Case Studies

Jak zarobić ponad 19 000zł netto w 2,5 miesiąca dzięki grupie na Facebooku

Nie zarabiam na życie prowadząc grupy na Facebooku.” to jedno z pierwszych zdań, które wypowiedziałem rozpoczynając konwersatorium, które prowadziłem podczas Social Media Week Warsaw 2019. A może… jednak (częściowo) zarabiam?

W Project: People nie zajmujemy się stricte prowadzeniem grup, naszą główną działalnością nie jest też zarządzanie fanpage’ami facebookowymi. 

Tworzymy natomiast strategie marketingowe i biznesowe dla naszych klientów. Grupy na Faceboku mogą być elementami właśnie takich strategii. Jeżeli tylko… zweryfikujemy czy ma to sens 🙂 Tak jak w przypadku założonej przez nas grupy Lean Strategy / Lean UX / Lean Marketing / Lean Startup / Lean Management, aka Lean – Better Done Than Perfect! – wymiana wiedzy.

W poniższym case study dowiesz się:

  • Jak tanio i szybko weryfikować hipotezy biznesowe;
  • Czy warto korzystać z grup na Facebooku jako narzędzia;
  • Jak zarobić na grupie na Facebooku.
Klient
Projekt wewnętrzny Project: People
Cel założenia grupy (długoterminowy)
stworzenie bazy wiedzy o leanie i zebranie ludzi zainteresowanych tematyką leanu w kontekście strategii marketingowych i biznesowych, UXu, zarządzania
Cel założenia grupy (krótkoterminowy)
zbadanie, czy istnieje potrzeba edukacji i wymiany doświadczeń w biznesowej odnodze leana. Później: weryfikacja, czy grupa, którą zebraliśmy, będzie skłonna zapłacić za szkolenie z Lean Startup, które zdecydowaliśmy się zorganizować
Czas trwania projektu
Styczeń-marzec 2019
Liczba osób w projekcie
3

Kontekst projektu

Dlaczego akurat grupa na Facebooku

Bo jest prostym i tanim narzędziem do weryfikacji różnych hipotez oraz dlatego, że mamy doświadczenie w prowadzeniu takich grup, więc próg wejścia był dla nas niski.

Czas trwania projektu: Grupa została założona 15. stycznia 2019 roku. Ostatnia aktywność dotycząca tematu tego case study odbyła się 1. kwietnia 2019. Uznajmy więc, że grupa była aktywna 2,5 miesiąca.

Czas poświęcany na działalność grupy: uśredniając – ok. 30 minut dziennie, w dni robocze, wraz z dodawaniem nowych członków, tworzeniem treści, moderacją grupy, cotygodniowymi standupami. Średnia na cały zespół.

Garść statystyk

57

postów

299

komentarzy

540

reakcji

69% członków grupy było aktywnych (wyświetlali posty lub angażowali się w nie).
[wg statystyk Facebooka]

Warsztat z Lean Startup

18 lutego opublikowaliśmy na Facebooku wydarzenie “Od pomysłu do… – warsztaty z Lean Startup”. Mieliśmy nadzieję, że na naszej grupie zebraliśmy ludzi, dla których tego typu warsztat będzie wartościowy. Finalnie w wydarzeniu 153 osoby były “zainteresowane i biorące udział”, a dotarło one do prawie 5 000 osób. Bezpośrednio z grupy na szkolenie zapisało się dokładnie… 0 osób.

Tak, dobrze widzisz: równiutkie 0 osób 🙂 Jak więc zarobiliśmy te 19 000 zł na grupie?

“Nieudany” eksperyment

Przede wszystkim: eksperyment się udał. Chcieliśmy sprawdzić czy jesteśmy w stanie zebrać w grupie osoby, które kupią w danym terminie produkt X, wtedy w postaci szkolenia. I okazało się, że nie 🙂 Jesteśmy bogatsi o tę informację, mamy wynik eksperymentu. Negatywny, ale pamiętaj, jaka jest podstawa leana: to informacja, jaką uzyskujemy, jest wartością.

