Imię idealne – jak przeprowadzić skuteczny naming produktu

Z kropką i bez kropki, dwuczłonowa, krótka, chwytliwa, unikalna… jak powinna brzmieć idealna nazwa dla Twojego produktu lub usługi? To pytanie spędza sen z powiek wszystkim pomysłodawcom w momencie, kiedy pomysł na biznes lub produkt trzeba nazwać. Imię dla dziecka okazuje się pestką w porównaniu z całym procesem namingu produktu lub usługi. Ale nie przy wsparciu technologii!

Pracując nad rozwojem produktów dla naszych klientów zdarza nam się uczestniczyć w procesie kreacji nazwy. Zawsze jest to dla nas świetna okazja na uruchomienie pokładów naszej kreatywności i wyobraźni. Nazwa bowiem to nie tylko wyraz, ale cała historia, która kryje się za jego fasadą.

O procesie słów kilka

Zanim o metodach… warto spojrzeć holistycznie na cały proces namingu, który wymaga kreatywności na każdym etapie prac. Aby zapewnić wysoki poziom innowacyjności, warto podzielić proces na iteracje, w których zastosujemy różne metody generowania nazw (przykłady poniżej). Jest to istotne z punktu widzenia kreacji jak największej liczby takich nazw, które będą odpowiadać naszym założeniom, ale nie będą sztampowe.

Zaangażowany i kreatywny zespół to podstawa, ale każdy z nas ma skłonności do myślenia schematami, zwłaszcza jeśli proces jest zbyt długi lub monotonny. Warto więc, by na każdym etapie nad nowymi nazwami pracował zespół w zmienionym składzie. Wystarczy jedna nowa osoba, która wniesie nowy poziom energii i pobudzi kreatywność całego teamu.

Ale jak wybrać te najlepsze nazwy? W końcu w każdej iteracji powstają ich dziesiątki, a nawet setki. Ważne jest, by finalizując iterację dokonać wyboru 10 najlepszych nazw i ich segmentacji. Tak przygotowany zestaw możemy zaprezentować klientowi, by otrzymać feedback po każdej z sesji i wiedzieć, w którą stronę nasz proces myślowy powinien zmierzać. To klient – twórca wie najlepiej, jakie nazwy najbardziej odpowiadają jego produktowi. Feedback od klienta zawsze należy “zabrać ze sobą” na kolejną fazę iteracji. Cały proces kończy się zazwyczaj wyborem trzech nazw oraz stworzeniem tzw. “claimów” do nich, czyli haseł reklamowych.

Z naszego podwórka

W ostatnim czasie przygotowywaliśmy nazwę dla nowego produktu z branży e-commerce, który z jednej strony jest prosty w obsłudze i intuicyjny, z drugiej kompleksowy i profesjonalny. Jak znaleźliśmy idealną nazwę? Proponujemy 3 metody, które wykorzystujemy w procesie namingu dla klientów.

ETAP 1 – why, how, what?

Pierwszy etap prac związany był z analizą słów kluczowych dostępnych we wszystkich materiałach związanych z produktem, m.in. brief, oferta, wyniki badań, analizy grup odbiorców czy konkurencji. Z przygotowanych wcześniej tekstów wybraliśmy słowa kluczowe, by następnie posegregować je w trzy segmenty zgodnie z metodologią Simona Sinek – The Golden Circle. Metoda ta pozwala na szybkie i łatwe określenie, co robimy, w jaki sposób i dlaczego.

Why – Po co istnieje produkt i jaką misję realizuje?

How – W jaki sposób rozwiązuje on problemy użytkowników?

What – Co stanowi?

Dzięki takiemu zestawieniu mogliśmy rozpocząć proces generowaniasłów kluczowych, które są związane z produktem. A następnie stworzyć nazwy z ich wykorzystaniem, połączeniami, etc.

TIP: Przy tworzeniu nazw w ten sposób warto posłużyć się uniwersalnymi końcówkami, które nadają nazwie “lekkość”, a jednocześnie pozwalają uniknąć problemów z brakiem dostępnej domeny. Do takich końcówek należą, m.in.: -ly, -ive, -er, -up, -on, -ty, -fy.

Na końcu należy dokonać wyboru 5-10 najlepszych nazw. Najprościej zrobić to przez głosowanie, w którym udział wezmą również osoby spoza zespołu pracującego nad nazwą. Warto sprawdzić również dostępność nazwy i domeny.

ETAP 2 – storytelling

Aby uzupełnić zebrane nazwy warto uruchomić swoją kreatywność w kontekście budowania historii. Dlaczego? Jest to istotne z punktu widzenia nazw, które stanowią nie tylko połączenie wyrazowe, ale również kojarzą się z archetypami czy mają odniesienie kulturowe. Dobra historia to “core” budowania komunikacji marki, której wizytówką jest właśnie nazwa.

