Case Studies

Jak znaleźć model biznesowy dla swojego startupu – proces w oparciu o MegaTrendy

Jak zrobić biznes w oparciu dane satelitarne? Z takim pytaniem zwrócił się do nas Satim – krakowska firma rozwijająca i przetwarzajaca dane pochodzące z satelit. W ramach współpracy zaproponowaliśmy dwa warsztaty i sprint analityczny. Celem było wypracowanie modelu biznesowego. A zaczęliśmy od MegaTrendów. 

Klient
Satim
Cel
wypracowanie modelu biznesowego
Okres współpracy
maj/czerwiec 2019
Liczba osób w projekcie
2
Liczba sprintów
2

Kontekst projektu

Satim zwrócił się do nas w maju 2019 roku z prośbą o pomoc w wypracowaniu takiego modelu biznesowego, który będzie wykorzystywał ich know-how w obszarze danych satelitarnych. Firma zajmuje się tą dziedziną od 7 lat.

Przystępując do projektu wiedzieliśmy, że musimy wykorzystać potencjał technologii satelitarnej w obszarze, który jest wartościowy pod kątem biznesowym, a jednocześnie perspektywiczny. W tym celu przeanalizowaliśmy globalne MegaTrendy zestawiając je z branżą kosmiczną. Następnie dokonaliśmy desk researchu biorąc pod lupę wartości poszczególnych rynków i zainteresowanie nimi wśród społeczeństwa oraz występujące podmioty konkurencyjne. Całość spięliśmy warsztatami, na których wybraliśmy dwa główne modele biznesowe i ustaliliśmy dalsze kroki działania.

W projekt zaangażowane były głównie dwie osoby z zespołu klienta – Prezes Zarządu Jacek Strzelczyk oraz Dyrektorka ds. Technologii Stanisława Porzycka-Strzelczyk. Z naszej strony w procesie uczestniczyła Beata Mosór – Szyszka, która odpowiedzialna była za części warsztatowe oraz Katarzyna Golonka zajmująca się analizą oraz wsparciem podczas warsztatów. 

Warsztat 1 – generowanie pomysłów

Pracę nad modelami biznesowymi rozpoczęliśmy od researchu MegaTrendów. Co to takiego? To globalne zmiany społeczne, polityczne lub technologiczne, które oddziałują przez dłuższy okres czasu na wszystkie dziedziny naszego życia. MegaTrendy, na które postawiliśmy w kontekście danych satelitarnych to:

Na warsztacie przedstawiliśmy krótko każdy z wybranych megatrendów wyjaśniając:

  • co jest jego obiektem,
  • jak wpływa na społeczeństwo,
  • dlaczego jest ważny z punktu widzenia danych satelitarnych.

Celem było rozpoczęcie procesu kreatywnego, który moderowaliśmy metodą Design Studio. W warsztacie udział brały 4 osoby, więc w pierwszej kolejności samodzielnie, a następnie w parach kreowaliśmy propozycje rozwiązań w obszarze danego MegaTrendu. Następnie na forum dyskutowaliśmy kwestie poszczególnych rozwiązań – ich wad, zalet, możliwości wykonania, a także konkurencyjnych podmiotów, jeśli były nam znane. Na końcu wybieraliśmy wspólnie te rozwiązania, które były możliwe do zrealizowania, a przede wszystkim, które miały największy potencjał biznesowy.

Efektem była lista 40 propozycji obszarów biznesowych, w tym 14 do dalszej analizy

Analiza

Chcąc wyłonić z czternastu propozycji obszarów biznesowych te, które powinny być poddane szczegółowym badaniom, przeprowadziliśmy analizę każdego z nich wykonując Desk Research. Pod uwagę wzięliśmy takie aspekty, jak:

  • wartość rynku na danym terenie – by wiedzieć, czy model jest opłacalny,
  • liczbę oraz zakres działalności podmiotów konkurencyjnych – by wiedzieć, ile firm zdecydowało się już zainwestować w ten model i czym się wyróżniają,
  • badania naukowe – by wiedzieć, czy temat jest już eksplorowany pod kątem naukowym,
  • popularność tematu w wyszukiwarce – by wiedzieć, czy istnieje potrzeba wśród społeczeństwa związana z danym modelem. 

Dane zebrane dzięki analizie posłużyły jako punkt wyjściowy drugiej części warsztatów z zespołem Satima, których efektem miał być wybór kilku modeli biznesowych, które warto byłoby zbadać.

Warsztat 2 – wybór modelu do badań 

 

Podsumowanie – w liczbach i nie tylko

  • 2 warsztaty
  • 6 MegaTrendów
  • 40 propozycji modeli biznesowych

Co dalej? Dzięki naszym rekomendacjom zespół Satima rozpoczął badania w postaci indywidualnych wywiadów pogłębionych IDI z potencjalnymi odbiorcami rozwiązania na podstawie przygotowanego wspólnie scenariusza. Łącznie udało się przeprowadzić kilkanaście wywiadów. Stworzyliśmy również klikalny prototyp i przeprowadziliśmy live-testy, dzięki którym zespół wybrał proto-personę. Obecnie, po naszych kolejnych rekomendacjach, zespół realizuje dalszą część badawczą z naszym wsparciem.

A tak naszą współpracę ocenił Jacek:

„Ekipa Project:People jak zwykle w gotowości i jak zwykle stanęła na wysokości zadania. Poprosiliśmy Beatę & co. o pomoc w poszukiwaniu nowego pomysłu biznesowego dla naszej firmy. Beata i Kasia (która koordynowała ten projekt) solidnie się za to zabrały i poprowadziły nas w tym procesie bardzo sensownie. Project People wie, jak z bardzo trudnego i skomplikowanego procesu szukania pomysłów biznesowych, zrobić coś przyjemnego, dynamicznego i z konkretnymi rezultatami, które dodatkowo obejmują listę kolejnych akcji do wykonania.”

Jacek Strzelczyk, CEO

Narzędzia i metody wykorzystane w projekcie

Metoda MegaTrendów – autorska metoda Project: People pozwalająca na wykorzystanie ogólnoświatowych zmian społecznych, technologicznych lub politycznych w celach strategiczno-biznesowych.

Design Studio – metoda pracy zespołowej, której punktem wyjścia jest generacja, jak największej ilości pomysłów, by w kolejnych iteracjach dokonać eliminacji tych, które najmniej odpowiadają przyjętym kryteriom.

Persona Canvas – narzędzie pozwalające w szybki i łatwy sposób uporządkować wiedzę o grupie docelowej produktu/usługi.

Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

Autor Case Study

Katarzyna Golonka Lean Marketing Consultant
W biznesie od pięciu lat, podczas których zarządzała kilkunastoosobowym zespołem, kreowała cykle wydarzeń biznesowych, współtworzyła firmę i nią kierowała. Obecnie specjalizuje się w Content Marketingu oraz Personal Brandingu.

Pomaga firmom w odnalezieniu własnego “ja” w biznesie i komunikacji tego na zewnątrz (strategia marketingowa & biznesowa).

Zaangażowana w liczne działania społecznościowe. Jest certyfikowanym Trenerem Biznesu. Prowadzi warsztaty z pogranicza strategii & marketingu. Autorka tekstów dla portali branżowych, m.in. Nowy Marketing, Marketing w Praktyce, E-commerce & Digital Marketing.

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Porozmawiajmy!