Czy zrezygnowaliśmy ze szkolenia? Absolutnie nie! Ba, nawet osiągnęliśmy odpowiednią liczbę osób na warsztacie oraz przekroczyliśmy minimalną kwotę “przedsprzedaży” szkolenia, którą wcześniej ustaliliśmy. W jaki sposób?

2 z 3 zespołów biorących udział w warsztacie “przyszły” z innego warsztatu, który przeprowadzała Asia. Byli zadowoleni z naszych usług i wrócili po kolejne (jak 60% naszych klientów 🙂 ). 

Trzeci zespół dołączył ze względu na znajomość tego, czym Project: People się zajmuje. Kuba (pozdrawiamy!) był (jest!) naszym swoistym ambasadorem i zachęcił swój team do wzięcia udziału w szkoleniu. Kuba jest też oczywiście jednym z pierwszych członków grupy leanowej 😉

0 bezpośrednich klientów z samej grupy, ale pomogła ona przekonać uczestników do wzięcia udziału w warsztacie i rozpoczęła toczenie się kuli śnieżnej. Dochód ze szkolenia: 2 000zł netto.

Ocieplone kontakty

Skąd wzięła się pozostała, znacznie większa kwota (~17 000zł)?

  1. Jedna z osób decyzyjnych w międzynarodowej korporacji zobaczyła na LinkedInie, że organizowaliśmy takie szkolenie. Nie była zainteresowana wzięciem udziału w szkoleniu otwartym, ale chciała żebyśmy tego typu warsztat przeprowadzili w formie zamkniętej dla jednego z ich zespołów. Dzięki jednemu szkoleniu, sprzedaliśmy kolejne, zamknięte, w innym terminie. 
  2. Zaproponowany przez nas termin (wybrany zresztą na podstawie ankiety na grupie) nie odpowiadał jednej z członkiń grupy. Po kilku tygodniach odezwała się jednak do nas z pytaniem, czy jesteśmy w stanie zorganizować tego typu szkolenie dla firmy, w której pracuje. Również w formie zamkniętej. Drugi sprzedany warsztat, pośrednio dzięki wydarzeniu i aktywności na grupie.

Łączny przychód ze wszystkich 3 szkoleń (jedno z nich było dwudniowe): ponad 19 000zł netto.

Możesz powiedzieć: “No tak, ale przecież po prostu sprzedaliście Wasz produkt/usługę, grupa nie była do tego potrzebna.”

Nie była konieczna, ale była potrzebna 🙂 Gdyby nie aktywność na grupie prawdopodobnie nie stworzylibyśmy tych – mówiąc językiem branżowym – szans sprzedażowych. Nie zebralibyśmy wartościowej wiedzy o tej społeczności, nie zaproponowalibyśmy tematu warsztatu, nie zrealizowalibyśmy go w takim czasie. Była to dźwignia do kolejnych kroków, które podjęliśmy.

Podsumowanie

Grupy to po prostu kolejny kanał komunikacji dla marki. Dobrze wykorzystywany może wspomóc sprzedaż, zwiększyć rozpoznawalność firmy, budować społeczność. To tylko od nas zależy jak ich do tego użyjemy. Ale jedno jest pewne – warto próbować, bo efekt może przejść Twoje oczekiwania, tak jak w naszym przypadku 🙂 Tylko pamiętaj! Twoje działanie musi być dopasowane do strategii marketingowo-biznesowej.

Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

Autor Case Study

Grzegorz Górzyński Lean Marketing Consultant & Strategist
Tworzy i pomaga rozwijać klientom ich strategie marketingowe oraz biznesowe.

Zdobywał doświadczenie w NGO, korporacji, startupie, MŚP, jak i agencji, dzięki czemu holistycznie patrzy na biznes. Współpracował z Facebook Inc. przy globalnym projekcie Developer Circles.

Przeszkolił kilkaset osób z zakresu marketingu, social mediów czy walidacji pomysłów biznesowych. Stał na scenie m.in. Social Media Week Warsaw, BOSS Festiwal, PR Camp.

Miłośnik podejścia Lean Startup, podróży i dobrego jedzenia.

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Porozmawiajmy!