W tym etapie pracy wybiegamy więc z naszą wyobraźnią daleko poza horyzonty i ograniczenia tworząc historie, w których bohaterami są produkty lub osoby je tworzące. Efektem tego są nazwy powiązane z historiami.

ETAP 3 – wsparcie AI

Jednak co zrobić, gdy do głowy nie przychodzą nam już żadne sensowne pomysły, a każdy kolejny okazuje się być już wykorzystany? Taka sytuacja może okazać się frustrująca dla wielu osób. Tutaj z pomocą przychodzi nam sztuczna inteligencja.

Praca, którą wykonaliśmy wcześniej okazuje się być świetną bazą – może zdecydowanie wspomóc narzędzie przeznaczone do tworzenia nazw. Działa ono na zasadzie słów kluczowych – wpisujemy te słowa, które nas interesują i dostosowujemy parametry tak, aby generowane propozycje były dopasowane do określonych wymagań. I tu dzieje się magia. Narzędzie tworzy setki sugestii w oparciu o wprowadzone przez nas dane wsparte własnymi algorytmami.

Istnieje prawdopodobieństwo, że wygenerowane nazwy są już zajęte, ale to tak naprawdę drobnostka, wystarczy sprawdzić je w wyszukiwarce. Mamy przed sobą rozległy zbiór propozycji, a na ich podstawie możemy tworzyć kolejne i kolejne, aż w końcu znajdziemy tą jedyną, dopasowaną i niepowtarzalną.

Pamiętaj o sprawdzeniu nazwy pod kątem dostępności nazwy w Internecie, w urzędzie patentowym oraz jej kolokacji w innych językach.

Człowiek i technologia – zgrana para

W tym momencie możemy wyjść do klienta z najlepszymi propozycjami powstałymi w oparciu o pierwiastek ludzki i technologiczny – pierwiastkami koniecznymi do wykreowania unikalnej nazwy i historii. Pozostaje tylko ostatnia prosta – finalna decyzja.

Wymyślenie unikalnej nazwy jest zadaniem nadzwyczaj trudnym. Nowe produkty powstają w niesamowitym tempie, a każdy z nich chciałby mieć swoje niepowtarzalne “imię” – takie, które nie dość, że zapadnie w pamięć użytkownikom, to jeszcze będzie idealnie odzwierciedlać oferowany produkt czy usługę. Technologia jest nieodłączną częścią naszego życia, dlatego warto jej używać, wspierać nią naszą kreatywność oraz wyobraźnię i dzięki temu tworzyć jeszcze bardziej wyjątkowe produkty i usługi.

Brzmi interesująco?

Chciałbyś zorganizować warsztaty dla Twojej firmy lub porozmawiać o procesie?

Kontakt
Katarzyna Golonka
W biznesie od pięciu lat, podczas których zarządzała kilkunastoosobowym zespołem, kreowała cykle wydarzeń biznesowych, współtworzyła firmę i nią kierowała. Obecnie specjalizuje się w Content Marketingu oraz Personal Brandingu.

Pomaga firmom w odnalezieniu własnego “ja” w biznesie i komunikacji tego na zewnątrz (strategia marketingowa & biznesowa).

Zaangażowana w liczne działania społecznościowe. Jest certyfikowanym Trenerem Biznesu. Prowadzi warsztaty z pogranicza strategii & marketingu. Autorka tekstów dla portali branżowych, m.in. Nowy Marketing, Marketing w Praktyce, E-commerce & Digital Marketing.
Paweł Nawara
Od najmłodszych lat związany z szeroko pojętym designem. Pracował przy projektach graficznych różnego typu (strony WWW, aplikacje mobilne, social media, DTP). Od dwóch lat najlepiej odnajduje się w Lean UX & UI Design.

Pracuje przy innowacyjnych projektach rozwiązując często złożone problemy. Jest na każdym etapie procesu. Od wstępnego pomysłu i rozmów z klientem, przez cały proces projektowania, aż do współpracy z deweloperami przy finalnym wdrożeniu produktu.

Mocno zaangażowany w różnego typu działania społeczne i organizację wydarzeń (Juwenalia UEK, DesignWays Conf). Aktywny członek organizacji studenckiej - NZS UEK, gdzie pomaga rozwijać się młodym i nastawionym na rozwój studentom poprzez mentoring czy szkolenia.

Znajdź nas

Czy chcesz nas lepiej poznać? Sprawdź nasze pozostałe portale społecznościowe

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj co miesiąc: narzędzia, artykuły i najnowsze informacje o naszych warsztatach.