3x3x3 czyli 3 lata Project: People

Dokładnie 3 lata temu powstało Project: People. Zaczynaliśmy od 3-osobowego zespołu, a od tego momentu zaliczyliśmy 3krotny wzrost. Jak pewnie się domyślacie, liczba 3 będzie sponsorowała ten post 🙂

Ostatnie 3 tygodnie to okres doskonale sprzyjający wspominaniu, refleksji, podsumowaniu i nowym początkom 🙂 Nie tylko świętujemy 3-lecie Project: People, co nakazało nam się trochę zatrzymać i podsumować ten czas, ale jesteśmy również nominowani w konkursie EY Przedsiębiorca Roku, więc 3 dni temu przed jury konkursu również robiłyśmy review tego okresu. Na początku lipca zatrudniliśmy też pierwszą osobę we Francji (Kasia Lechka – witamy na pokładzie) i dzieliliśmy się z nią naszą historią (dzięki Daria Bodziony za prezentację dla Kasi i zespołu).

Także wewnątrz-zespołowo to dla nas okres refleksji i odpowiedzi na pytanie – co dalej? Przez ostatnie pół roku nasz zespół niesamowicie się rozwinął i sprofesjonalizował. Przeszliśmy okres wyrównania poziomu kompetencji w zespole, wypracowaliśmy sobie własny model dzielenia się wiedzą czy przepływu informacji, więc przyszedł czas na dalsze kroki i zmiany 🙂 Tak, nasz zespół, firma, my – jesteśmy synonimem zmiany 🙂

W ciągu tych 3 lat przeżywaliśmy wzloty i upadki, świetne projekty i takie, z których nie byliśmy dumni. Ale patrząc wstecz niczego byśmy nie zmienili (no może poza smakiem ptasiego mleczka na spotkaniach – cytrynowe? Paulina Drygała Serio? 😀 #żart). 

To co, ciekawi jesteście, jak to wszystko się udało zrobić?

Macie 3 wyjścia:

  1. Wszystkich głodnych danych dot. naszej spółki zapraszamy do zajrzenia do raportu podsumowującego te 3 lata – znajdziesz tam dane liczbowe, fakty i wykresy 🙂 Do pobrania tutaj >>
  2. Wszystkich głodnych historii i lekcji, które wynieśliśmy z tych 3 lat zapraszamy do dalszej lektury posta.
  3. Wszystkich głodnych wiedzy – zachęcamy do przejścia przez oba punkty 😀

To co zaczynamy? 🙂

3 początki

Nasza historia sięga 2012 roku, kiedy to na studiach na Wyższa Szkoła Europejska poznałyśmy się z Joanną Ostafin. Zanim zaczęłyśmy w ogóle myśleć o Project: People zdążyłyśmy zrealizować kilka wspólnych projektów:

  • DoGood z Przemysławem Dąbkiem – portal promujący postawę wdzięczności i czynienie dobra 🙂
  • Values Poker – karty pomagające wypracowywać wartości: indywidualne, zespołowe, marki, organizacji
  • Become an entrepreneur – gra ucząca postawy przedsiębiorczej
  • Startup Development – kierunek studiów na Wyższej Szkole Europejskiej, uczące robienia startupów
  • GDG DevFest i Google I/O Extended – wspierałyśmy jako zespół marketingu wydarzenia organizowane przez Google Developers Group w Polsce.

To tylko wybrane z tych wspólnych 🙂 A każda z nas realizowała jeszcze inne z innymi ludźmi 😀

MEETUP

We wrześniu 2015 zaczęłyśmy organizować Project: People Meetup. To można uznać za nasz pierwszy początek – to wtedy zaczęła się rodzić nasza marka.

KANARY

W styczniu 2016 poleciałyśmy na pierwszy wyjazd “firmowy” – to na Kanarach powstała wizja Project: People, misja i precyzyjne cele naszej firmy, tego co chcemy robić.

ZAŁOŻENIE SPÓŁKI

Finalnie w lipcu 2016 założyłyśmy spółkę, która miała już zbudowaną markę, rozpoznawalność i miała pierwszych klientów w portfolio i w ramach stałej współpracy.

3 największe lekcje

LEAN PONAD WSZYSTKO

Jak widzicie nawet zanim zaczęliśmy robić Project: People to testowałyśmy naszą współpracę, zrealizowałyśmy kilka wspólnych projektów, które pozwoliły nam sprawdzić, w jakich zadaniach, rolach, projektach czujemy się najlepiej. Zachęcamy Was do tego samego. Od naszego pierwszego wspólnego projektu do założenia spółki minęły 4 lata. A od pierwszego wspólnego komercyjnego projektu niemal rok.

WARTOŚCI PONAD WSZYSTKO

Od początku naszą markę i zespół budowałyśmy w oparciu o wartości. Taka budowa brandu pozwala nam swobodnie modyfikować ofertę, usługi i produkty, bo nasza społeczność upatruje największą wartość w naszej filozofii pracy, szacunku do drugiego człowieka, transparencji biznesowej, komunikacji “ja ok – Ty ok” i podejściu Win-Win, a nie w przywiązuje się do konkretnych produktów i usług, które oferujemy.

