+25 do ekwipunku warsztatowca, czyli lista 25 narzędzi do prowadzenia warsztatów zdalnie

Sprawdz Teraz

Marketing w sprincie czyli co można osiągnąć w tydzień

plan kampanii marketingowej

 

Kiedy opowiadam o koncepcji lean marketing sprint na konferencjach, podczas spotkań z potencjalnymi klientami, czy chociażby planując taktyki marketingowe w sprintach dla naszych klientów w Project: People, często spotykam się z pełnym niedowierzania pytaniem: „W tydzień? Ale co można osiągnąć w ciągu 5 dni?”.  Często wówczas pytam: „A gdyby to był ostatni tydzień dla Twojej firmy? Powiedzmy, że Twoich funduszy na działanie starczy na jeszcze 5 dni funkcjonowania Twojego biznesu? Czy zamknąłbyś go? Czy jeszcze ten ostatni raz spróbowałbyś przyciągnąć klientów?”. Zazwyczaj wówczas okazuje się, że tydzień to bardzo dużo czasu na to, by przeprowadzić bardzo konkretne działania marketingowe.

Za dużo czasu

Działy marketingu funkcjonują bardzo często w zbyt dużych okresach czasu – rozliczanie ich pracy i jej efektów ma zazwyczaj charakter roczny, półroczny lub kwartalny. W branżach, które rozwijają się szybko i dynamicznie, taki okres czasu realizacji działań marketingowych powodowałby ich nienadążanie za biznesem. Podczas gdy bardzo często już w krótkiej perspektywie czasowej widać, czy dane działanie przekłada się na konkretny rezultat czy tego wymiernego efektu nie ma. Oczywiście sama jestem zwolenniczką podejścia strategicznego. Mam również świadomość tego, że pewne działania brandingowe, content marketingowe czy PRowe nie zawsze mają natychmiastowe przełożenie na wynik. Wierzę jednak mocno, że strategie, czy taktyki powinny być podzielone na takie, które długofalowo budują dany brand. I na takie, które jeśli są trafne potrafią przynieść szybko, znaczny wzrost popularności, sprzedaży czy ruchu tzw. quick win.

A co można osiągnąć w sprincie?

Okazuje się, że sprint, który dla nas w Project: People wynosi zazwyczaj 1 tydzień (5 dni roboczych) lub 2 tygodnie (10 dni roboczych) może przynieść spektakularne rezultaty. Sednem takiego działania jest działanie w Formule 1: skupienie się na jednym celu, jednym kluczowym działaniu, prowadzeniu ich jednym kanałem lub wybraniu jednej najbardziej trafnej formy. Dziś chciałabym pokazać Wam na przykładach, jak prace marketingowe można zorganizować w sprintach i jaki cel można w ten sposób osiągnąć dzięki opisanej powyżej formule. Opisane case studies zostały uproszczone na potrzeby tegoż artykułu.

Cel wizerunkowy

Kto: Klient z branży kryptowalut

Listopad 2017. Boom na rynku kryptowalut. Klient podczas fazy ICO (Initial Coin Offerings) zebrał duże finansowanie na budowę giełdy kryptowalut. W trakcie trwania ICO korzystał z różnych metod promocji m.in. landingów. Niestety okazało się, ze z landingów w tym samym czasie skorzystało wiele projektów SCAMowych, co dla klienta poskutkowało bardzo negatywnym odbiorem w społeczności. Zwłaszcza, że po zebraniu środków w ICO zabrakło komunikacji, jak projekt dalej będzie się rozwijał. Klient usuwa lub zamyka kilka kanałów komunikacji m.in. Facebook, grupę na Telegramie, aby negatywna opinia nie wpłynęła na dalszy przebieg projektu.

Maj 2018: Klient zwraca się do nas z prośbą o strategię komunikacji, by poprawić wizerunek marki. W każdym kanale marki – wszystkie posty, komunikaty, działania spotykają się bowiem z falą negatywnych komentarzy, hejtu. Społeczność mówi wprost: „You’re scammers!”.

Strategia: Proponujemy klientowi podejście sprintowe. Jeden sprint to jedno ogłoszenie (zwane w branży krypto z angielskiego announcementem), które ma na celu budowę pozytywnego wizerunku marki, odbudowę zaufania do twórców projektu i budowę wizerunku marki wartej zainwestowania. Na wstępie stawiamy na posty na Medium, szybko jednak przenosimy działania na własny blog (kwestie SEO). Każdy announcement to dość kompleksowe działania:

– poprzedzenie go preannouncementem na grupach na Discordzie, Telegramie, Facebooku, redditcie i na BitCoinTalk i we własnych kanałach marketingowych,

– ogłoszenie announcementu i ponowne wsparcie go promocją jak w przypadku preannoucmentu oraz dodatkowo płatną reklamą i wsparciem PRowym.

Jakie announcement publikujemy? Ogłaszamy partnerstwo z firmą IT, zaktualizowany whitepaper, kolejne produkty/marki w portfolio klienta, zmiany w blockchainie, bounty, etc. Mimo obaw klienta, że nie będziemy mieć co publikować co tydzień, okazuje się, że przez kilka miesięcy tematów nie brakuje – bazując na tym tylko co i tak jest konieczne do wykonania przez firmę podczas budowy giełdy. Wręcz zdarzają się tygodnie, podczas których ogłaszamy 2-3 announcementy.

