Zarządzanie mediami społecznościowymi nie jest prostą sprawą, szczególnie jeśli chodzi o firmy, które produkują dziesiątki produktów i docierają do tysięcy osób. Rzetelnie opracowana strategia social media zdecydowanie ułatwia takie działania oraz udostępnia narzędzia i taktyki do efektywnego docierania do obranej grupy docelowej. Taką strategię mediów społecznościowych opracowaliśmy dla marki Mokosh Cosmetics.

 

Z poniższego case study dowiesz się:

  • Jak dopasować kanały marketingowe do grupy docelowej;
  • Jak zwalidować proto-personę;
  • Jak zrobić audyt social media;
  • Czym jest UVP i jak je wykorzystać w mediach społecznościowych;
  • Co powinna zawierać strategia social media.
Klient
Mokosh Cosmetics
Cel
Opracowanie strategii social media
Okres współpracy
sierpień 2019
Liczba osób w projekcie
3
Liczba sprintów
3

Kontekst projektu

Mokosh Cosmetics to firma z segmentu beauty, producent naturalnych kosmetyków. Właścicielki zgłosiły się do nas z prośbą o wykonanie audytu social media. Proces rozszerzyliśmy o dodatkowe działania, prowadzące do opracowania strategii social media.

Problemy i wyzwania, z którymi mierzył się klient:

  • Chęć zwiększenia obrotów w sklepie internetowym Mokosh;
  • Potrzeba opracowania długoterminowej strategii działań w mediach społecznościowych;
  • Uspójnienie wizji rozwoju firmy.

Proces tworzenia strategii social media

3 tygodnie to niedługi czas, jeśli chodzi o opracowanie strategii, natomiast dzięki autorskiemu i dedykowanemu procesowi byliśmy w stanie wypracować maksimum wartości dla klienta. Duże podziękowania należą się również Sebastianowi, Brand Managerowi Mokosh, który był bardzo pomocny i responsywny oraz na bieżąco wprowadzał proponowane zmiany, przy jednoczesnym zachowaniu spójności messagingu marki. Shapeau bas, Sebastian!

Ustalony proces opracowania strategii social media wyglądał następująco:

Sprint 1: Warsztat kick-offowy, wywiady z zespołem oraz UX Research z grupą docelową klienta

Najlepszym sposobem na rozpoczęcie współpracy oraz uzyskania wiedzy o kliencie, jego celach i planach jest odbycie warsztatu kick-offowego. W naszym wypadku przybiera on formę ok. 4h spotkania, najczęściej osobistego, gdzie nie tylko rozmawiamy o potrzebach klienta, ale też przepracowujemy niektóre kwestie.

Na warsztacie z Mokosh dowiedzieliśmy się dużo o historii powstania firmy, motywacji Ani i Ani, założycielek firmy, do stworzenia nowej marki kosmetycznej na polskim rynku czy modelu biznesowym przedsiębiorstwa.

Wzbudzającą najwięcej emocji (i – z naszej perspektywy – najważniejszą) kwestią podczas warsztatu było poruszenie tematu i wypracowanie proto-persony zakupowej Mokosh.

Musieliśmy uspójnić proto-personę marki oraz odpowiednią ją zwalidować. Świetnym narzędziem do zwizualizowania stopnia innowacyjności odbiorcy jest umieszczenie go na tzw. krzywej innowacyjności Rogersa.

 

Na przykładzie Mokosh: po warsztacie mieliśmy 3 różne proto-persony, które można zakwalifikować do: innowatorów, wczesnych naśladowców oraz wczesnej większości.

Houston, mamy problem! Na szczęście, z pomocą przychodzą nam… sami klienci 🙂

Nieocenioną rolę w całym procesie opracowania strategii grał UX Research. Dzięki wiedzy pozyskanej od klientek Mokosh usystematyzowaliśmy kwestię persony. Dodatkowo dowiedzieliśmy się więcej na temat:

  • UVP (Unique Value Proposition) firmy; 
  • Kanałów marketingowych, które powinniśmy wykorzystać;
  • Nowych produktów, które Mokosh mógłby wprowadzić do swojej oferty.

