cel:
Przeprowadzenie serii szkoleń biznesowych i konsultacji podczas programu akceleracyjnego dla startupów EIT Digital Venture Program w Polsce;
Okres współpracy:
Czerwiec i lipiec 2020
Liczba sprintów:
5
Liczba osób w projekcie:
4

Pierwszy warsztat, który prowadziliśmy, opierał się na zdefiniowaniu modelu biznesowego przez startupy. Skorzystaliśmy do tego z bardzo lubianego przez nas narzędzia, czyli Lean Canvas.

Celem warsztatu było nie tylko uzupełnienie powyższego canvasa, ale przede wszystkim wyznaczenie hipotez i zwalidowanej wiedzy. Podział ten jest kluczowy do dalszych działań startupu.

Warsztat był niezwykle praktyczny. Uczestnicy wyszli z niego z uzupełnionymi Lean Canvasami, pracą domową oraz planem na kolejne dni, podczas których zwalidują wyznaczone hipotezy. Ale najpierw… musieli dowiedzieć się jak to robić.

Warsztat poprowadziła Joanna Ostafin.

Szkolenie 2: Jak walidować hipotezy biznesowe?

Warsztat z walidacji hipotez biznesowych jest jednym z najważniejszych, które prowadzimy. Dotyka jednej z najważniejszej dla nas kwestii jeśli chodzi o product development, strategię i generalnie rozwój biznesu, czyli badania z użytkownikami.

Z warsztatu o Lean Canvas dogadywaliśmy się co jest faktem, a co założeniem. Podczas warsztatu z walidacji hipotez biznesowych uczyliśmy się jak walidować konkretne założenia.

Zyskaj dostęp do 30+ narzędzi i szablonów, na których pracujemy z naszymi klientami.

Dołącz do naszego newslettera!



    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Project: People Sp. z o.o. w celu komunikacji marketingowej, a tym samym wysyłania mi newslettera, informacji o usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z Polityką prywatności

    Pracowaliśmy na przykładach z życia Project: People, ale też oczywiście na case’ach startupów. 

    Dodatkowo:

    • zaprojektowaliśmy scenariusze wywiadów pogłębionych, 
    • omówiliśmy najczęściej pojawiające się błędy,
    • zdefiniowaliśmy dobre praktyki.

    Warsztat poprowadził Grzegorz Górzyński.

    Szkolenie 3: Analiza konkurencji

    Analiza konkurencji jest jednym z kluczowych elementów strategii, które projektujemy naszym klientom. Pytaniem nie jest czy warto ją robić, ale raczej jak zrobić to efektywnie. I na tym aspekcie się skupiliśmy.

    Przepracowaliśmy teorię dotyczącą rodzajów konkurencji. Razem z uczestnikami warsztatów wypisaliśmy firmy, które wg nich są ich konkurencja, aby później to zwalidować.

    Nie mogło się obejść bez przedstawienia:

    • elementów, które warto analizować,
    • dobrych praktyk analizy konkurencji,
    • najczęściej popełnianych błędów.

    Warsztat zakończyliśmy omówieniem narzędzi, które warto wykorzystać podczas takiej analizy.

    O analizie konkurencji posłuchasz więcej w naszym podcaście – stay tuned!

    Warsztat poprowadził Grzegorz Górzyński.

    Szkolenie 4: Modele biznesowe i dywersyfikacja źródeł przychodu

    Ciekawostką jest, że w początkowym planie nie mieliśmy przeprowadzenia warsztatów z modeli biznesowych i dywersyfikacji źródeł przychodu.

    Po poznaniu głębiej uczestników programu oraz rozmowie z przedstawicielami KPT uzgodniliśmy, że warsztat dopasujemy bardziej do potrzeb samych startupów i stopniu ich rozwoju.

    I tak na tapet wzięliśmy modele biznesowe i dywersyfikację źródeł przychodu (która była szczególnie istotna w koronawirusowej sytuacji, w której wszyscy się znajdowaliśmy).

    Rozpoczęliśmy od wybadania znajomości modeli biznesowych przez uczestników. Przeszliśmy też etap generacji pomysłów na potencjalne źródła przychodów.

    Ważną częścią była teoria, podczas której omówiliśmy kilkadziesiąt różnych modeli biznesowych i źródeł uzyskiwania przychodu. Tę wiedzę uczestnicy – podczas ćwiczenia – użyli do zaimplementowania danych modeli w swoich startupach.

    Warsztat poprowadził Grzegorz Górzyński.

    Szkolenie 5: Lejek marketingowy

    Mocną końcówką naszej serii szkoleń był warsztat z jednego z najważniejszych elementów strategii i marketingu, czyli lejka marketingowego.

    Szkolenie rozpoczęło się o otwartego pytania dotyczącego nawyków i decyzji zakupowych. Przeszliśmy przez teorię dotyczącą klasycznych i bardziej nowoczesnych lejków marketingowych, dodając oczywiście elementy interaktywne i ćwiczeniowe.

    Czym jest AIDA? Na jakie pytania odpowiada TOFU, MOFU i BOFU? Jak wygląda lejek… Project: People? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdowały się w wypełnionej konkretami prezentacji Beaty Mosór-Szyszki.

    Warsztat poprowadziła Beata Mosór-Szyszka.

    Konsultacje

    Każdy startup, który brał udział w programie, miał możliwość odbycia z nami łącznie ponad 4h konsultacji, podczas których poruszaliśmy tematy z obszarów:

    • modeli biznesowych,
    • UX-u,
    • marketingu,
    • sprzedaży,
    • strategii.

    Zalet organizowania takich konsultacji jest mnóstwo. 

    Przede wszystkim założyciele startupów mają możliwość przedyskutowania konkretnych problemów, które ich trapią, a których nie ma możliwości zaadresować podczas warsztatów.

    Dodatkowo, możemy dostosować konsultację do sytuacji danego startupu i etapu rozwoju, w którym się znajduje. Nierzadko wspólnie przepracowywaliśmy podczas konsultacji kwestie związane z lejkiem marketingowym, pytaniami do wywiadów pogłębionych czy wnioskami z analizy konkurencji.

     

    O sztuce organizacji zdalnych warsztatów posłuchasz w jednym z odcinków naszego podcastu. 

     

    Podsumowanie działań

    7

    startupów w akceleratorze

    5

    przeprowadzonych warsztatów

    26

    godzin konsultacji

    Narzędzia do organizacji warsztatów zdalnych

    Warsztaty zdalne to nie tylko wyzwanie pod kątem merytorycznym. Przy organizacji tego typu przedsięwzięcia nie możemy zapomnieć o kwestii logistycznej, szczególnie związanej z używanymi narzędziami!

    Przy okazji organizacji tych biznesowych warsztatów skorzystaliśmy z następujących narzędzi:

    • Miro – jedna z naszych ulubionych platform online. Wirtualna tablica to kooperacji zespołowej i nie tylko! Jedno z naszych odkryć tego roku.
    • Zoom – jako platformę wideokonferencyjną. Warto podkreślić tu szczególną rolę jednej z funkcji, a mianowicie Breakout Rooms, które dają możliwość przydzielenia uczestników warsztatu do oddzielnych pokoi, w których osobno mogą wykonywać dane zadania.
    • Google Sheets & Google Docs – niesamowicie użyteczne narzędzia Google’a, z których korzystamy na co dzień. Z arkuszy korzystaliśmy chociażby do opracowania analiz konkurencji.
    • Lean Canvas – model biznesowy na 1 kartce papieru, dedykowany startupom i firmą na wczesnym etapie rozwoju.

     

    Nasza Joanna Ostafin jest ekspertem od narzędzi do pracy zdalnej i online’owej. Chciała się podzielić swoją wiedzą w tym temacie i dlatego napisała ebooka “+25 do ekwipunku warsztatowca”, w którym omawia ogrom użytecznych narzędzi, ich zastosowanie oraz warsztaty zdalne w pigułce (budowa, ćwiczenia, narzędzia, scenariusz i tips & tricks).

    Rekomendacja


    Najlepiej o warsztatach opowiedzą jednak sami zainteresowani 🙂

     

    “Merytorycznie i z dużą dawką praktycznej wiedzy. Warsztaty z Project: People i KPT w ramach programu akceleracyjnego EIT Digital zdecydowanie poszerzają horyzonty biznesowe na wielu płaszczyznach; od analizy konkurencji, przez planowanie, po marketing i sprzedaż. Polecam serdecznie!”

    Bartłomiej Janowski, uczestnik programu, CEO & Co-Founder of Vispec

    “Usługi eksperckie świadczone przez Joannę, Beatę i Grzegorza z Project: People podczas EIT Digital Venture Program w modelu warsztatowym dostarczone były z należytą starannością i profesjonalizmem. Wiedzę przekazaną przez zespół Project: People charakteryzuje wysoka jakość. Serdecznie polecam współpracę z nimi w zakresie lean UX, strategii i marketingu.”

    Maria Maciągowska, uczestniczka programu, Co-Founder of Grape

    Case study to za mało?

    Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

    Umów się na bezpłatną konsultację

    Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

    Autor Case Study

    Grzegorz Górzyński Lean Marketing Consultant & Strategist
    Tworzy i pomaga rozwijać klientom ich strategie marketingowe oraz biznesowe.

    Zdobywał doświadczenie w NGO, korporacji, startupie, MŚP, jak i agencji, dzięki czemu holistycznie patrzy na biznes. Współpracował z Facebook Inc. przy globalnym projekcie Developer Circles.

    Przeszkolił kilkaset osób z zakresu marketingu, social mediów czy walidacji pomysłów biznesowych. Stał na scenie m.in. Social Media Week Warsaw, BOSS Festiwal, PR Camp.

    Miłośnik podejścia Lean Startup, podróży i dobrego jedzenia.

    Pozostali członkowie zespołu

    Joanna Ostafin Co-founder & Lean UX Strategist
    Współzałożycielka Project: People, współtwórczyni Krakowskiej Inicjatywy Designerskiej (KID), organizatorka DesignWays Conf.

    Jako Lean UX Strategist na co dzień zajmuje się... niezgadzaniem się ze swoimi klientami - wspiera ich w zakresie weryfikowania pomysłów na nowe produkty, usługi czy biznesy. Pomaga przejść od “innowacyjnego pomysłu” do “realnego produktu”, walidując założenia w oparciu o swoje kompetencje biznesowe, strategiczne, UX, UI, Service Design oraz Lean.

    Szczerze zakochana w podejściu Lean (Lean Startup & Lean UX & Lean UX Research). Wierzy w warsztaty i kolektywne budowanie projektów, rozwiązywanie problemów czy generowanie pomysłów.
    Beata Mosór-Szyszka CEO & Lean Strategist
    Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

    Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

    Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

    Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.