+25 do ekwipunku warsztatowca, czyli lista 25 narzędzi do prowadzenia warsztatów zdalnie

Sprawdz Teraz

Pigułka 1: Elementy strategii w oparciu o Golden Circle

elements strategy
Elementy strategii: Jak je zorganizować? Jak przedstawić, by były ze sobą powiązane w logiczny, przejrzysty sposób? Jaki proces i jaki projekt jest realizowany podczas ich wypracowywania?

elementy strategii
Webinar w całości można obejrzeć tutaj:

 

Strategia jest wizją końca. Gdzie chcemy być z naszą organizacją, co chcemy stworzyć. Dlaczego, po co i jak. W Project: People strategię definiujemy w oparciu o tzw „golden circle”, czyli model Simone’a Sink’a. W jego centrum jest WHY firmy, czyli dlaczego ona powstała.

Elementy strategii, które powiązane są z jej WHY często definiowane jest jako misja firmy, czyli po co ją tworzymy, co chcemy osiągnąć. Nie tylko w kategoriach celów, ale też długofalowej misji, wartości, którą chcemy wnieść do świata. 

Następnie przechodzimy do „How”, czyli metod, narzędzi, tego jak to robimy. W naszym wypadku jest to praca lean’owa, czyli zwinna, szybka z szybkim dostarczaniem wartości, ale też ze zwróceniem uwagi na jakość i opomiarowanie procesów. 

Ostatnim elementem jest „what”, czyli co dokładnie oferujemy i jakie zasoby mamy, a jakich potrzebujemy.

elementy strategii
Te trzy obszary definiują zakres strategii w Project: People. To why, how, what jest jednak na bardzo wielu poziomach.

WHY

Jeżeli popatrzymy na why to jest to wizja, misja, którą chcemy zrealizować, ale są to też cele. Why bardzo mocno pokazuje, dlaczego, po co coś robimy, po co tworzymy daną organizację i co chcemy z nią osiągnąć. Mamy tu dwa poziomy operacji. Jeżeli mówimy o wysokim poziomie takim długofalowym 20-letnim – why może być zdefiniowane ogólnie, wysokopoziomowo. Natomiast jeżeli przechodzimy do poziomu rocznego, dwuletniego, trzyletniego to przechodzimy do sfery celów, które chcemy zrealizować w organizacji.

HOW

How na poziomie długofalowym to są narzędzia, metody, wartości, sposoby realizacji celów (czyli np. wykorzystując metody lean, albo wysoko/niskomarżowo). Na poziomie operacyjnym to są jednak konkretne działania, które realizujemy, czyli jak dotrzemy do tego celu, który sobie zdefiniowaliśmy w „Why”.

WHAT

„What” to czynniki takie ofertowe, czyli co dokładnie oferujemy naszym klientom. Ale też co dokładnie wpływa na nasz biznes, jakie mamy zasoby. Co wnosimy do klientów, odbiorców.

Model Sinka bardzo precyzyjnie, ale jednocześnie bardzo globalnie adresuje, jakie powinny być elementy strategii. Strategia jest również produktem całościowym, który obejmuje całą organizację. Mówi co, dlaczego, dla kogo robimy.

 

 

 

Elementy strategii a proces i projekt

Ale z drugiej strony, doprowadza do niej proces myślowy, proces który się dzieje w głowach właścicieli organizacji. To jest proces badawczo-analityczny, ale też proces wspólnej pracy, która nas doprowadzi do tego, że strategia powstaje. No i oczywiście strategia jest też projektem. Powinna zamykać się w pewnych ramach czasowych. Oczywiście dzieje w naszym procesie myślowym cały czas w naszych głowach. Ale powinna zamknąć się na przykład w projekcie 3 miesięcznym podsumowania strategii. Tak, aby powstał dokument, którego zespół i cała firma może się trzymać przez cały rok, kilka lat lub lata. Dokument, który jest guideline’em dla całej organizacji.

Ciekawi Cię jak wygląda metoda Golden Circle? Więcej informacji znajdziecie w naszej prezentacji Project: People Toolbox #7 Golden Circle >>

Artykuły to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Kontakt
Beata Mosór-Szyszka
Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.

Znajdź nas

Czy chcesz nas lepiej poznać? Sprawdź nasze pozostałe portale społecznościowe

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj co miesiąc: narzędzia, artykuły i najnowsze informacje o naszych warsztatach.
Tutaj możesz zapisać się na newsletter po polsku. Jeśli chcesz otrzymać Newsletter po angielsku, kliknij tutaj.