Efekt: Już po kilku tygodniach negatywne komentarze milkną. Po 2 miesiącach każdy post marki w jej kanałach spotyka się z bardzo pozytywnym odbiorem społeczności. Kiedy po 4 miesiącach tworzymy kanał dla społeczności na Discordzie, to dołącza do niego kilkuset fanów marki, którzy każde jej działanie aktywnie wspierają, promują i chętnie działają jako ambasadorzy marki.

Teraz przed nami nowe wyzwanie: poszerzenie community i trafienie z komunikacją do nowych odbiorców. I tak pozostajemy w pracy w sprintach, zmienia się jednak ich cel i formuła 🙂

Cel sprzedażowy B2B

Kto: Klient z branży wytwarzania oprogramowania

Sierpień 2017: Klient chce wejść do nowego sektora oprogramowania. Nie ma jeszcze doświadczenia w tym sektorze, odbiera go jednak jako bardzo perspektywiczny. Nie wie jednak jak się wypozycjonować na rynku jako firma, która tworzy tego typu oprogramowanie. Ma prototyp, który możemy wykorzystać do działań promocyjnych.

Strategia: Proponujemy klientowi viralową kampanię reklamową w modelu Lean Marketing Sprint. Celem jest dotarcie do decydentów z dużych organizacji / korporacji, odpowiedzialnych za wybór partnerów w zakresie wytwarzania oprogramowania. W ramach kampanii skupiamy się na wykorzystaniu prototypu w działaniach promocyjnych. Wokół niego tworzymy kampanię viralową, skierowaną nie tylko do samych decydentów, ale do całego ich otoczenia biznesowego oraz w drugiej kolejności do nich. W tydzień planujemy i realizujemy kampanię, w trakcie której z prototypu korzysta ponad 21 tys. osób.

Efekt: 10 leadów i kilka podpisanych kontraktów wśród pożądanych przez klienta firm. A także budowa popularności marki i jej silnego powiązania z tymże nowym sektorem oprogramowania.

Sprint sprintowi nierówny

Jak widać na tych przykładach cele marketingowych sprintów mogą być bardzo różne. Z naszego doświadczenia wynika, że działania reklamowe i sprzedażowe możemy skupić nawet w jednym, jedno- lub dwutygodniowym, intensywnym sprincie i mają one bezpośrednie przełożenie na rezultat. W przypadku działań wizerunkowych, PRowych, contentowych tych sprintów potrzebnych do osiągnięcia celu jest co najmniej kilka.

Co jest jednak kluczowe w tym, by cel sprintu był osiągnięty to kilka elementów:

  • wspomniana powyżej formuła 1: czyli skupienie na jednym celu, kanale, działaniu, a także skierowanie siły całego zespołu w tym jednym kierunku;
  • oparcie sprintu o jasny cel, najlepiej jeśli wynika on ze strategii marki / produktu / firmy,
  • wykorzystanie tego co już mamy – bazowanie na naturalnym potencjale, wartościach i możliwościach marki, wyciągając z niej jej potencjał,
  • zrozumienie formuły sprintu przez cały zespół – nie tylko bezpośrednio pracujący w sprincie zespół np. marketingowy, ale też zespół produktowy czy zarząd firmy,
  • powiązanie sprintów marketingowych z wartościowym produktem, który działania marketingowe „zboostują”, a nie zbudują.

<angielskie sformułowanie celowo użyte do rymu ;)>

Co Twoja marka może osiągnąć w tydzień?

Wracając do pytania z początku tego artykułu – co zrobiłbyś, gdyby został Ci tylko tydzień funkcjonowania Twojej firmy? W takich sytuacjach myślimy o sprawdzonych sposobach i kanałach – i to właśnie one powinny stanowić bazę do naszej pracy w sprintach. Dodatkowo skupiamy się na tym, co jest teraz, w tym właśnie momencie, największą potrzebą Twojego biznesu – na tej podstawie warto dokładnie określić cel naszych działań. Następnie konieczny jest sztywny limit czasowy trwania sprintu, na tyle krótki, by zbudować w zespole maksymalne skupienie na realizacji tegoż właśnie wybranego celu, skupić ich uwagę i energię tylko i wyłącznie na tym jednym działaniu.

To co masz już pomysł na Lean Marketing Sprint dla swojego biznesu?

Artykuły to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację
Beata Mosór-Szyszka
Beata jest strategiem, marketingowcem i konsultantem lean z ponad 14 letnim doświadczeniem na międzynarodowym rynku.

Pomaga firmom stworzyć i/lub zoptymalizować ich model biznesowy, a także przełożyć to na efektywne strategie, taktyki i konkretne działania. Jest autorką metody tworzenia kampanii marketingowych - Lean Marketing Sprint oraz narzędzia do pracy na wartościach - Values Poker.

Jako speaker Beata występuje na polskich i międzynarodowych konferencjach (e.g. Lean Startup Days Paris, VC night by Viva Technology, Open Living Lab).

Beata ma również doświadczenie w organizacji i projektowaniu programów akceleracyjnych np. Google LaunchPad Warsaw & WARP by Deutsche Telekom, T-Mobile & Cisco.

Znajdź nas

Czy chcesz nas lepiej poznać? Sprawdź nasze pozostałe portale społecznościowe

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj co miesiąc: narzędzia, artykuły i najnowsze informacje o naszych warsztatach.
Tutaj możesz zapisać się na newsletter po polsku. Jeśli chcesz otrzymać Newsletter po angielsku, kliknij tutaj.