Jestem bardzo zadowolona z produktów Mokosh. Jeżeli pojawią się produkty do cery dojrzałej na pewno spróbuję. Kosmetyki Mokosh polecam znajomym koleżankom i kupuję na prezenty – są POLSKIE i świetne!

Opinia jednej z klientek Mokosh uzyskana dzięki UX Researchowi

Co było wyjątkowego w procesie UX Researchu z klientkami Mokosh?

Podwójna walidacja. Wykonaliśmy podwójne badanie: wywiady pogłębione oraz ankietę online. Dzięki temu mieliśmy możliwość zwalidowania naszych hipotez zarówno jakościowo, jak i ilościowo.

Uzyskane odpowiedzi były na wagę złota. Wykorzystaliśmy je do opracowania (już) zwalidowanej persony zakupowej Mokosh.

Sprint 2: Analiza dostępnych materiałów i audyt social media

Kolejny tydzień poświęciliśmy na audyt mediów społecznościowych oraz dostępnych danych i materiałów.

Przeanalizowaliśmy:

  • Fanpage na Facebooku;
  • Profil na Instagramie;
  • Newslettery;

Przy audycie zwracaliśmy szczególną uwagę na takie elementy jak:

  • Dopasowanie kreacji do konkretnego kanału;
  • Format publikowanej treści;
  • Czas publikacji;
  • Call to action;
  • Strukturę postów;
  • Zawieranie UVP (Unique Value Proposition) i KSP (Key Selling Pointów);
  • Częstotliwość komunikacji.

Oprócz analizy, przygotowaliśmy też szereg rekomendacji związanych z każdym z kanałów.

Opracowaliśmy również przykładowe posty, dzięki którym klient był w stanie lepiej zwizualizować sobie kwestie związane z kreacją posta, użycia nowego UVP czy targetowania grupy docelowej.

Zaprojektowaliśmy też dedykowaną checklistę pisania postów na Facebooku. Taka lista pozwala na szybkie i sprawne pisanie, bez obaw, że zapomnimy o jakimś ważnym elemencie.

szybka strategia social media

Sprint 3: Opracowanie strategii social media


Strategia to niejako podsumowanie i zebranie w jedną, spójną całość informacji i materiałów uzyskanych podczas poprzednich tygodni współpracy. 

Do tego wyciągamy zbiorcze wnioski oraz na ich podstawie opracowujemy rekomendacje.

Jednym z przykładów takiej rekomendacji dla Mokosh było stworzenie dedykowanego miejsca dla społeczności, klientek i fanek Mokosh. Miejsca wymiany doświadczeń na temat kosmetyków oraz przestrzeni do zadawania pytań o produkty samej marki. Idealnym narzędziem do tego typu celów jest grupa na Facebooku.

Wszystkich fanów naturalnych kosmetyków zapraszamy do dołączenia do – zresztą świetnie prowadzonej 🙂 grupy Mokosh Lovers!

Grupa na Facebooku jest też oczywiście jednym z kanałów marketingowych, których wyznaczenie jest częścią szybkiej strategii social media. Zdefiniowaliśmy 6 kanałów komunikacji, w ramach 3 różnych platform.

A jak zarobić ponad 19 000zł netto na grupie na Facebooku?

 

Wszystkie rekomendacje strategiczne podzieliliśmy na 3 kategorie:

  • Wysokopoziomowe (np. zmiana messagingu na Instagramie);
  • Średniopoziomowe (np. nowy schemat tworzenia postów na facebookowym fanpage’u);
  • Niskopoziomowe (np. poprawienie widoczności Call to Action w newsletterach).

Mówiąc o strategii social media i taktykach, które zaproponowaliśmy Mokosh, chciałbym zwrócić szczególną uwagę na tzw. User Generated Content, czyli wykorzystywanie treści, które tworzą klientki/fanki/użytkowniczki marki. W przypadku Mokosh było to bardzo istotne, ponieważ klientki oraz influencerki chętnie piszą i dzielą się informacjami o tej marce i szkoda tego nie wykorzystać 🙂

szybka strategia social media

Więcej User Generated Content w wykonaniu Mokosh znajdziesz na ich Instagramie 🙂

Robiąc audyt lub strategię social media często skupiamy się tylko i wyłącznie za rzeczach do poprawy. Osobiście uważam, że to błąd. Tak jak przy dobrze wykonanym spotkaniu feedbackowym, należy podkreślić również elementy, które działają dobrze i należy je kontynuować. Tak też zrobiliśmy 🙂

Ważną częścią strategii jest plan taktyczny, czyli zbiór konkretnych działań, które są wynikiem strategii, i których wykonanie przyczyni się do rozwoju firmy.

