Case Studies

Jak w 4 tygodnie zaprojektować rozwiązanie dopasowane dla 4 różnych grup docelowych? – Talent Place

unikatowość marki

Czy zdarzyło Ci się kiedyś pracować nad projektem, który wydawał się trwać wieki? Dużo włożonej pracy, coraz więcej poprawek, narastająca irytacja, a finalnie zamiast zadowolenia z dobrze wykonanej pracy czujesz tylko ulgę, że projekt “wreszcie się skończył”. Czy istnieje sposób aby tego uniknąć?

Nie tylko redesign

Na początku roku zmierzyliśmy się z wyzwaniem przeprojektowania strony dla firmy Talent Place. Zwykle słysząc o redesignie wyobrażamy sobie zmiany wizualne, ale my wierzymy, że za zmianami stoi coś więcej niż tylko wygląd. Podstawą dobrej strony jest odpowiednie zakomunikowanie UVP (czyli unikalnej propozycji wartości dla grupy docelowej, coś co posłuży jako unikatowość marki), dlatego postanowiliśmy jej poszukać w aspekcie komunikacji firmy.

Talent Place to firma tworząca rozwiązanie rekrutacyjne oparte o społeczność zdalnych rekruterów. W swoich działaniach łączy pracodawców, rekruterów i kandydatów sprawiając, że rekrutacja jest bardziej jakościowa i ludzka. Dodatkowo pozyskuje również kandydatów na stanowiska wewnętrzne w swojej firmie.

Tylko jak wypracować realną wartość dla 4 tak różnych grup docelowych w zaledwie 4 tygodnie?

Tydzień 1.

Poznaj swojego klienta

Jeżeli zależy nam na stworzeniu dobrego produktu, musimy najpierw zrozumieć biznes i potrzeby klienta – dlatego projekt rozpoczęliśmy od warsztatów z zespołem TalentPlace.

Naszym celem podczas warsztatu było znalezienie odpowiedzi na pytania:

  • co jest powodem rozpoczęcia projektu? – motywacja
  • jaki efekt chcemy uzyskać? – cel
  • kto może w czym pomóc? – team
  • kto jest naszym odbiorcą? co jest dla niego ważne? – persony
  • czym wyróżnia się Talent Place? w czym jest lepszy od istniejących alternatyw? – UVP

Team Canvas

Na początku za pomocą narzędzia Team Canvas zweryfikowaliśmy cel klienta i ustaliliśmy wspólny cel projektu. Narzędzie pomogło nam również dowiedzieć się jaką rolę pełnią w zespole uczestnicy warsztatu (a było ich aż 12!) oraz w jaki sposób mogą nam pomóc na późniejszych etapach projektu.

 

Wyróżniki

Poprosiliśmy uczestników warsztatu aby każdy z nich wypisał na post-itach to, co jego zdaniem wyróżnia Talent Place na tle konkurencji (co ważne – na sali mieliśmy przedstawicieli różnych działów, by mogli się wypowiadać w każdej z 4 interesujących nas perspektyw). Następnie zespół dyskutując, wspólnie wybrał wyróżniki, które są dla niego najważniejsze.

Wybrane wyróżniki Talent Place:

  • Podważanie statusu quo w branży rekruterskiej
  • Opieka nad procesem rekrutacyjnym poprzez stały kontakt z klientem i kandydatem
  • Posiadanie wyjątkowej społeczności rekruterów pracujących zdalnie, którzy czują się częścią firmy

Proto-Persony

Po ustaleniu wyróżników zabraliśmy się za charakterystykę grup docelowych. Od początku projektu wiedzieliśmy do jakich grup chcemy dotrzeć, ale nie wiedzieliśmy, jakie są ich główne cele i potrzeby. Aby to zweryfikować wykorzystaliśmy narzędzie proto-persony, które pozwoliło nam stworzyć wstępny profil użytkowników strony.

Proto-personę, jak każde inne narzędzie, warto modyfikować, by dopasować pytania do produktu, który aktualnie tworzymy. Czego chcieliśmy się dowiedzieć o użytkownikach tym razem?

  • Kim są?
  • Jakie mają cele?
  • Co jest dla nich ważne?
  • Jakie mają problemy?
  • Jak rozwiązują problemy aktualnie?
  • Na jakiej podstawie podejmują decyzje?

Odpowiedzi na te pytania pozwoliły nam ustalić założenia dotyczące segmentów klientów. Dzięki temu w dalszej części projektu mogliśmy pracować nad UVP dopasowaną do każdej z 4 grup odbiorców naszego produktu.

Podsumowanie warsztatu

Dzięki wcześniejszemu wewnętrznemu ustaleniu celów wiedzieliśmy z jaką wiedzą chcemy wyjść, aby móc dalej pracować efektywnie. Jeden dzień pozwolił nam zebrać niezbędne informacje. To czego nam jeszcze brakowało to walidacja hipotez dotyczących grup docelowych – w końcu wiedza, jaką zebraliśmy na warsztacie, w sporej części była tylko założeniami uczestników – a my potrzebowaliśmy je potwierdzić.

Jako że pracując w metodyce leanowej możemy pozwolić sobie na zmianę strategii (kiedy jest to uzasadnione), postanowiliśmy nieco zmodyfikować nasz początkowy plan.

