+25 do ekwipunku warsztatowca, czyli lista 25 narzędzi do prowadzenia warsztatów zdalnie

Zamów e-booka

6 trendów w logistyce w 2021 roku


Rok 2020 postawił przed logistyką wymagające zadanie: utrzymanie ciągłości łańcucha dostaw w obliczu niespodziewanego i kolejnych zmiennych restrykcji. COVID-19 wymusił na branży szybkie dostosowanie się do ograniczeń w podróżowaniu i zwiększonych wymagań w zakresie bezpieczeństwa. Nie pozostało to bez wpływu na trendy w logistyce.


Według 5. edycji The Logistics Trend Radar, raportu przygotowanego przez DHL, pandemia stała się katalizatorem dla innowacji w logistyce. Pokazała dodatkowo, że zadaniem dla branży na najbliższe lata jest zbudowanie odpornych na zmienne warunki, zrównoważonych łańcuchów dostaw. Jakie trendy będą wpływały na ten proces?

 

Mapa trendów w logistyce stworzona przez DHL. Źródło: raport The Logistics Trend Radar, 5th edition, opublikowany w listopadzie 2020

Największe trendy w logistyce w 2021 roku

 

Trendy technologiczne

Robotyzacja i automatyzacja

Robotyzacja ma przede wszystkim pozwolić na obniżenie kosztów produkcji, a tym samym zwiększyć efektywność przedsiębiorstw. Jak się okazuje, w Europie na 10 tysięcy pracowników przypada średnio 114 robotów (w Polsce jest to 46 na 10 tysięcy pracowników). I choć Polska nie należy jeszcze do czołówki państw o największym współczynniku robotyzacji, to pod koniec 2020 roku zadebiutowała na liście piętnastu, w których roboty kupowane są najchętniej (ranking publikuje Międzynarodowa Federacja Robotyki).

Jak podkreśla DHL w 5. edycji Logistics Trend Radar, rozwiązania w zakresie robotyki mogą wesprzeć zespoły logistyczne i będą przejmowały coraz więcej zadań w łańcuchu dostaw: od wsparcia pracowników w magazynach, przez transport, aż po obsługę na ostatniej mili, czyli w etapie dostawy do klienta końcowego. Do tego jeśli automatyzacji ulegną te zadania, które do tej pory były najbardziej uciążliwe fizycznie i powtarzalne, pracownicy będą mogli przenieść siły na bardziej złożone procesy.

I choć z jednej strony ogromną szansą, którą daje branży ten trend, jest produktywność, to stoi przed nim także wyzwanie. Chodzi zwłaszcza o aspekty etyczne i zachowanie balansu między automatyzacją zadań a utrzymaniem miejsc pracy. Wiąże się z tym aspekt tzw. Future of the Work, o którym przeczytasz dalej.

Internet of Things

IoT wnosi do branży logistycznej perspektywę dalekosiężnych korzyści. Insighty płynące z komunikujących się ze sobą urządzeń doprowadzają do powstania całkiem nowych rozwiązań.

Przykładowo Decathlon używa tagów RFID (nośników danych, które mogą być zamocowane na ruchomych obiektach), by identyfikować, lokalizować i dostarczać produkty do swoich sklepów. Z kolei DHL wykorzystało czujniki, które pierwotnie służyły do monitorowania tego, czy paczki są podnoszone w ergonomiczny sposób, do informowania pracowników, jeśli w czasie epidemii COVID-19 nie zachowują odpowiedniego dystansu między sobą.

Przed IoT w logistyce stoją też jednak wyzwania: przede wszystkim łańcuchy dostaw funkcjonujące z wykorzystaniem tej technologii wymagają zabezpieczenia przed cyberatakami. Konieczne jest też zapanowanie nad fragmentarycznością danych i przekształcenie ich w zharmonizowane modele o pełnym znaczeniu.

Analiza Big Data

Nie ulega wątpliwości, że podejście data-driven zmienia kolejne branże, w tym i logistykę. Narzędzia umożliwiające automatyzację i urządzenia połączone w ramach IoT generują ogromne ilości danych. Przetwarzane Big Data mogą ułożyć się w Big Picture: pomóc w analizie procesów zachodzących w łańcuchu dostaw, znalezieniu jego słabych punktów.

Analiza Big Data może również pozwolić na podniesienie efektywności, poprawienie obsługi klienta. Może zredukować ryzyko, a nawet pozwolić na kreowanie nowych modeli biznesowych. Może, bo przetwarzający i analizujący te dane muszą sprostać wyzwaniu i:

  • zadbać o jakość danych – by podjąć efektywne decyzje nie wystarczy mieć dane: potrzebne są dane właściwe,

  • zachować higienę danych – choć dostępnych jest mnóstwo informacji, nie wszystkie są dokładne, ustrukturyzowane czy po prostu potrzebne;

  • zapewnić bezpieczeństwo danych – prywatność i poufność.

Jeśli jednak te warunki zostaną spełnione, Big Data w logistyce pomoże w poprawieniu widoczności, transparentności podczas transportu, a także w wykryciu nieoczywistych trendów.

Technologia nie pozostaje bez echa i z powodzeniem może wpływać też na przemiany w społeczeństwach, nierzadko budząc duże emocje. Jak to jest w przypadku zmian związanych z logistyką?