Na przykładzie Mokosh, plan taktyczny zawierał m.in. tabelę z planem i proponowaną tematyką postów do social mediów na najbliższe miesiące, wraz z odpowiednimi wskaźnikami do mierzenia skuteczności oraz celami liczbowymi.

szybka strategia social media

O wszystkich elementach, które powinna zawierać strategia, pisała niedawno Beata.

Dodatkowe działania

Bardzo lubię tworzyć dla klientów wartościowe materiały, które będą mogli użyć nie tylko w marketingu, ale generalnie w całej działalności biznesowej. 

Dzięki warsztatom i UX Researchowi opracowaliśmy dla Mokosh takie materiały jak:

Finalnie nasze działania prezentowały się następująco:

Podsumowanie działań

3

przeanalizowane kanały marketingowe

75+

rekomendacji biznesowych i marketingowych

130+

przebadanych klientek Mokosh

Efekt naszej pracy

Zespół Mokosh praktycznie od razu po prezentacji szybkiej strategii social media zaczął… ją wprowadzać 🙂 Tu – po raz kolejny – duże brawa należą się Sebastianowi, Brand Managerowi Mokosh, który z dużym profesjonalizmem podszedł do naszej współpracy. Dzięki, Sebastian!

Grupa Mokosh Lovers ma już ponad 1200 członków, którzy są bardzo aktywni. Codziennie pojawiają się pytania od klientek marki, dodatkowo Mokosh przygotowuje specjalne treści i rabaty dla mLoverek. Posty cieszą się naprawdę dużą popularnością!

Ożył również fanpage firmy. Wzrosły reakcje oraz zaangażowanie na publikowane posty.

szybka strategia social media

Zgodnie z naszymi rekomendacjami, zmieniła się również idea prowadzonego konta na Instagramie. Posty są przejrzyste, dostosowane do tego medium oraz zgodne z UVP Mokosh 💪

Rekomendacja

Najlepiej o efektach naszych działań może powiedzieć sam klient 🙂

“Firma Project: People opracowywała dla nas strategię marketingową i plan działania w social mediach.

Opracowanie strategii było poprzedzone wnikliwą analizą i badaniami opinii klientów. W wyniku tych działań Project: People opracowali dla nas spójną, osadzoną w realiach rynku, a co najważniejsze skuteczną strategię marketingową i PR-ową.

Już po pierwszych tygodniach od wdrożenia planu działania widzimy wyraźne efekty w postaci większego zainteresowania naszą marką ze strony klientów, większego ruchu na stronie i większej ilości zapytań ofertowych. Poza tym dzięki jasnemu określeniu wszystkich kluczowych dla marketingu elementów, takich jak m.in. profil klienta czy Unique Value Proposition, możemy jeszcze skuteczniej komponować ofertę i komunikować się z odbiorcami naszych produktów.

Z głębokim przekonaniem rekomenduję firmę Project: People do współpracy w zakresie stworzenia skutecznej strategii marketingowej.”

Anna Rutkowska-Didiuk, Co-Founder, Mokosh Cosmetics

Narzędzia wykorzystane w tworzeniu strategii social media

Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

Autor Case Study

Grzegorz Górzyński Lean Marketing Consultant & Strategist
Tworzy i pomaga rozwijać klientom ich strategie marketingowe oraz biznesowe.

Zdobywał doświadczenie w NGO, korporacji, startupie, MŚP, jak i agencji, dzięki czemu holistycznie patrzy na biznes. Współpracował z Facebook Inc. przy globalnym projekcie Developer Circles.

Przeszkolił kilkaset osób z zakresu marketingu, social mediów czy walidacji pomysłów biznesowych. Stał na scenie m.in. Social Media Week Warsaw, BOSS Festiwal, PR Camp.

Miłośnik podejścia Lean Startup, podróży i dobrego jedzenia.

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację