+25 do ekwipunku warsztatowca, czyli lista 25 narzędzi do prowadzenia warsztatów zdalnie

Sprawdz Teraz

Lean UX w 6 krokach: Jak (realnie) zacząć?

Poznajemy nowe narzędzie, metodę, podejście. Czytamy o tym i poznajemy coraz bardziej… I już wiemy – dokładnie tak powinna działać nasza organizacja!

Pełni entuzjazmu próbujemy wdrożyć zmiany w nowym projekcie, ale napotykamy opór i niezrozumienie – czemu nikt poza nami nie widzi potrzeby tych zmian?

Podobnie jak w przypadku innych usprawnień, tak i w przypadku Lean UX, wdrożenie nowego podejścia jest procesem, a nie jednorazowym aktem. A o tym, jak rozpocząć proces Lean UX, przeczytacie w poniższym artykule.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tym, czym jest Lean UX i jak to podejście ma się do klasycznego procesu projektowego, to więcej informacji znajdziesz w tym artykule.

Sam proces wprowadzania Lean UX do organizacji warto rozpatrywać przynajmniej z 3 perspektyw:

  • jako procesu wdrażania zmiany w organizacji (motywacja, komunikacja, zaangażowanie współpracowników),
  • swojej gotowości jako ambasadora – inspiratora zmiany (czy jesteśmy gotowi na popełnianie błędów?)
  • i planu działania, który pozwoli nie tylko wprowadzić zmianę, ale wpłynąć na sposób myślenia o procesie projektowania produktu.

Przejdźmy przez wszystkie trzy, byście mogli poznać, w jaki sposób można rozpocząć proces pracy z Lean UX w Waszym zespole.

 

Wdrażanie zmian to gra zespołowa

Najpierw kilka słów o samym wdrażaniu zmian w organizacjach – dlaczego tak wiele z nich zakończonych jest niepowodzeniem (McKinsey & Company szacuje, że jest to ok. 70%)? 

Wiele z powodów wymienianych przez McKinsey & Company tak naprawdę dotyczy… samego sposobu ich wprowadzania. Te, z którymi my się spotykamy najczęściej, to brak w komunikacji wizji zmian, zbyt drastyczny plan ich wdrażania czy… zaangażowania zespołu w ich projektowanie.

Dlatego zdecydowanie warto uwzględnić te zagrożenia zanim przejdziemy do samego ich wdrażania, np.:

  • rozmawiając ze współpracownikami o obszarach, które można byłoby usprawnić – by zbadać/zwiększyć świadomość nt. problemów – czy pomysłów na rozwiązania, 
  • organizując sesje, gdzie podzielicie się inspiracjami na rozwiązania lub zaprojektujecie własne (np. korzystając z metodyki DesignThinking)
  • lub zapraszając zespół do “doświadczenia zmian” w formie demo, by sami mogli ocenić, co będzie dla nich atrakcyjne i wartościowe – np. w formie Design Sprintu, który pozwoli im zapoznać się z nową formą.

Włączając zespół w diagnozowanie i projektowanie rozwiązań, zapewniamy zdecydowanie łatwiejsze przyswojenie zmiany oraz wspólne zrozumienie jej potrzeby, co jest dobrym fundamentem pod dalsze działania.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Lean Change Management, polecamy nagranie z wystąpienia Joanny Ostafin, gdzie opowiada o tym, jak projektowane i wdrażane są one w zespole Project: People.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 “Ale zanim zaczniesz, naucz się popełniać błędy…” – czyli upewnijmy się, że my jesteśmy na to gotowi

Tym czego nie unikniemy, pracując w podejściu Lean UX jest popełnianie błędów. Lean UX wymusza na nas niejako ich popełnianie, ale w takim tempie, by owocowały one ciągłym przyrostem wiedzy, co w czasie powoduje coraz lepsze podejmowanie decyzji w oparciu o fakty, a nie przypuszczenia.

Jednak dalej – samo przyzwolenie na popełnianie błędów (zwłaszcza dla osób dążących do perfekcjonizmu) jest kluczowym składnikiem tej metody, dlatego zanim zaczniemy wdrażać w nią nasz zespół… upewnijmy się, że my jesteśmy na to gotowi.

Przyzwolenie na ich popełnianie jest nie tylko najczęstszym problemem w pracy z zespołem, szefem, klientami, ale i z samym sobą.

Trochę więcej o tym aspekcie możecie przeczytać w artykule “Zanim zaczniesz działać w Lean UX, naucz się popełniać błędy”.

