+25 do ekwipunku warsztatowca, czyli lista 25 narzędzi do prowadzenia warsztatów zdalnie

Sprawdz Teraz

Jak doceniać członków zespołu, aby odnosić wspólne sukcesy?

Jak doceniać członków zespołu, aby odnosić wspólne sukcesy?

 

Wyobraź sobie swoją firmę za 10 lat. Siedzisz wygodnie w fotelu i rozmawiasz z tym samym zespołem, co 10 lat wcześniej. Wspominacie, jak firma się zmieniała i rozwijała dzięki Wam na przestrzeni lat. Wspaniałe uczucie, prawda?

Artykułów na temat doceniania pracowników w firmie jest bardzo dużo. Ja dzisiaj opowiem ze swojej perspektywy, czyli z punktu widzenia pracownika, jak zbliżyć się do osiągnięcia wyżej wymienionej wizji, skupiając się na docenianiu ludzi w zespole.

Więcej plusów

Pracując wcześniej w różnych firmach (korporacja, startup, mała firma, a teraz agencja) posiadam szeroki ogląd dotyczący doceniania osób w zespole. Docenianie pracowników za wykonane dobrze zadanie, jest nie zawsze korzystnie postrzegane przez właścicieli firm.

Niekiedy pracodawcy obawiają się, że pracownicy po pochwale przestaną starać się – pojawiają się myśli takie jak np.: “Jak powiem mu, że dobrze zrobił to się rozleniwi”. Inni unikają pochwał w obawie przed roszczeniowym podejściem pracownika np.: “No przecież jak pochwalę, to mu się w głowie poprzewraca i będzie żądał podwyżki”. Bywa też, że czasem pracodawcy nie wiedzą, po co mają chwalić osobę z zespołu, wychodzą z założenia, że skoro nie jest krytykowana to wie, że swoją pracę wykonuje dobrze. Często takie podejście jest również przyczyną odejścia z firmy pracownika, której pracodawca nie jest świadomy. Dlatego przybliżę Wam, dlaczego docenianie jest kluczowe.

Z mojego podwórka

Na moim przykładzie wiem, jak bardzo ważne jest docenianie pracownika, oraz forma wysyłania komunikatu do drugiej osoby.

We wcześniejszych pracach słyszałam od swoich szefów “Super robota”. Brzmi to bardzo ogólnie, prawda? Nie ma nic złego w tej pochwale, ale jest ona mało konkretna przez co mniej wpływa na samopoczucie pracownika. Pracując w Project: People zauważyłam pewną magię. Sami zobaczcie różnicę.

Akcja – Reakcja

W firmie, w której pracuję obecnie, dziękujemy sobie od razu po wykonanym zadaniu, bądź po udzieleniu rady lub pomocy. Jest to też forma szanowania i doceniania czasu drugiej osoby. Dzięki temu od razu wiemy, za co dokładnie zostaliśmy pochwaleni. Jest to super rozwiązanie, ponieważ chwaląc drugą osobę po czasie, możemy łatwo zapomnieć, za co chcieliśmy ją docenić.

Personalnie i rzeczowo

Doceniamy siebie nawzajem za konkretne wykonane zadanie, za konkretną wykonaną pracę, czyli np: “Dziękuje Paulina za przygotowanie warsztatu, bardzo mi pomogłaś w organizacji zwłaszcza przy rozłożeniu kart, super robota!” Widzicie różnicę? Zdecydowanie tak. Jak wyżej wspomniałam, wszystko zależy od formy w jakiej się zwracamy do drugiej osoby, oraz informacji zwrotnej i idącą za nią intencją. Ważne, aby to było naturalne i szczere, żeby pracownik wiedział, że doceniamy jego wysiłek, co w rezultacie przełoży się na jego większe zaangażowanie.

“Papieros”, nie taki szkodliwy

Doceniać ludzi w zespole można na różne sposoby np. słowem lub gestem. U nas w firmie stosujemy parę narzędzi i technik, które dobrze się sprawdzają. Pod koniec roku 2018 w Project: People Tomasz prowadził warsztat dotyczący naszych planów i obszarów, w których chcemy się rozwijać. W pierwszej części skupiliśmy się na docenieniu każdej osoby i postępu jaki zrobiła.

“Papieros” to technika, która ma na celu zmotywowanie pracownika i wskazanie mocnych stron, oraz wartości jakie wnosi do zespołu.

Możesz wykorzystać to narzędzie podczas spotkania z zespołem lub integracji. Całe ćwiczenia powinno zająć mniej więcej 20 minut w grupie 10 osobowej. Potrzebne Ci będą białe kartki A4, które rozdasz swojemu zespołowi.

  • Poproś zespół, aby każda osoba wzięła dwie kartki. Na pierwszej kartce na dole w pionie napisała swoje imię i “Jak się zmieniłeś”, a na drugiej imię i “Co w Tobie doceniam?”
  • Potem każda osoba przekazuje swoją kartkę sąsiadowi z lewej strony
  • Osoba, która otrzymała kartki kolegi/koleżanki wpisuje tej osobie, jak się zmieniła jej zdaniem, co poprawiła, w czym się rozwinęła i co w niej docenia, zawija i przekazuje kolejnej osobie z lewej strony.
  • Wszyscy członkowie zespołu powinni dostać każdy zestaw kartek, a na końcu powinny one wrócić do nadawcy.

Po całym ćwiczeniu, zapytaj uczestników jak się czuli podczas wykonywania zadania i jakie emocje im towarzyszyły. Możesz zapytać się również, czy ktoś chce przeczytać swoją kartkę. Zadanie tych pytań skłoni uczestników do refleksji. To ćwiczenie daje wielką dawkę motywacji do dalszych działań, co w rezultacie przekłada się na efektywną pracę i większe zaangażowanie pracownika w rozwijanie swoich umiejętności.

“Plusy dla każdego”

Drugie dobre ćwiczenie to “Plusy dla każdego”. Jest to ćwiczenie podczas którego oceniamy to co wspierało naszą współpracę, co sprawiało, że była ona dobra. Możesz to przeprowadzić na wiele sposobów. U nas w firmie fajnie sprawdziło się to w prezentacji podczas warsztatu zespołowego. Zdjęcie każdej osoby było wyświetlane na slajdzie, po czym każdy z zespołu przedstawiał tej osobie mocne strony.

Jak możesz przeprowadzić to ćwiczenie?

Wypisz wszystkich członków zespołu i do każdej osoby przypisz po 3 fakty za które chcesz ją docenić. Te zdarzenia mogą obejmować obszary w których się ta osoba rozwinęła, dobrze sobie radzi i na koniec, co cenisz w jej pracy. Po Twojej wypowiedzi, zapytaj zespół, czy chciałby od siebie coś dodać. Ćwiczenie może przeprowadzić lider zespołu i zmoderować według własnego uznania.

Kudosy

Ta idea jest z nami od dłuższego czasu. Kudosy to narzędzie do zwiększenia motywacji ludzi w zespole. Kudos jest formą podziękowania, wyrażenia pochwały, podziwu dla danej osoby. Jest zazwyczaj wręczany publicznie, czyli na forum zespołu. Kudosy wręczane są przez każdego z zespołu.

W Project: People testowaliśmy różne sposoby nagradzania. Czy to ma być kartka, a może upominek za wykonaną pracę/pomoc lub wspieraną wartość, a może to i to? Po przetestowaniu różnych form wygrała zaprojektowana kartka, na której piszemy danej osobie za co jej dziękujemy i możliwość wymienienia jej na upominek (bilet do kina lub książkę).

Kudos jest u nas wręczany na cotygodniowym spotkaniu zespołowym. Ma on formę anonimową, albo jawną. Osoba, która pisze podziękowania na kartce, może się podpisać, albo pozostać anonimowa. Może również zaznaczyć, czy chce, aby jego kudos był czytany przy wszystkich, czy tylko przeczytany przez osobę, której zaadresował kartkę.

Dlaczego?

Dlaczego akurat ten temat? Po namysłach i szukaniu dla Was wartościowej wiedzy popartej faktami, stwierdziłam, że napiszę właśnie o docenianiu pracowników/zespołu, ponieważ będzie on autentyczny. Stąd też pomysł, aby podzielić się z Wami moim punktem widzenia, który pomoże Wam lepiej zrozumieć i zadbać o potrzeby pracownika. Mam nadzieję, że wdrożycie do swoich firm chociaż jedną z przedstawionych technik motywowania, aby zmniejszyć rotacje pracowników i zwiększyć ich poczucie własnej wartości, co w rezultacie pozwoli im rozwijać się na wielu płaszczyznach. Jest to dobra wskazówka dla pracodawców, szefów, managerów i wszystkich osób zarządzających swoim zespołem.

Podsumowując artykuł, czy jest coś cenniejszego niż zmotywowany, lojalny i efektywny pracownik? To od Ciebie tak naprawdę zależy, jak pokierujesz swoim zespołem.

Artykuły to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację
Paulina Ostafin
Pracuje głównie w obszarze social media, content marketing i PR. Doświadczenie sukcesywnie zdobywała na wcześniejszych stanowiskach w różnych firmach (startup, mała firma, obecnie Project: People) i ciągłym doskonaleniu się. Uwielbia ludzi, kreatywne rozwiązania, wychodzenie ze swojej strefy komfortu. Chętnie podejmuje się każdego zadania i lubi stawiać sobie wysoko poprzeczkę. Jej pasją są wszelakie biegi, począwszy od Runmageddonu, sprintów na 100m i sprintów w Project: People.

Znajdź nas

Czy chcesz nas lepiej poznać? Sprawdź nasze pozostałe portale społecznościowe

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj co miesiąc: narzędzia, artykuły i najnowsze informacje o naszych warsztatach.
Tutaj możesz zapisać się na newsletter po polsku. Jeśli chcesz otrzymać Newsletter po angielsku, kliknij tutaj.