Trendy społeczne i biznesowe

Future of Work

Future of Work, rynek pracy przyszłości, to zestaw trendów, które mają być odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób zabezpieczyć swoje miejsce pracy przed nadchodzącą falą digitalizacji i automatyzacji. Czy raczej: jak się do niej dostosować, bo to właśnie adaptacja jest tu kluczem do sukcesu. Według raportu McKinsey aż 49% płatnej pracy wykonywanej przez ludzi już w 2017 roku mogłoby być zautomatyzowane dzięki dostępnej technologii. Nic więc dziwnego, że postępująca automatyzacja budzi wśród pracowników lęk o posady.

Jednak niesłusznie. Nie chodzi o to, by roboty zastąpiły ludzi, ale by ludzie nauczyli się z robotami współpracować, a przez to znaleźli czas i przestrzeń na inne zadania. Automatyzacja nie oznacza utraty pracy, ale zmianę w jej zakresie: przejście od zadań powtarzalnych do tych wymagających kreatywności, myślenia abstrakcyjnego. Według raportu DHL robotyzacja i automatyzacja mogą wręcz podnieść satysfakcję z pracy: stworzą pole na nowe, bardziej satysfakcjonujące zadania, pozwolą kreować elastyczne środowisko pracy.

Wyzwaniem jest tu jednak pokonanie obaw pracowników i zapewnienie im dostatecznego wyszkolenia i wyposażenia.


Nowe podejście do pakowania

COVID-19 przyspieszył rozwój sektora e-commerce. W 2020 roku tylko w Polsce liczba kupujących online osiągnęła 73%. Stale rosnąca liczba przesyłek sprawia, że niezbędne są zmiany w zakresie pakowania. Zarówno te, które pozwolą na przewożenie większej liczby paczek, jak i te, które sprawią, że opakowania produktów będą bardziej przyjazne środowisku.

Większe i mniejsze marki wprowadzają ekologiczne rozwiązania. Colgate-Palmolive zapowiedziało, że do 2025 roku wszystkie paczki dla każdej z marek będą wykonane z materiałów ulegających recyklingowi. 60% opakowań Coca-Coli jest oddawanych do recyklingu lub ponownie napełnianych. L’Oréal przedstawiło projekt papierowej butelki, IKEA z kolei zaprojektowała jeden ze swoich materacy tak, by można było go zwinąć i w tej formie przewozić.

Potrzebujemy rozwiązań optymalnych kosztowo, ulegających recyklingowi albo biodegradowalnych, a do tego oszczędnych przestrzennie. To umożliwi zwiększenie transportu, a jednocześnie wpłynie na zmniejszenie kosztów i emisji.

 

Zrównoważona logistyka

Nowe podejście do pakowania łączy się bezpośrednio z pojęciem zrównoważonej logistyki, która zakłada optymalizację procesów w obrębie łańcucha dostaw, zmniejszenie emisyjności. Chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa i energii, a w dalszej perspektywie urzeczywistnienie cichych i bezemisyjnych dostaw w nocy. (Obecnie przecież pojazdy ciężarowe przekraczające określoną wagę nie mogą poruszać się w nocy i w weekendy – dokładne ustalenia nieco różnią się dla poszczególnych krajów).

Głównym celem zmniejszenia emisji nie jest jednak umożliwienie przewożenia większej liczby towarów, i to praktycznie bez przerwy – chodzi przede wszystkim o ograniczenie wpływu, jaki rozwijająca się logistyka ma na środowisko naturalne.

W raporcie Światowego Forum Ekonomicznego z 2020 roku przewidziano, że do 2030 roku wzrost e-commerce spowoduje pojawienie się 36% więcej pojazdów dostawczych, a to z kolei wygeneruje aż 32% dodatkowej emisji dwutlenku węgla.

Aby temu zapobiec, konieczne będą nie tylko nowe źródła energii, “zielone” zamienniki dla obecnie używanych opakowań, przemyślany i efektywny załadunek, ale też floty bezemisyjnych pojazdów, oparte na elektrycznych samochodach dostawczych.

 

Wnioski

Zarówno technologiczne, jak i społeczne oraz biznesowe trendy w logistyce uzupełniają się wzajemnie. W najbliższych latach będziemy pozyskiwać więcej danych, a co ważniejsze: przetwarzać je i wyciągać na ich podstawie wnioski. Zautomatyzujemy procesy. Wszystko po to, by ograniczyć destrukcyjny wpływ na środowisko, a przy okazji zmniejszyć koszty transportu i zwiększyć możliwości branży logistyki.

Działasz w branży logistyki? Zapisz się do newslettera Project: People i otrzymaj dostęp do Biblioteki 27 leanowych narzędzi, dzięki którym zweryfikujesz strategię marketingową dla swojej firmy. Znajdziesz w niej między innymi:

  • Lean Canvas

  • Business Model Canvas

  • czy checklistę do samodzielnego audytu strony WWW.

 

Artykuły to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację
Sylwia Paszyna
Język nie ma przed nią tajemnic. Pracuje z tekstem pod różnym kątem. Doświadczenie zbierała między innymi w agencji contentmarketingowej, gdzie tworzyła strategie oraz prowadziła serwisy i blogi klientów. Jest również korektorką. Rozwija wiedzę w zakresie badań UX, by u źródła poznawać potrzeby wyrażające się w języku. Wszystkie te doświadczenia wykorzystuje, by tworzyć lepszą komunikację.

Znajdź nas

Czy chcesz nas lepiej poznać? Sprawdź nasze pozostałe portale społecznościowe

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj co miesiąc: narzędzia, artykuły i najnowsze informacje o naszych warsztatach.
Tutaj możesz zapisać się na newsletter po polsku. Jeśli chcesz otrzymać Newsletter po angielsku, kliknij tutaj.