 

Lean UX – jak zacząć? Kilka przydatnych wskazówek, kiedy jesteśmy już gotowi

A kiedy jesteśmy już gotowi to… jak zacząć wdrażać Lean UX, ale w praktyce? Małymi krokami – zmieniajmy myślenie, a później wprowadzajmy narzędzia. Oto kilka kroków, które sprawdzają się w naszej pracy z różnymi zespołami:

  • Pytaj o wartość.
    Przejście na proces Lean UX to przede wszystkim zmiana sposobu myślenia z “Ktoś mi powiedział, co trzeba zrobić.” na ”Po co to robimy? Jaką wartość i dla kogo to może nieść to rozwiązanie?”. Zmiana ta pomoże pobudzić wszystkich współpracowników do poszukiwania motywów i celu. Dociekaj, czy to jedyny sposób, by dostarczyć oczekiwaną wartość, czy może jesteście w stanie ją uzyskać prostszym rozwiązaniem.
  • Zarówno do etapu badawczego, jak i koncepcyjnego, zapraszaj inne osoby z zespołu (nie tylko innych UX designerów!).
    Często nawet nie wiemy, jak duże pokłady pomysłów i ciekawości tkwią w innych członkach zespołu, bo nie mamy okazji, by wspólnie przedyskutować np. scenariusz badań. Zapraszaj ludzi zarówno do tworzenia badań/eksperymentów, jak i koniecznie do wspólnego omawiania wyników i wyciągania wniosków
  • “Wiemy to. Czy to hipoteza?” – pytaj przy każdym nowym pomyśle.
    Później pytaj: “Co najgorszego może się stać, jeśli się pomylimy?”. W ten sposób bardzo mocno możemy sobie uzmysłowić skalę konsekwencji. Jeśli będziemy budowali produkt w oparciu tylko o założenia lub nie będziemy się interesowali tym, skąd pochodzą, sprawdzanie pozwoli nam dostrzec największą wartość przeprowadzania eksperymentów.
  • Wprowadzaj po jednym nowym narzędziu.
    Spróbuj przy każdej okazji wprowadzić nie więcej niż jedno nowe narzędzie dla całego zespołu. Gdy współpracownicy dostrzegą w nim wartość, wprowadzaj dopiero kolejne. Może następnym razem skorzystasz z Lean UX Canvas, Lean Canvas, Experiment Sprint Canvas albo Product Vision Board?
  • Zorganizuj jednodniowe warsztaty-sprint na temat Lean UX…
    Gdy zespół będzie gotowy i otwarty na eksperymentowanie z nowymi podejściami, zapoznaj ich z metodą Lean UX. Jednodniowy warsztat – sprint, podczas którego poznacie zasady, zalety, przypadki wykorzystania metody i jednocześnie wspólnie przejdziecie przez proces pozwoli zastanowić się nad tym,  jak Lean UX wdrożyć w Waszej organizacji. Warsztat będzie też odpowiednią okazją do uporządkowania wiedzy i wypracowania standardów. Przy większych zespołach warto zorganizować cykl warsztatów i wymiany dobrych praktyk – to wesprze wdrażanie nowego procesu.
  • …albo stwórz zespół do zadań specjalnych.
    Pod okiem doświadczonego w procesie facylitatora (odpowiednik Scrum Mastera) zespół mógłby zostać oddelegowany do  badania potencjalnych możliwości rozwoju Waszego głównego produktu. Taki team mógłby dostarczać do regularnego procesu już zweryfikowane wstępnie koncepcje, sam zajmując się poszukiwaniem i walidowaniem kolejnych idei.

Te kilka kroków pozwoli Wam zapoczątkować proces przemiany w Waszej organizacji na bardziej “zwinną” nie tylko w samym zespole designerskim, ale również poza nim.

Pamiętajmy jednak, że jest to proces i w zależności od zespołu, może on potrwać dłużej lub krócej – ale duma z efektów zmiany będzie dla Was bezcenna.

Powodzenia!

 

Przydatne linki:

Lean UX: Piękna czy Bestia? Kiedy Lean UX ma sens 

Lean UX: how to get started

Zanim zaczniesz działać w Lean UX, naucz się popełniać błędy

Integrating a Lean UX Process – Product Management Insider

Implementing Lean UX in the real world

Lean UX: how to get started

Artykuły to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Kontakt
Joanna Ostafin
Współzałożycielka Project: People, współtwórczyni Krakowskiej Inicjatywy Designerskiej (KID), organizatorka DesignWays Conf.

Jako Lean UX Strategist na co dzień zajmuje się... niezgadzaniem się ze swoimi klientami - wspiera ich w zakresie weryfikowania pomysłów na nowe produkty, usługi czy biznesy. Pomaga przejść od “innowacyjnego pomysłu” do “realnego produktu”, walidując założenia w oparciu o swoje kompetencje biznesowe, strategiczne, UX, UI, Service Design oraz Lean.

Szczerze zakochana w podejściu Lean (Lean Startup & Lean UX & Lean UX Research). Wierzy w warsztaty i kolektywne budowanie projektów, rozwiązywanie problemów czy generowanie pomysłów.

Znajdź nas

Czy chcesz nas lepiej poznać? Sprawdź nasze pozostałe portale społecznościowe

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj co miesiąc: narzędzia, artykuły i najnowsze informacje o naszych warsztatach.
Tutaj możesz zapisać się na newsletter po polsku. Jeśli chcesz otrzymać Newsletter po angielsku, kliknij tutaj.