Dlaczego to zrobiliśmy?

Tydzień 2 i 3

Nagnij zasady

Dzięki zmianie strategii zamiast projektować makiety lo-fi i poświęcać dwa tygodnie na design postanowiliśmy stworzyć makiety wyższego rzędu i wprowadzić do nich treści, które chcieliśmy zweryfikować z użytkownikami. Ta zmiana pozwoliła nam bardzo szybko przejść do testowania produktu.

Rozmawiaj z użytkownikiem

Pamiętasz założenia, które wypracowaliśmy na warsztacie? Teraz właśnie jest czas na ich zweryfikowanie. Tylko jak to zrobić efektywnie mając tak ograniczony czas? Z pomocą przychodzą testy korytarzowe, czyli “review” tego co już mamy z użytkownikami.

Dzięki “Team Canvas” przeprowadzonemu na warsztacie, wiedzieliśmy do kogo się zwrócić, aby dotrzeć do poszczególnych grup docelowych. W ciągu 3 dni udało nam się przeprowadzić aż 12 testów użyteczności.

Zebrany feedback pozwolił nam na bieżąco dopracowywać makiety, a z racji stałej współpracy z klientem, równocześnie dopracowywana była zawartość strony.

Dobrą praktyką jest informowanie klienta na bieżąco o tym co się dzieje w projekcie. Już po 2 tygodniu pracy otrzymaliśmy pozytywny feedback od Przemka Kadula – CEO Talent Place:

Na początku miałem duże obawy, że do tego co przygotujecie będę miał dużo uwag i że wszystko trzeba będzie wywracać, że się nie zrozumiemy, Ale robicie dobrą robotę, to ma ręce i nogi.”
Dzięki temu wiedzieliśmy, że projekt spełnia oczekiwania naszego klienta.

Dzięki temu wiedzieliśmy, że projekt spełnia oczekiwania naszego klienta.

Tydzień 4

Współpracuj

Finalnym etapem pracy był projekt designu strony, stawiający na pokazanie innowacyjności firmy Talent Place. W metodyce leanowej podstawą jest dostarczanie rozwiązania w jak najszybszy i jak najprostszy sposób przy wykorzystaniu potencjału członków zespołu, co zwiększa efektywność. Dlatego nad designem pracowaliśmy w 3 osobowym zespole UX/UI Designerów. W ciągu tygodnia wygenerowaliśmy równolegle (aż!) 15 plików. Stale przekazywalismy efekty naszej pracy developerom, dzięki czemu mogli zacząć wdrażać stronę na podstawie makiet hi-fi, czyli już w trzecim tygodniu naszej pracy.

Projekt możesz zobaczyć już na żywo: https://talentplace.pl/

Podsumowanie

W ciągu 4 tygodni stworzyliśmy nie tylko nowy design strony, ale również wspólnie z klientem wypracowaliśmy nową formę komunikacji, podkreślającą unikalność marki Talent Place na rynku rekrutacyjnym.  Dzięki procesowi Lean UX pomogliśmy znacząco przyśpieszyć proces wdrażania nowej strony.

Co pozwoliło nam osiągnąć taki efekt?

  • zrozumienie potrzeb klienta
  • stały kontakt z klientem
  • przyzwolenie na zmiany
  • walidacja założeń
  • stała współpraca w zespole projektowym (zarówno z teamem Talent Place jak i u nas wewnętrznie)

Najlepszym potwierdzeniem udanego projektu jest zadowolony klient :).

“We współpracy z Asią, Paulą i Tomkiem wyjątkowe dla mnie były dwie kwestie. Po pierwsze – zrozumienie biznesu. To zawsze jest wyzwanie, żeby ktoś wszedł do organizacji i w krótkim czasie zrozumiał jak ona działa. W naszym przypadku sytuacja była złożona, bo trzeba było pogodzić interesy wielu grup docelowych a zespołowi Project:People udało się to bezbłędnie. Po drugie – sama współpraca. Mam wrażenie, że przy projekcie nie było podziału na stronę klienta i stronę agencji. Działaliśmy jak jeden zespół, któremu na równym, wysokim poziomie zależy na realizacji projektu. No i zupełnie na marginesie – projekt jest po prostu piękny, dobra robota :)” – Bartosz Furtak, w czasie trwania projektu Marketing Strategist w Talent Place.

Zobacz projekt na naszym behance: https://www.behance.net/gallery/78169459/Talent-Place-UX-UI-Design

Narzędzia:

Team canvas: http://theteamcanvas.com/

Persony: http://www.businessdesigntools.com/portfolio-items/persona-canvas/

Warto przeczytać:
https://www.linkedin.com/pulse/co-si%C4%99-dzieje-gdy-ux-nie-idzie-w-parze-z-biznesem-czyli-ostafin/

Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

Autor Case Study

Paulina Procner Lean UX & UI Designer
Pracuje głównie przy projektach stron i aplikacji. Jest w procesie od początku do końca. Od pierwszych rozmów z klientem, poprzez szeroko pojęte działania UXowe, tworzenie interfaceów, współpracę z programistami do finalnego wdrożenia produktu.

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację