Case Studies

Proste zakupy przez stronę – redesign platformy e-learningowej dla Kursy Lean

Historia metodyk leanowych wywodzi się od procesów usprawniania linii produkcyjnych fabryk samochodowych. Co zrobić, żeby poprawić swoje kompetencje w leanowych działaniach i ważnej w tych metodykach teorii? Z taką potrzebą na rynku zetknęli się właściciele firmy Lean Action Plan – firmy szkolącej zakłady produkcyjne z metodyk pomagających usprawniać linie fabryczne. KursyLean.pl rosło w siłę w iście leanowy sposób, aż do momentu kiedy zespół postanowił do nas przyjść po konkretny cel: ułatwienie zakupów przez stronę, a co za tym idzie, zwiększenie sprzedaży.

Klient:
Kursy Lean / Lean Action Plan
Cel:
redesign platformy i ułatwienie zakupów przez stronę z kursami
Okres współpracy
styczeń-marzec 2020
Liczba sprintów
5
Liczba osób w projekcie
3

Kontekst projektu

W styczniu 2020 roku zgłosił się do nas klient – zespół trenerów Lean Manufacturing, który rozwijał od jakiegoś czasu już swoją platformę mającą za zadanie edukować osoby chcące poszerzyć, czy generalnie zdobyć umiejętności w zakresie tematycznym metodyk Lean wykorzystywanych na co dzień w zakładach przemysłowych.

Rozwój w zakresie Lean Manufacturing to temat interesujący zarówno dla osób zaczynających pracę w przemyśle, jak i tych mających w nim doświadczenie. Kursy Lean miały w swoim portfelu ofertę dla osób stawiających pierwsze kroki w Lean Manufacturing i dla tych bardziej zaawansowanych. Każdy kurs był honorowany certyfikatem, który wartościowy był zwłaszcza dla osób stawiających pierwsze kroki.

Celem części pierwszej naszej współpracy było zweryfikowanie użyteczności strony z kursami, zbadanie potrzeb klientów i partnerów B2B w tym zakresie, a także sprawdzenie w jaki sposób można poprawić User Experience, tym samym podnosząc jakość i wartość sprzedawanych kursów.

 

Oryginalnie strona kursów powstawała leanowo – kolejne kursy po prostu dodawane były do bazy w odpowiedzi na potrzeby. Proces zakupowy przez to zaczął się nawarstwiać i finalnie składał się z wielu kroków, co oddalało użytkowników od kupowania produktów. Wówczas właściciele firmy postanowili zgłosić się do Project: People po redesign, którego rezultatem jest nowa wdrożona już strona: czytelna, intuicyjna, odpowiadająca na potrzeby grup docelowych. Dzisiaj będziemy opisywać pierwszą część działań z KursyLean.pl – kolejna część case study dotycząca redesignu i działań UX i UI zostanie opublikowana w kolejnym, uzupełniającym case study.

Proces pracy podzieliliśmy na 5 sprintów (5 tygodni rozłożonych na 3 miesiące), przy zaangażowaniu 4 osób do projektu na różnych etapach pracy. Pierwsze 3 sprinty zostały przeznaczone na badania, które dały następnie podstawę do redesignu strony kursylean.pl

Sprint 1: Analiza ścieżki użytkownika, UX research i audyt strony

Celem pierwszego sprintu było przede wszystkim doprecyzowanie celu pracy, zmapowanie wyzwań, z którymi mogą zmagać się zarówno klienci B2C, klienci B2B, jak i osoby obsługujące platformę po stronie pracowników Kursów Lean. 

Warsztat kick-offowy, którym rozpoczynamy wszystkie współprace, nakreślił wartości, wizję i cele zespołu. Zespół KursyLean.pl wykazał się ogromną otwartością na badania, eksperymentowanie i wspólne działanie w metodyce lean – to było wręcz naturalne podejście dla tego klienta.

Uzupełnienie Lean Canvasu podczas warsztatu startowego umożliwiło zbudowanie wstępnych hipotez badawczych dotyczących grup docelowych. Zebrane zostały informacje o pomyśle klienta, które wskazały na konieczność przeprowadzenia analizy ścieżki użytkownika. 

Klient pod swoją stronę miał podpięte wiele narzędzi zbierających dane dotyczące ruchu, ilości odwiedzających, ich ścieżek, profilu czy inne. Konieczna było uporządkowanie tych informacji, zawężenie ilości analizowanych danych i znalezienie w nich zależności w celu zbudowania hipotez badawczych.

W tym sprincie pracowaliśmy nad następującymi działaniami:

  • doprecyzowanie celu prac,
  • zmapowanie potencjalnych wyzwań, z którymi mogą zmagać się klienci,
  • zmapowanie grup klientów KursyLean.pl,
  • desk research,
  • audyt ścieżki użytkownika,
  • przygotowanie hipotez badawczych B2B i B2C,
  • przygotowanie scenariuszy badawczych dla B2B i B2C.

Sprint 2: UX Research – B2C

W tym sprincie przeprowadzony został UX research dla grupy klientów B2C.

Metody badawcze wykorzystane w tym sprincie to ankieta ilościowa, która została rozdystrybuowana w grupach gromadzących osoby o zainteresowaniach związanych z Lean Manufacturing w Polsce.  

Ponadto zależało nam na rekrutacji osób do wywiadów badających odbiór ówczesnego UX. Dzięki niej udało nam się przeprowadzić 7 indywidualnych wywiadów pogłębionych o badanie potrzeb. Zebrany został również szereg rekomendacji związanych z użytkowaniem kursów.  

Wywiady indywidualne pozwalają na szybkie zebranie informacji o grupie docelowej, umożliwiają poznanie odbiorcy, jego potrzeb i problemów, które ma rozwiązywać dane narzędzie. Informacje, jakie zebraliśmy to:

  • faktory decydujące o wyborze danej platformy oferującej kursy,
  • odbiór strony/platformy,
  • proces zakupu – trudności, nawigacja po sklepie,
  • odbiór kursów,
  • możliwe ulepszenia,
  • benchmarki,
  • obszary do zbudowania przewagi.

Dzięki wywiadom i ankietom przeprowadzonym na grupie B2C byliśmy w stanie doprecyzować grupę docelową oraz jej charakterystykę, a także zmapować problemy użytkowników. Z badania wyłoniły się wzorce, które przełożyliśmy na rekomendacje związane nie tylko z samą stroną, ale też z marketingiem, komunikacją i strategią biznesową firmy. Więcej na ten temat można usłyszeć w naszym podcaście Project: People Podcast – 50 twarzy wyników badań w projekcie , w którym z Joanną Ostafin rozmawiamy o umiejętności używania badań i wychwytywaniu z wywiadów danych wykraczających ponad aktualne potrzeby. Zapraszamy!

Sprint 3: UX research B2B – czyli badanie drugiej grupy docelowej

Trzeci sprint poświęciliśmy w całości na badanie drugiej grupy docelowej wyłonionej podczas warsztatu kick-offowego. Uzupełniająco dla ankiety ilościowej przeprowadziliśmy 5 wywiadów pogłębionych z klientami B2B. 

Aspekty, które badaliśmy w grupie B2B to:

  • Jakie firmy są zainteresowane kursami?
  • Kiedy pojawia się zainteresowanie? Co jest triggerem?
  • Czego poszukują? Gdzie szukają? Jak wygląda cała ścieżka?
  • Na co zwracają uwagę?
  • Co jest dla nich ważne?
  • Jakie mają budżety na podobne aktywności?
  • Z jakich innych kursów korzystają? Z jakich firm?
  • Na jakiej podstawie dokonują wyboru?

Etap ten zakończył się kolejną serią wniosków badawczych, rekomendacji i podsumowań. Kolejne etapy zostały przekazane do UX/UI designera, który przetłumaczył wyniki badań na realne funkcjonalności możliwe do oglądania online. Ale o tej części będzie można przeczytać w kolejnej odsłonie case study z Kursami Lean.

Podsumowanie naszej pracy – w liczbach i nie tylko

Podsumowując: podczas prac badawczych nad redesignem platformy e-learningowej Kursy Lean, skupiliśmy się na jak najwyższej wartości dla użytkownika końcowego ale też na wartości dla osób, które obsługują stronę operacyjnie. W kolejnych etapach prac, zespół pracował nad designem strony ściśle odwołując się do rekomendacji, które oparte były na danych pozyskanych od użytkowników i weryfikowanych przez nas grup docelowych. 

Proces badawczy w liczbach:

7

Liczba wywiadów indywidualnych

2

32

Liczba ekranów prototypów

Narzędzia wykorzystane w projekcie

Zespół projektowy, czyli kto za co odpowiadał

Autor Case Study

Rita Pater Lean Marketing & Communication Strategist
Rita jest strategiem komunikacji marek, miejsc i wydarzeń. W Project: People buduje strategie marketingowe i pracuje z organizacjami projektując procesy i inicjatywy wspierające rozwój kultury organizacji. Od kilku lat bada temat przywództwa w firmach związanych z sektorem nowych technologii. Autorka wywiadów #changeisfemale - cyklu portretów liderek zmian w nowych technologiach i biznesie. Założycielka mentorskiej grupy wsparcia dla kobiet w IT (Table Talks inspired by Lean In Circle) oraz Founding Partner w Leaders Hive - mentorskim klubie przywództwa. Twierdzi, że najlepszą inwestycją jest inwestycja w samego siebie, dlatego wiele podróżuje a także nieustannie zgłębia tematy związane z psychologią, coachingiem i psychoterapią.

Pozostali członkowie zespołu

Paweł Nawara Product Designer w Project: People
Od najmłodszych lat związany z szeroko pojętym designem. Pracował przy projektach graficznych różnego typu (strony WWW, aplikacje mobilne, social media, DTP). Od dwóch lat najlepiej odnajduje się w Lean UX & UI Design.

Pracuje przy innowacyjnych projektach rozwiązując często złożone problemy. Jest na każdym etapie procesu. Od wstępnego pomysłu i rozmów z klientem, przez cały proces projektowania, aż do współpracy z deweloperami przy finalnym wdrożeniu produktu.

Mocno zaangażowany w różnego typu działania społeczne i organizację wydarzeń (Juwenalia UEK, DesignWays Conf). Aktywny członek organizacji studenckiej - NZS UEK, gdzie pomaga rozwijać się młodym i nastawionym na rozwój studentom poprzez mentoring czy szkolenia.
Joanna Ostafin Co-founder & Lean UX Strategist
Współzałożycielka Project: People, współtwórczyni Krakowskiej Inicjatywy Designerskiej (KID), organizatorka DesignWays Conf.

Jako Lean UX Strategist na co dzień zajmuje się... niezgadzaniem się ze swoimi klientami - wspiera ich w zakresie weryfikowania pomysłów na nowe produkty, usługi czy biznesy. Pomaga przejść od “innowacyjnego pomysłu” do “realnego produktu”, walidując założenia w oparciu o swoje kompetencje biznesowe, strategiczne, UX, UI, Service Design oraz Lean.

Szczerze zakochana w podejściu Lean (Lean Startup & Lean UX & Lean UX Research). Wierzy w warsztaty i kolektywne budowanie projektów, rozwiązywanie problemów czy generowanie pomysłów.

Case study to za mało?

Chcesz poznać cały proces i dowiedzieć się, jak mógłby wyglądać w Twojej organizacji?

Umów się na bezpłatną konsultację