LUDZIE PONAD WSZYSTKO

Ludzie, którzy tworzą Project: People to nasz zespół, my, ale też nasi partnerzy biznesowi, klienci. Każde doświadczenie kontaktu z innym człowiekiem wpływa na nas, zmienia, rozwija. Mocno wierzymy w podejście, że w biznesie najważniejsi są ludzie, a nie anonimowe leady, B2B czy firmy. Każdego z naszych klientów znamy dobrze – często nie tylko od strony biznesowej, ale też ludzkiej. Jeśli już mamy wskazać jakieś znaczki to bliskie nam jest podejście H2H – czyli Human to Human 🙂

3 strategie/taktyki, które przyjęliśmy

Budując firmę, czasem bardziej, a czasem mniej świadomie, każdy z nas obiera różnorodne strategie, taktyki działania. Tak też było w naszym przypadku. Dziś dzielimy się takimi, które mogą być ciekawe i wnieść wartość w Waszych biznesach.

MEETUP A ROZPOZNAWALNOŚĆ MARKI

Kto pamięta nasz meetup? Łapka w górę 👍 To od niego wszystko się zaczęło! 12 spotkań w 3 lokalizacjach (Kraków, Rzeszów, Katowice) i sztosowi prelegenci (zazwyczaj rozpoznawalni liderzy firm, startuperzy). Meetupy pomogły nam zbudować dużą rozpoznawalność marki. A uczestnikami wydarzeń nie była nasza grupa docelowa i nie występowaliśmy na nich praktycznie w ogóle (1 raz na 12 edycji). Jak to? Przecież to bez sensu? – zapytacie 🙂

Projektując meetup mieliśmy kilka założeń:

  • nie wystąpimy dopóki uczestnicy nie będą tego chcieli. Mieliśmy jednak dobrze zaprojektowany scenariusz – dzięki czemu promowaliśmy nasze wartości, filozofię działania, postawę. To wszystko bardzo mocno przyciągało i wiązało z naszą marką;
  • nazwa meetupu będzie tożsama z nazwą naszej firmy (Project: People Meetup), co pozwoliło nam zbudować rozpoznawalność. Nie bez przyczyny firmom zależy na zamieszczaniu swoich brandów w nazwach wydarzeń – np. Haineken Open’er Festival. My również osiągnęliśmy pożądany rezultat. Zaczęliśmy być rozpoznawalni 🙂
  • agenda wydarzenia nie będzie miała nic wspólnego z ofertą – nie zajmowaliśmy się rozwojem osobistym. Jednak formuła pozwoliła nam poznać ciekawych ludzi (np. Ewę Kucharską z Cluster Cowork, Justynę Janicką z 1000realities, etc.), nawiązać relacje biznesowe i zaprosić speakerów, którzy… często później skorzystali z naszych usług 🙂

DŹWIGNIA

Jako mały nikomu nieznany zespół mieliśmy wielkie ambicje, by pracować z dużymi projektami i fajnymi zespołami. Bez portfolio klientów, case studies, z małym zespołem i bez budżetu marketingowego, było to dość trudne 😀 Dlatego obraliśmy pewną taktykę – zaczęliśmy realizować projekty partnerskie lub non-profit z firmy, które pracowały z markami, z którymi chcieliśmy docelowo pracować. Przy realizacji projektów z nimi staraliśmy się zmaksymalizować korzyści / zyski, tak by osiągnąć efekt wow i polecenia/rekomendacje od nich. To otworzyło nam drzwi do wielu klientów.

MIX MAREK

Wszyscy kojarzą Project: People z usługami z obszaru strategii, marketingu i UX. Nie wszyscy wiedzą, że konsekwentnie budujemy swoje marki produktowe i produktowo-usługowe, które pozwalają nam dywersyfikować przychody: 

  • Prowadzimy Project: People Space – biuro coworkingowe, w którym wynajmujemy całe biura lub biurka – głównie developerom, zespołom IT, freelancerom. www.projectpeoplespace.pl
  • Values Poker – karty do wypracowywania wartości, które stworzyłyśmy z Asią przed powstaniem Project: People, które oferujemy agile coachom, scrum masterom, liderom, managerom, trenerom i coachom. www.valuespoker.com 
  • Become an entrepreneur – gra ucząca prowadzenia startupu / swojego biznesu, którą sprzedajemy uczelniom wyższym.

3 słowa dla młodych entrepreneurów

Myślę, że kluczowe 3 słowa dla młodych osób, które zakładają swoje firmy, które chciałabym przekazać po 3 latach prowadzenia swojego biznesu to:

LUDZIE – WARTOŚCI – KARMA

Skup się na corze swojego biznesu, na klientach, zespole, partnerach biznesowych, wytwarzaniu wartości. A szeroko pojęty sukces, finanse, leady – to wszystko przyjdzie Ci naturalnie.

Buduj swój biznes w oparciu o swoje wartości – zarówno zespół, ale też partnerstwo z cofounderami czy współpracę z klientami, czy swoją markę.

Czyń dobro, zachowuj się etycznie, traktuj innych tak, jak chciałbyś/abyś być traktowana. Pomagaj innym. Dobra i zła energia wracają. W biznesie również!

I z tymi poradami chciałabym Was dziś zostawić, by udać się świętować z naszym cudownym zespołem 3 lata naszego działania. Nie wiem, co przyniosą kolejne 3 lata, ale wiem, że to będzie dobre, bo nie może być inaczej 🙂

Brzmi interesująco?

Chciałbyś zorganizować warsztaty dla Twojej firmy lub porozmawiać o procesie?

Kontakt
Beata Mosór-Szyszka
Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.

Znajdź nas

Czy chcesz nas lepiej poznać? Sprawdź nasze pozostałe portale społecznościowe

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj co miesiąc: narzędzia, artykuły i najnowsze informacje o naszych warsztatach.